Heb ik een afwijkende menstruatie?

Veel vrouwen hebben menstruatieproblemen, maar doen er niets aan omdat ze denken dat menstruatieproblemen er nu eenmaal bij horen. Wanneer is er niets aan de hand en wanneer heb je een afwijkende menstruatie?

De menstruatiecyclus
Wanneer een vrouw vruchtbaar is, groeit er in een eierstok iedere maand een eiblaasje waarin een eicel rijpt. Op dat moment wordt het slijmvlies in de baarmoeder dikker. Tijdens de ovulatie (eisprong) komt die eicel vrij en kan op dat moment bevrucht worden door een zaadcel. Wanneer er geen bevruchting plaatsvindt dan laat het baarmoederslijmvlies los. Dit geeft de maandelijkse bloeding zoals we die kennen. De menstruatiecyclus is de periode tussen de eerste dag van je menstruatie en de eerste dag van de volgende menstruatie. Gemiddeld genomen duurt zo’n cyclus 28 dagen.

Wat is een afwijkende menstruatie?
Zoals gezegd duurt een ‘normale’ menstruatiecyclus ongeveer 28 dagen en in die periode zijn er geen bloedingen. Maar de regelmaat, duur en hevigheid van de menstruatie verschilt veel tussen vrouwen. Wanneer de menstruatie afwijkt en je ervaart er geen nadelige gevolgen van, dan is een onderzoek in principe niet nodig. Echter, wanneer de menstruatie erg lang duurt, zeer heftig is, of als de cyclus langer dan 42 dagen duurt en er kinderwens is, dan is het verstandig om naar je huisarts te gaan.

Vormen van afwijkende menstruatie:
• Wegblijven van de menstruatie.
• Hevig bloedverlies tijdens de menstruatie.
• Bloedverlies tussen de menstruaties door en onregelmatige menstruatie.

Wegblijven van de menstruatie
Er zijn vrouwen die op hun 16de nog geen menstruatie hebben gehad. Dit uitblijven van de menstruatie wordt primaire amenorroe genoemd. Oorzaken hiervoor kunnen zijn:

• Een niet goed ontwikkelde baarmoeder.
• Het ontbreken van een baarmoeder.
• Een gesloten maagdenvlies.
• Er vindt geen eisprong plaats.

Wanneer iemand wel eerder menstruaties heeft gehad, maar de laatste 6 maanden niet meer, dan spreken we van secundaire amenorroe. Dit kan worden veroorzaakt door stress, sterke gewichtsveranderingen of het beoefenen van topsport. De meest voorkomende lichamelijke oorzaak voor secundaire amenorroe, is het polycysteus ovarium syndroom. Andere minder vaak tot zelden voorkomende lichamelijke oorzaken zijn:

• Beschadigingen van de voortplantingsorganen tijdens de bevalling of na een chirurgische ingreep zoals een curettage.
• Auto-immuunziekten.
• Ovariumtumoren.
• Prematuur ovariumfalen.
• Aandoeningen van de hypothalamus, hypofyse, bijnieren en schildklier.

Hevig bloedverlies bij de menstruatie
De hoeveelheid bloedverlies tijdens de menstruatie kan per vrouw enorm verschillen. Er is sprake van hevig bloedverlies (menorragie), als de hoeveelheid bloedverlies groot is, of wanneer de menstruatie lang aanhoudt. Er is niet precies een maatstaaf voor te veel menstruatie, echter wanneer je vindt dat het je leven hindert, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Menorragie is geen levensbedreigende aandoening, maar overmatig bloedverlies, kan wel een grote impact hebben op je leven hebben. Het kan lichamelijke gevolgen hebben zoals vermoeidheid, bloedarmoede en een verminderde weerstand. Maar de geestelijke impact is misschien wel groter. Denk hierbij aan het gedwongen thuisblijven van je werk, sociale afspraken mijden, sportlessen afzeggen en de continue angst om door te lekken.

Hevige menstruaties kunnen veroorzaakt worden door afwijkingen van het baarmoederslijmvlies. Dit kan te dik zijn of er kunnen poliepen (goedaardige gezwellen) in ontstaan. Andere veelvoorkomende oorzaak zijn vleesbomen. Maar in veel gevallen is er geen duidelijke oorzaak van het hevige bloedverlies te noemen.

Tussentijds bloedverlies en onregelmatige menstruatie
Een bloeding die geen onderdeel is van de gebruikelijke cyclus, noemt men een tussentijdse bloeding. Dit kan op vaste of wisselende tijdstippen in de cyclus optreden en de hoeveelheid bloedverlies kan variëren. Heel onregelmatig bloedverlies waarbij er geen cyclus meer te herkennen is, noemen we metrorragie. In de regel is dit onschuldig en komt soms voor bij de eisprong (ovulatie). Ook komt het voor als een jonge vrouw net begint met menstrueren of wanneer een vrouw in de overgang komt. Wanneer tussentijdse bloedingen constant optreden is het belangrijk om naar je huisarts te gaan.

Er zijn hele uiteenlopende oorzaken van tussentijds en onregelmatig bloedverlies. De oorzaak kan onschuldig zijn, zoals:

• Een onregelmatige eisprong.
• Vleesbomen of poliepen in de baarmoeder of de baarmoederhals.
• Een infectie.
• Gebruik van anticonceptiepil of spiraaltje.

Maar de oorzaak kan ook zijn:

• Baarmoederkanker of baarmoederhalskanker.
• Endometriose.
• PCO-syndroom.

Andere aandoeningen zoals:
• Suikerziekte.
• Schildklierstoornissen.
• Miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Tot slot
Wanneer je je zorgen maakt, of wanneer je dagelijks functioneren lijdt onder je menstruatie, ga dan naar je huisarts. Hij/zij zal je doorverwijzen.

Bronnen: gynaecologie.slingeland.nl en medicinfo.nl