Herken de symptomen van hartfalen op tijd

Wanneer iemand last heeft van hartfalen, dan werkt zijn of haar hart minder goed. Het is van groot belang om de symptomen op tijd te herkennen, zodat de behandeling snel gestart kan worden en de pompfunctie niet verder verslechtert. Wat zijn de symptomen van hartfalen?

Wat is hartfalen?

Hartfalen is een chronische aandoening, waarbij de pompfunctie van het hart verminderd. Wanneer het hart niet meer zo goed kan pompen, kan het minder goed het bloed door het lichaam rondpompen. Door een verminderde pompfunctie kunnen verschillende klachten ontstaan, zoals kortademigheid en vermoeidheid.

Een hartslag kent 2 fases. In de systole trekt de hartspier krachtig samen en pompt het bloed uit de kamers van het hart. In de tweede fase ontspant de hartspier zich en vullen de hartkamers zich weer met bloed. Er zijn ook twee vormen van hartfalen:

• Systolisch hartfalen
    Hierbij trekt de hartspier niet hard genoeg meer samen, waardoor het hart per hartslag veel minder bloed rondpompt dan het zou moeten doen.
  • Diastolisch hartfalen
    Bij deze vorm is de pompkracht meestal nog goed, maar vult het hart zich niet voldoende met bloed.

Oorzaken van hartfalen

Er zijn meerdere oorzaken van hartfalen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

Een hartinfarct

Een oud hartinfarct is in 4 van de 5 gevallen de oorzaak van hartfalen. Bij een hartinfarct sterft een deel van de hartspier af. Dit deel doet niet meer mee met pompen, waardoor de pompkracht van het hart afneemt.

Hoge bloeddruk

Bij een langdurige hoge bloeddruk zal het hart harder moeten werken. Dit is omdat het bloed tegen een hogere druk in moet pompen dan normaal. Hierdoor wordt de hartspier dikker, minder soepel en levert deze minder kracht. Dit wordt uiteindelijk een vicieuze cirkel: hoe stijver de spier, hoe moeilijker het hart het heeft en hoe groter de kans dat de spier nog stijver wordt.

Hartklepaandoening

Wanneer er sprake is van een hartklep-aandoening, dan sluiten de hartkleppen niet goed of ze zijn vernauwd. Hierdoor zal het hart harder moeten werken en kan dan overbelast raken.

Hartritmestoornis

Bij een hartritmestoornis klopt het hart te snel, te langzaam of onregelmatig. Daardoor kan de uitstroom van het bloed minder krachtig en minder gelijkmatig zijn.

Hartspierziekte (cardiomyopathie)

Wanneer iemand last heeft van cardiomyopathie, dan is de hartspier te slap of verdikt en stijf. Dit heeft effect op de pompkracht van het hart, waardoor hartfalen ontstaat.

Symptomen van hartfalen

De klachten en de ernst van de klachten verschillen per patiënt. Vaak merkt iemand alleen iets bij inspanning, maar later zal dit ook in rust zijn. Mogelijke symptomen zijn:

• Vermoeidheid
  • Toenemende kortademigheid (vooral bij inspanning)
  • Nachtelijke kortademigheid, waardoor onrustig slapen ontstaat
  • Gewichtstoename van 2 tot 3 kilo in 3 dagen
  • Vocht vasthouden in de benen en enkels
  • Koude handen en voeten
  • Een vol gevoel in de bovenbuik
  • Minder eetlust hebben
  • Kriebelhoest (vooral wanneer iemand ligt)
  • Geheugen- en concentratieproblemen
  • Verstopping van de darmen
  • Overdag een verminderde urineproductie en ’s nachts vaker plassen
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid.

Diagnose hartfalen

Voor de diagnose van hartfalen, zal de arts zorgvuldig een voorgeschiedenis noteren en een fysiek onderzoek uitvoeren. Tijdens het fysieke onderzoek luistert de arts met een stethoscoop naar aanwijzingen voor klepafwijkingen of vocht achter de longen. Daarnaast kijkt hij/zij ook of iemand vocht vasthoudt in de benen en of de lever gezwollen is. In bepaalde gevallen is aanvullend onderzoek nodig. De arts kan een bloedonderzoek laten doen, zodat er inzicht komt of bepaalde organen wel of niet goed functioneren. Ook een echo van hart valt onder een aanvullend onderzoek. Hierdoor krijgt de arts informatie over de bouw en functioneren van het hart, de hartkleppen en de grote vaten. Door middel van een röntgenfoto van het hart en de longen kan men aantonen of dat iemand vocht vasthoudt achter de longen.

Behandeling van hartfalen

Hartfalen is een chronische aandoening die levenslange behandeling nodig heeft. De behandeling richt zich op het bestrijden van de klachten en om door middel van medicijnen het proces van spierverzwakking te vertragen. Indien mogelijk wordt de oorzaak van hartfalen weggenomen.

Oorzaak wegnemen

Wanneer een andere hartziekte of aandoening de oorzaak van hartfalen is, dan kan behandeling daarvan de klachten verminderen.

Mogelijke behandelingen voor oorzaken zijn:

• Behandeling hoge bloeddruk
  • Bypassoperatie of een dotter- en stentbehandeling bij ernstige vernauwingen in de kransslagaders
  • Hartklepoperatie.
  • Behandelen hartritmestoornissen.

Medicijnen

Wanneer er sprake is van hartfalen, dan krijgt iemand altijd medicijnen voorgeschreven. Deze medicijnen zullen de pompfunctie van het hart verbeteren en ervoor zorgen dat het hart niet meer zo hart hoeft te werken.

Overige behandelingen

In sommige gevallen zijn andere behandelingen mogelijk. Zo kan iemand een pacemaker of ICD krijgen. Heel zeldzaam wordt er gekozen voor stamceltherapie, een steunhart of een harttransplantatie.

Wat kun je zelf doen?

Wanneer iemand last heeft van hartfalen dan zijn er een aantal dingen die je zelf kan doen om gezond te leven en de klachten te verminderen. Door aanpassing van je levensstijl kun je de klachten verlichten. Dit betekent:

• Wanneer er sprake van overgewicht is, dan is het belangrijk om af te vallen
  • Beperk je zoutinname
  • Beperk de inname van vocht
  • Beperk het gebruik van alcohol
  • Limiteer voeding met veel verzadigde vetten en cholesterol.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Verminder stress.
  • Stop met roken.

Wanneer naar je huisarts?

Twijfel je na het lezen van dit artikel of je naar de huisarts moet? Doorloop dan eens onze vragenlijst en ontvang na afloop direct een betrouwbaar advies.

Bepaal binnen 1 minuut of u naar de huisarts moet

Bronnen: UMC, Maxima Medisch Centrum en de Hartstichting

1. Let vooral op etiketten van je eten er zit soms meer kalium in dan je zou verwachten. Er zit in zoutloze producten ook regelmatig meer kalium in