Waarom lachen gezond is

Het is leuk om te lachen en om te kijken naar lachende mensen. Maar nu blijkt ook nog eens dat lachen gezond is.

Waarom is lachen gezond?

Lachen pijnbestrijding en stress

Tijdens het lachen, produceren de hersenen endorfines. Endorfines zijn kleine eiwitachtige stoffen in de zenuwcellen van je hersenen. Ze staan ook wel bekend als “gelukshormonen”. In chemisch opzicht lijken endorfines op morfine en hebben daarmee ook pijnstillende eigenschappen. Daarnaast wordt er bij het lachen dopamine en serotine aangemaakt, waardoor we ontspannen raken. Tevens remt het de aanmaak van de stresshormonen cortisol en epinephrine.

Tegen hart- en vaatziekten

Door te lachen verbetert de werking van de bloedvaten en de doorstroming van het bloed. Dit zou op de lange termijn een positief effect kunnen hebben op hart- en vaatziekten.

Net een workout

Door vaak te lachen train je de buik, taille, beenspieren en rugspieren. Tijdens het lachen worden namelijk al deze spieren (en nog een aantal andere) aangespannen, waardoor je de spieren traint en calorieën verbrand.

Bevordert je immuunsysteem

Door te lachen worden er witte bloedcellen (lyfocyten) aangemaakt die ons lichaam beschermen tegen onder andere virussen. Dit doordat er meer antilichamen en witte bloedlichamen in je bloed circuleren.

Verbetert je geheugen

Lachen verbetert je geheugen. Volgens psycholoog A. Nielson van de Marquette University zou lachen helpen om het geheugen te verbeteren. Tijdens haar onderzoek las ze woorden voor aan een groep mensen. De ene helft van de groep kreeg vervolgens een grappige film te zien, de andere helft niet. De groep die de grappige film had gezien, bleek na een week 20% meer woorden te herinneren dan de andere groep.

Naast dit alles zorgt lachen natuurlijk ook voor een positieve stemming en sfeer. Dit is onder andere één van de redenen dat er lachtherapie gebruikt wordt bij mensen die zich depressief voelen.

Maakt je aantrekkelijker

Last but not least, lachen maakt mensen aantrekkelijker, zorgt ervoor dat je er jonger uitziet en dat je minder snel trek krijgt in zoetigheid. Dus laten we blijven lachen.

Het is dus enorm gezond en goed voor je om te lachen. Vrouwen lachen veel vaker dan mannen. Willen vrouwen gemiddeld 62 keer per dag lachen, blijven de mannen sterk achter met gemiddeld 8 keer per dag. Kinderen aan de andere kant lachen weer veel vaker, wel 400 keer per dag. Dus misschien moeten we het kind in onszelf terugvinden, want lachen heeft een positief effect op ons hele leven.

Bronnen: WebMD en Medical News Today