Tanderosie is een serieus probleem

Tanderosie vormt een steeds grotere bedreiging voor het gezonde gebit. Dit is het gevolg van onze veranderde voedingsgewoonten. Het gevolg is dat de schade in het gebit zich opstapelt en voor pijn en het slecht functioneren van het gebit zorgt.

Wat is tanderosie?

Tanderosie is slijtage van het tandglazuur door zuren uit eten en drinken of uit de maag. Het is een sluipend proces dat niet gemakkelijk te herkennen is, maar je kunt het risico op tanderosie wel verkleinen. Wanneer tanderosie niet wordt bestreden, kunnen de zuren het tandglazuur en vervolgens zelfs het blootliggende tandbeen oplossen. Met alle gevolgen van dien. Want wanneer glazuur eenmaal is verdwenen, komt het niet meer terug.

Symptomen tanderosie

Het afslijten van je tandglazuur gebeurt geleidelijk en je merkt het vaak pas op in een vergevorderd stadium. Enkele symptomen zijn:

• De voortanden worden korter, dunner en doorschijnender of krijgen rafelige randen.• De tanden worden (plaatselijk) steeds geler of de tanden krijgen donkere plekken. Het glazuur wordt namelijk dunner en het onderliggende gele tandbeen schijnt dan steeds meer door.
  • Tanden kunnen gevoelig worden voor zoet en koud (eten).
  • In de knobbels van de kiezen kunnen putjes ontstaan. Later kunnen de knobbels van de kiezen zelfs helemaal verdwijnen. Dan kauw je dus op het tandbeen.
  • Tanden en kiezen kunnen kleiner worden.

Erosie tast de vullingen in tanden en kiezen niet aan. Het gevolg kan zijn dat je vullingen boven het tandoppervlak gaan uitsteken.

Oorzaken van tanderosie

De belangrijkste oorzaak van tanderosie is zuur. Zuren zitten onder andere in onze voeding, drinken, snoep of maagzuur. Het is zo dat onze tanden van nature slijten, maar door onze huidige levensstijl wordt dat slijtageproces versneld. Het gevolg is dat er steeds vaker op jongere leeftijd ernstige tanderosie voorkomt.

Voeding

Eén van de belangrijkste oorzaken van tanderosie zijn de zuren die in bepaalde producten zitten. Denk hierbij aan:

• Fruit
  • Vruchtensappen
  • Frisdranken
  • IJsthee
  • Wijn
  • Saladedressings met azijn
  • Sportdrankjes
  • Energiedrankjes
  • Siroop.

Een zure smaak zegt overigens niet altijd iets over de zuren. Vaak worden er namelijk zoetstoffen aan producten toegevoegd, waardoor we de zure smaak niet proeven. Maar het product is wel degelijk zuur.

Maagzuur

Wanneer er zuren uit de maag terugvloeien naar de mond dan kan dit tanderosie veroorzaken. Dit terugvloeien kan komen door:

• Oprispingen. Als gevolg van spijsverteringsklachten kan iemand frequent last hebben van oprispingen
  • Braken. Bij anorexia nervosa en boulimia nervosa kunnen mensen veel braken
  • Herkauwen van voedsel.

Te weinig speeksel

Mensen met te weinig speeksel hebben meer kans op erosie. Speeksel neutraliseert namelijk de zuren in voedsel en drinken. Het is een soort natuurlijke bescherming. Wanneer iemand te weinig speeksel heeft, dan worden de zuren niet geneutraliseerd.

Medicijnen

Aspirine, vitamine C-tabletten, ijzerpreparaten zijn bij veelvuldig gebruik erosief. Medicijnen die mensen innemen via een astma inhaler, zorgen voor minder speeksel waardoor dat natuurlijke bescherming die speeksel biedt, afneemt.

Kun je tanderosie voorkomen?

Zonder je eetpatroon drastisch te veranderen is het lastig om tanderosie te voorkomen. Maar je kunt het risico op tanderosie wel verkleinen door op de volgende punten te letten:

• Probeer niet te veel zure etenswaren te eten. Dat geldt ook voor frisdranken. In light-frisdranken zit net als in de gewone frisdranken zuur. Light betekent alleen maar, dat er in verhouding tot het ‘gewone’ product minimaal 30% minder energie (kcal) of suikers in zit. De toevoeging ‘light’ zegt dus niets over de hoeveelheid zuren. Het is het meest verstandig om water, thee of melk te drinken.
  • Slik zure producten zo snel mogelijk door. Dus spoel het drankje niet door je mond. Probeer zure snoepjes ter vermijden, maar wanneer je ze eet zuig er dan niet te lang op. Want hoe langer de zuren in je mond blijven, hoe groter de kans op tanderosie is.
  • Beperk bij voorkeur het aantal eet- en drinkmomenten tot 7 per dag. 3 maaltijden en 4 tussendoortjes is echt meer dan genoeg.
  • Poets minimaal 2 keer per dag je tanden, poets ze met een zachte borstel en flos minimaal 1 keer per dag tussen de tanden.
  • Eet of drink niet vlak voor het tandenpoetsen. Eten en drinken maakt het glazuur namelijk zacht. Door direct na het eten en drinken te poetsen, kan het glazuur van de tanden gepoetst worden. Wacht daarom minimaal een half uur, maar na het drinken van zuren dranken wacht dan zeker een uur. Wanneer het niet anders kan, spoel je mond dan met water voor het tandenpoetsen.
  • Eet of drink ’s avonds en voor het naar bed gaan geen zure consumpties.
  • Stimuleer de aanmaak van speeksel door te kauwen op suikervrije kauwgom; speeksel heeft een neutraliserende werking.

Bronnen: ivorenkruis.nl en allesoverhetgebit.nl

1. ik heb tanderosie maar gelukkig kan de tandarts er wat aan doen door composiet vullingen te plaatsen en ik ga vanaf nu over op producten waar geen zuren en suikers inzitten