Lage rugpijn

Wat is lage rugpijn?huisarts

Bijna iedereen heeft wel eens last gehad van een vorm van rugpijn. Lage rugpijn wordt ook wel spit genoemd en zoals de naam al doet vermoeden, concentreert deze pijn zich in de onderrug. De pijn kan zeurend zijn, maar ook hevig en kan uitstralen naar de billen of benen. Lage rugpijn kan regelmatig terugkeren, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het ernstig is.

De klachten

Bij de meeste mensen liggen de spieren, banden of gewrichten in de rug aan de grondslag van de rugpijn. Deze kunnen tijdelijk minder goed functioneren of overbelast zijn, waardoor de pijn ontstaat. Lage rugpijn gaat meestal binnen één of twee weken vanzelf over.

De oorzaak

De klachten kunnen geleidelijk ontstaan of plotseling. Zo kan te weinig beweging of een verkeerde belasting de rug geleidelijk aan uit balans brengen. Ook vermoeidheid en stress kunnen een rol spelen. Na een ongeluk of het maken van een verkeerde beweging kan er ook lage rugpijn optreden.

Er zijn een aantal risicofactoren, die van invloed kunnen zijn bij het ontstaan van rugklachten, zoals:

• lang in één houding zitten of staan (bijvoorbeeld tijdens het werk);
  • repeterende werkzaamheden;
  • tillen en tegelijkertijd een draaiende beweging maken;
  • overgewicht.

Wat kunt u zelf doen?

De beste manier om zo snel mogelijk van uw lage rugpijn af te komen, is door te blijven bewegen. Zo blijft de rug soepel. Alleen zwaar tillen en lang in dezelfde houding staan of zitten kunt u beter niet doen. Hierdoor kunnen de klachten juist verergeren. Als de klachten over zijn, dan kunt u de rug weer volledig belasten, bouw dit wel langzaam op. Uiteraard kunt u altijd paracetamol slikken als de pijn te hevig is.

Als u pijn heeft bij het liggen, dan kan het helpen om op uw rug te gaan liggen met een aantal kussens onder uw knieën. Of op uw zij, met half opgetrokken benen. Wanneer de pijn te hevig is en liggen de minst pijnlijke houding blijkt te zijn, dan kunt u korte tijd bedrust nemen. Kom wel regelmatig uit bed en blijf niet langer dan twee dagen op bed liggen. Doet u dat wel, dan kunnen uw spieren stijf worden en duurt het herstel langer.

Belangrijk is om te onthouden dat lage rugpijn meestal niet ernstig is. Probeer er niet te veel aan te denken, want stress of spanning kan de rugpijn verergeren. Ontspanning en beweging zijn bij lage rugpijn het beste medicijn.

Wanneer moet u naar de huisarts?

Als de pijn (eventueel na twee dagen bedrust) nog zo hevig is dat u moeite heeft om in beweging te blijven, is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts. Hij kan u van advies voorzien en u eventueel doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Deze kan met behulp van massages en oefeningen het herstel bevorderen.