Bloedneus

EHBOWat is een bloedneus

Hoewel een bloedneus erg vervelend is en ernstig lijkt, is dat het meestal niet. Een bloedneus is dan ook goed thuis te behandelen. Een bloeding in de neus kan op twee plekken voorkomen. In de meeste gevallen is dat voor in de neus, soms ontstaat er een bloeding achter in de neus. De laatste zijn vaak gecompliceerder en hebben meestal de behandeling van een arts nodig. Vooral ouderen hebben vaak last van een neusbloeding achterin de neus.

Een bloeding ontstaat meestal maar in één neusgat. Het kan zijn dat er bloed uit beide neusgaten komt. Vaak is dan het neusgat waarin de bloeding is ontstaat, volgelopen met bloed waardoor het ook in het andere neusgat overloopt. Soms loopt het bloed achter in de keel en in de maag. U kunt daardoor bloed in de mond krijgen of overgeven.

Als u ook op andere plekken bloed verliest of snel blauwe plekken op loopt, dan kan dit een teken zijn van problemen met uw bloedstolling. Neem dan contact op met uw huisarts.

De oorzaak

De meeste neusbloedingen ontstaan voor in de neus, bijvoorbeeld door een klap op de neus, door droge lucht of neuspeuteren. Iedereen kan een neusbloeding krijgen, maar de meeste neusbloedingen ontstaan bij kinderen tussen de 2 en 10 jaar en volwassen tussen de 50 en 80 jaar. Herhaaldelijk irritatie van de neus door verkoudheid kan ook een bloedneus veroorzaken.

Soms zijn onderliggende ziekten de boosdoener. Zoals problemen met de bloedstolling, lever ziekten en heel soms door abnormale bloedvaten of kanker in de neus. Een hoge bloeddruk is bijna nooit de oorzaak van een bloedneus, maar kan de bloeding wel verergeren.

Hoe te behandelen

U kunt een bloedneus zelf behandelen op de volgende manier:

• ga rustig zitten en snuit uw neus;
  • buig het hoofd licht naar voren;
  • knijp vervolgens uw neus 10 minuten dicht, doe dit vlak onder het neusbeen;
  • probeer zo rustig mogelijk te blijven, dit zorgt ervoor dat de bloeding sneller stopt.

Neem contact op met uw huisarts als:

• als de bloedneus langer dan 10 minuten aanhoudt, ondanks dat u bovenstaande handelingen heeft toegepast;
  • als u vaak last heeft van een bloedneus;
  • als u bloedverdunnende medicijnen gebruikt;
  • wanneer u ook op andere plaatsen bloedingen krijgt, bijvoorbeeld bij bloed in de urine of ontlasting;
  • wanneer u snel blauwe plekken krijgt;
  • als u een aandoening aan de lever of nieren heeft;
  • wanneer u een bloedziekte heeft of denkt te hebben;
  • als u recentelijk chemotherapie heeft ondergaan;
  • bij duizeligheid of als u zich licht in het hoofd voelt.

Ga direct naar de Spoedeisende Hulp in de volgende gevallen:

• bij herhaaldelijke bloedneuzen in een korte tijd;
  • als uw hartslag versnelt is of als u moeite heeft met ademhalen;
  • als u bloed ophoest of bloed overgeeft;
  • als u huiduitslag krijgt of koorts (38,5 C).