Hoge bloeddruk

hoge bloeddruk metenWat is een bloeddruk?

Het hart pompt het bloed door ons lichaam, daardoor wordt het bloed tegen de wanden van de bloedvaten gedrukt. Deze druk noemen de we bloeddruk. De bovendruk ontstaat wanneer het hart samenknijpt. De druk is dan het hoogst. Als het hart weer ontspant, is de druk het laagst. Dat wordt de onderdruk genoemd.

Wanneer is een bloeddruk te hoog?

Een te hoge bloeddruk vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Het is daarom belangrijk om uw bloeddruk op peil te houden. Bij een normale bloeddruk is de bovendruk ongeveer 120 en de onderdruk 80. We spreken van een hoge bloeddruk als de gemiddelde bovendruk 140 of hoger is.

Omdat de bloeddruk in de loop van een dag wisselt en spanningen de bloeddruk kunnen verhogen, is het belangrijk om een gemiddelde te nemen van een aantal metingen. Meestal worden er twee tot drie metingen op een dag gedaan, gevolgd door een aantal metingen op verschillende dagen gedurende een aantal weken of maanden.

Als u thuis uw bloeddruk opmeet is het vaak lager dan wanneer een arts dat doet. Simpelweg omdat u thuis meer ontspannen bent. De waarde die een hoge bloeddruk bepaalt ligt voor een thuismeting dan ook wat lager.

Als u ouder wordt, verhoogt de bloeddruk. Dat komt doordat de bloedvaten dan minder flexibel worden. Daardoor moet het hart meer kracht zetten om het bloed rond te pompen. Bij mensen van 80 jaar of ouder spreken we van een hoge bloeddruk als de waarde van de bovendruk rond de 160 ligt.

Wat veroorzaakt een hoge bloeddruk?

Er is niet altijd een aanwijsbare oorzaak te vinden voor een hoge bloeddruk, maar het is wel bekend dat het in sommige families vaker voorkomt. Er zijn een aantal factoren die een rol kunnen spelen bij een hoge bloeddruk:

• te zout eten;
  • alcohol;
  • het eten van veel drop;
  • overgewicht;
  • bepaalde medicijnen;
  • de anticonceptiepil;

De symptomen van een hoge bloeddruk

Meestal merkt u niets van een hoge bloeddruk. Maar er zijn een aantal symptomen die kunnen duiden op een te hoge bloeddruk:

• duizelig zijn of wazig zien;
  • hoofdpijn;
  • soms braken.

Behandeling

Het is niet noodzakelijk om medicijnen te slikken als u een hoge bloeddruk heeft. Alleen als de bloeddruk extreem hoog is zal de huisarts medicatie voorschrijven. In andere gevallen kunt u de bloeddruk meestal verlagen door uw levensstijl aan te passen. Dat hangt ook af van het risico dat u loopt op hart- en vaatziekten. Een hoge bloeddruk is één van de risicofactoren, maar er zijn nog meer factoren die een rol spelen. Ga daarom altijd naar uw huisarts als u denkt dat u een te hoge bloeddruk heeft.