Eczeem, een groeiend probleem

Eczeem komt bij ongeveer 15 van de 1000 mensen in alle leeftijdsklassen voor, vooral bij jonge kinderen. Maar het totaal aantal mensen met eczeem neemt sterk toe. Het kan al vanaf de geboorte aanwezig zijn, maar ook op latere leeftijd ontstaan. Maar waardoor krijgen mensen last van eczeem en wat kun je er aan doen?

Wat is eczeem?
Eczeem is een oppervlakkige huidaandoening en wordt ook wel dermatitis genoemd. Het is een (allergische) ontstekingsreactie van de huid die jeuk en roodheid veroorzaakt. Eczeem komt vaak voor, in alle leeftijdscategorieën en het kan erfelijk zijn. Vooral jongere kinderen hebben er last van, maar je kunt ook eczeem op latere leeftijd ontwikkelen. Een hardnekkige verhaal is dat eczeem besmettelijk zou zijn. Dit is niet het geval; je kunt dus niet besmet raken door bijvoorbeeld iemand met eczeem aan te raken of in hetzelfde zwembad te zwemmen.

Wat zijn de symptomen van eczeem?
Bij eczeem zijn de desbetreffende plekken rood en schilferig. Meestal jeukt de huid erg en komen er blaasjes voor die vocht afscheiden wanneer ze kapot gaan. Astma, hooikoorts en emotionele stress kunnen met eczeem gepaard gaan.

Waardoor krijg je eczeem?
Er zijn verschillende soorten eczeem en die hebben verschillende oorzaken.

Constitutioneel eczeem
Deze soort wordt ook wel atopisch eczeem genoemd en wordt erfelijk bepaald. In sommige gevallen is de oorzaak onbekend. Deze vorm van eczeem komt met name voor bij kinderen. De begrenzing van het betreffende gebied is meestal onduidelijk. Jeuk is de belangrijkste klacht. Bij chronisch eczeem kan de huid ruw of grof worden.

Seborroïsch eczeem
Seborroïsch eczeem is een milde vorm van eczeem, die vooral voorkomt op plaatsen waar veel talgklieren aanwezig zijn zoals in het gezicht, op het behaarde hoofd en de oren. Het komt bij ongeveer 5% van de bevolking voor. Als je last hebt van seborroïsch eczeem, heb je grotere hoeveelheden gist op je hoofdhuid. Je afweersysteem kan hier op reageren met een ontstekingsreactie. Bij kinderen noemen we dat Berg.

Dyshidrodisch eczeem
Dyshidrotisch eczeem is een bijzondere vorm van handeczeem. Het gaat om een ontsteking van de huid op de handen en soms ook op de voeten. De oorzaak is niet helemaal duidelijk.

Contacteczeem
Deze vorm van eczeem wordt veroorzaakt door overgevoeligheid voor een bepaalde stof den dan kun je denken aan nikkel, chroom, rubber, zeep, cosmetica of (af)wasmiddelen. Contacteczeem kan van het ene op het andere moment ontstaan. Ondanks de benaming is ook deze vorm van eczeem niet besmettelijk. Je kunt het dus niet van iemand anders krijgen of aan iemand anders overdragen.

Nummulair eczeem
Dit is een ontsteking van de huid, die gekenmerkt wordt door typische ronde plekken. Iedereen kan het krijgen, maar vooral volwassenen hebben er vaker last van. Ook bij deze eczeemsoort is de oorzaak niet geheel duidelijk.

Dermatitis herpetiformis
Dermatitis herpetiformis is een vorm van eczeem, die vaak samenhangt met coeliakie waarbij je jeuk, rode bultjes, blaasjes en of blaren kunt ervaren op je ellebogen, knieën, schouders en billen. Erfelijke aanleg zou een belangrijke rol spelen net als een overgevoeligheid voor gluten.

Hypostatisch eczeem
Dit eczeem komt veel voor bij vrouwen van middelbare leeftijd en ouder, maar ook mannen kunnen het krijgen. Het is een vorm van eczeem waarbij er sprake is van een slechte doorbloeding in de (onder)benen.

Wat kun je er aan doen?
Uitdroging maakt het eczeem alleen maar erger, dus gebruik geen of zo min mogelijk zeep (een neutrale doucheolie kan wel) en smeer je huid regelmatig in met een vette zalf of een vettende crème. Gebruik hiervoor een basiszalf. Deze zalf zorgt voor een beschermlaag van de huid: de huid blijft vet en droogt niet uit. De zalf is op doktersrecept verkrijgbaar. Wanneer je plotseling last krijgt van huiduitslag, dan zou je wel eens contacteczeem kunnen hebben. Probeer dan te achterhalen welke stof de overgevoeligheidsreactie heeft veroorzaakt. Wellicht ben je een ander merk cosmetica gaan gebruiken, of een ander wasmiddel.

Bij een opvlamming van eczeem kun je van je huisarts een medicinale zalf, een hormoonzalf, ontsteking onderdrukkende zalf of teerzalf krijgen. Deze zalven onderdrukken de verschijnselen van eczeem. Medicinale zalven geven vaak een goed resultaat en hebben weinig bijwerkingen. En wanneer zalven onvoldoende helpen, dan kun je medicijnen krijgen in tabletvorm. Bijvoorbeeld antihistaminica, antibiotica of medicijnen die de afweer onderdrukken.

Bronnen: alphega-apotheek.nl, NHG.org, hetwkz.nl en eczeem.nl

1. Anoniem 16 februari 2017 at 14:45

ik heb erge jeuk op mijn hoofd.mijn dochter heeft het ook.en nee geen luizen

Beantwoorden