De ziekte van Hashimoto, heeft effect op je hele lichaam

De ziekte van Hashimoto is een veel voorkomende ziekte, die vooral volwassen vrouwen tussen de 30 en 50 jaar treft. Het is een aandoening die effect heeft op erg veel organen en systemen in ons lichaam. Maar wat is de ziekte van Hashimoto?

Wat is de ziekte van Hashimoto?

De ziekte van Hashimoto is een auto-immuunziekte die schade aan de schildklier veroorzaakt. Deze schade wordt veroorzaakt door een chronische ontsteking. Het gevolg hiervan is dat je schildklier te traag (hypothyroïdie) of soms helemaal niet meer werkt. Hierdoor maakt je lichaam te weinig of helemaal geen schildklierhormoon aan en dit heeft effect op heel erg veel organen en systemen in ons lichaam.

De schildklier

Onze schildklier is een klein vlindervormig orgaan, wat net onder het strottenhoofd voor de luchtpijp ligt. De schildklier produceert hormonen die betrokken zijn bij heel erg veel processen in je lichaam. Zo spelen schildklierhormonen een rol bij:

• Hartslag en bloeddruk.
  • Het beschikbaar maken van opgeslagen energie.
  • Lichaamstemperatuur.
  • Eiwit-, koolhydraat- en vetstofwisseling.
  • Spieren en gewrichten.
  • Je groei.
  • Hersenen en zenuwen.
  • Spijsvertering.
  • Libido.
  • Menstruele cyclus.
  • Emoties.

Symptomen ziekte van Hashimoto

Bij deze aandoening werkt de schildklier te traag. Dit kan verschillende klachten tot gevolg hebben:

• Vermoeidheid.
  • Lusteloosheid.
  • Gewichtstoename.
  • Veranderende menstruatiecyclus.
  • Verminderde libido.
  • Het snel koud hebben.
  • Een drogere en dikkere huid.
  • Verlaging van je stem of een hese stem.
  • Obstipatie.
  • Haaruitval.
  • Afname van je gehoor.
  • Concentratieproblemen.
  • Pijn en krampen in je spieren.
  • Tintelingen in je vingers en handen.
  • Psychische stoornissen.

Meestal gaat de functie van je schildklier zo langzaam achteruit dat je er lange tijd niets van merkt.

Oorzaak van de ziekte van Hashimoto

De ziekte van Hashimoto is een auto-immuunziekte. Dat wil zeggen dat je eigen afweersysteem zich richt tegen je eigen cellen. Doordat het lichaam de schildkliercellen aanvalt, ontstaat er een chronische ontsteking, waardoor de schildkliercellen kapot gaan. Hierdoor gaat de schildklier geleidelijk langzamer werken (hypothyreoïdie) en wordt er steeds minder schildklierhormoon aangemaakt. Dit is een zeer langzaam verlopend proces, waardoor je langzaam steeds meer klachten krijgt.

Waarom het eigen afweersysteem zich tegen de schildkliercellen richt is nog niet duidelijk. Men weet wel dat de ziekte van Hashimoto vaker bij vrouwen dan bij mannen voorkomt. Daarnaast lijkt erfelijke aanleg een rol te spelen.

Diagnose van de ziekte van Hashimoto

Wanneer je huisarts op basis van je klachten en lichamelijk onderzoek vermoedt dat er sprake zou kunnen zijn van deze aandoening, dan zal deze een bloedonderzoek voorstellen. Bij het bloedonderzoek zal er gekeken worden naar de hoeveelheid schildklierhormoon FT4. Ook zal het TSH worden gemeten. Deze hormonen hebben effect op elkaar. Wanneer het schildklierhormoon FT4 te laag is, dan zal het TSH stijgen. Tevens zal er gekeken worden naar de hoeveelheid antistoffen in het bloed.

Behandeling van de ziekte van Hashimoto

Deze ziekte wordt behandeld door het aanvullen van het tekort aan schildklierhormoon in je lichaam. Dit kan in de vorm van medicijnen: schildklierhormoon pillen. De hoeveelheid tabletten die je moet innemen verschilt van persoon tot persoon. Omdat de ziekte van Hashimoto een auto-immuunziekte is, zal je nooit helemaal genezen van de ziekte. Echter, het kan wel zo zijn dat je na verloop van tijd een lagere dosis schildklierhormoon kan innemen.

Het advies van de arts is om minimaal één keer per jaar je schildklierfunctie te laten controleren. In de meeste gevallen kan dit bij je huisarts.

Behandeling en zwangerschap

Wanneer je deze aandoening hebt en je bent zwanger, dan is het belangrijk dat je dat vertelt aan je behandelend arts. Door de zwangerschap bestaat er namelijk een verhoogde behoefte aan schildklierhormoon en daarom zal de dosering moeten worden opgehoogd. Wanneer de medicijnen niet goed worden ingesteld, dan is in het eerste trimester de kans op een miskraam groter. In de loop van je zwangerschap kan het een negatief effect hebben op de ontwikkeling van je kindje.

Bronnen: lumc.nl, schildklier.nl en asz.nl