Hevig menstrueel bloedverlies (HMB)

Wat is hevig menstrueel bloedverlies?

Hevig menstrueel bloedverlies (HMB) wordt ook wel menorragie genoemd. Vrouwen met HMB verliezen abnormaal veel bloed tijdens hun menstruatie. Daarnaast kunnen zij last hebben van pijnklachten, onregelmatige of langdurige menstruaties. Hevig menstrueel bloedverlies is een veelvoorkomende gynaecologische aandoening. Sommige vrouwen kampen hun hele leven met hevige menstruaties. Zo’n 1 op de 5 vrouwen krijgt er in de premenopauze last van.

Symptomen van hevig menstrueel bloedverlies

Hevig menstrueel bloedverlies kenmerkt zich door hevige menstruaties met overmatig bloedverlies. Vrouwen met HMB hebben meestal een korte cyclus (minder dan 24 dagen) en een langdurige menstruatie (meer dan 7 dagen). Andere veelvoorkomende symptomen zijn een pijnlijke menstruatie, het verlies van stolsels of bloedklonten, tussentijds bloedverlies (spotting), PMS-klachten en vermoeidheid.

Hoe ontstaat hevig menstrueel bloedverlies?

Hevig menstrueel bloedverlies kan verschillende oorzaken hebben. De hoeveelheid bloed die u per menstruatie verliest, is onder andere afhankelijk van de dikte van het opgebouwde baarmoederslijmvlies. Hoe dikker dit slijmvlies, des te meer bloedverlies.

Vaak ontstaat HMB door een verstoring van de hormoonbalans (wanneer de productie van de hormonen oestrogeen en progesteron niet in balans is). Dit is dikwijls het geval in de premenopauze, wanneer de hormoonveranderingen ervoor zorgen dat de functionele laag van het baarmoederslijmvlies zich blijft opbouwen.

Ook kan HMB komen door de aanwezigheid van myomen of poliepen, dit zijn goedaardige gezwellen in de baarmoeder en/of baarmoederhals. Soms worden de hevige bloedingen veroorzaakt door een onderliggende medische aandoening, bijvoorbeeld endometriose, adenomyose, een ontsteking aan het kleine bekken (PID) of het polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS). In enkele gevallen is een bloedingsafwijking (stollingsstoornis) de oorzaak van de hevige menstruaties.

Wat zijn de behandelopties?

Er zijn verschillende behandelopties voor HMB, afhankelijk van de oorzaak van de hevige menstruaties en van de levensfase – bijvoorbeeld van het feit of nog een kinderwens heeft.

• Hormoontherapie
    De huisarts kan hormoontherapie, zoals de pil en een spiraaltje met hormoonafgifte (Mirena), voorschrijven tegen de pijn en het hevige bloedverlies. Doordat de hormonen het baarmoederslijmvlies dunner maken, verminderen de bloedingen.
  • Wegschrapen van myomen of poliepen
    Worden de hevige bloedingen veroorzaakt door myomen of poliepen, dan kan de gynaecoloog deze gezwellen wegschrapen met een minimaal invasieve chirurgische ingreep (bijvoorbeeld MyoSure). Hierdoor zullen de bloedingen verminderen.
  • Endometriumablatie
    Bij een endometriumablatie, bijvoorbeeld via de NovaSure-methode, wordt de functionele laag van het baarmoederslijmvlies (endometrium) verwijderd met behulp van elektrische energie (ablatie). Hierdoor verminderen de hevige bloedingen of stoppen ze volledig. Deze behandeling is alleen geschikt voor vrouwen die geen kinderwens meer hebben. Doordat de hormoonhuishouding intact blijft, blijft de kans op zwangerschap namelijk bestaan. Anticonceptie blijft daardoor nodig.
  • Hysterectomie
    In enkele gevallen is een hysterectomie nodig. Bij deze operatie wordt de baarmoeder verwijderd. Deze behandeling is alleen geschikt voor vrouwen die geen kinderwens meer hebben.

Wanneer moet u naar de huisarts?

Neem contact op met uw huisarts als HMB een impact heeft op uw dagelijks leven, bijvoorbeeld als u door de hevige menstruaties afspraken af moet zeggen of activiteiten om de menstruatie heen moet plannen. Ook als u veel last heeft van pijnlijke menstruaties en/of meerdere menstruatieproducten tegelijk gebruikt om doorlekken te voorkomen, is het verstandig naar de arts te gaan. Bereid u voor op dit consult door een menstruatiedagboek of scorekaart bij te houden en zo de klachten in kaart te brengen.