Magnesium is één van de belangrijkste stoffen voor ons lichaam. En toch denken we niet dagelijks: “heb ik wel voldoende magnesium gehad vandaag?”. En dat zou misschien wel moeten want bij een langdurig een tekort aan magnesium kunnen er allerlei lichamelijke klachten maar ook psychische klachten ontstaan.

Waar is magnesium goed voor?
Magnesium is nodig voor de energiestofwisseling in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels én het goed functioneren van de spieren. Verder geeft magnesium stevigheid aan het skelet en is het nodig voor de opbouw van spieren. Het draagt ook bij aan de energievoorziening van ons lichaam.

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium in Nederland is 300 mg, maar de werkelijke magnesiumbehoefte kan sterk variëren. Want deze is namelijk sterk afhankelijk van factoren zoals leeftijd, geslacht, zwangerschap, beroep, sport, voedingsgewoonten, leefwijze en medicijnen. In bepaalde situaties kan iemand per dag wel 600 tot 700 mg magnesium per dag nodig hebben.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan magnesium?
Magnesium bevordert allerlei processen in je lichaam. En wanneer je een langdurig een tekort hebt aan magnesium dan kunnen er zowel lichamelijke als psychische klachten ontstaan. Deze klachten kunnen zijn:
•    Stijve, harde spieren
•    Spasmes
•    Krampen
•    Chronisch vermoeid gevoel
•    Te lange hersteltijd na het sporten
•    Slechte ontspanning
•    Slechte nachtrust
•    Onrustig gevoel
•    Prikkelbaar
•    Hoofdpijn
•    Nervositeit
•    Angst
•    Hartritmestoornissen
•    Spijsverteringsproblemen
•    Astmatische klachten
•    Hartkloppingen
•    Depressie

Van alle klachten heeft een tekort aan magnesium met name betrekking op stress, je spieren, je energie en weerstand.

Magnesiumtekort en stress
Een magnesiumtekort maakt je een stuk gevoeliger voor stress. Tijdens stress verbrandt je lichaam onder andere heel veel magnesium. En magnesium is de tegenpool van calcium en calcium zorgt voor spanning en magnesium zorgt voor ontspanning. Denk bijvoorbeeld aan je bloeddruk (spanning). Bij te weinig magnesium in je lichaam ontstaat er een teveel aan calcium en dat zorgt voor een te hoge bloeddruk. De aders worden nauw en stijf, en de druk neemt toe. Magnesium zorgt ervoor dat het ontspant en hierdoor daalt je bloeddruk. Het psychische aspect mag hierbij natuurlijk niet vergeten worden.

Magnesiumtekort en spieren
Magnesiumtekort heeft ook een effect op je spieren. Ook hier zorgt een tekort aan magnesium dat het calcium “teveel zijn werk kan doen” en dat is zorgen voor het samentrekken van de spieren. De tegenpool magnesium zorgt ervoor dat je spieren ontspannen, maar als je lichaam te weinig magnesium krijgt, kunnen je spieren onvoldoende ontspannen. Het gevolg hiervan kan zijn dat stijve spieren en spierkrampen krijgt.

Magnesiumtekort en energie en weerstand
Als je een magnesiumtekort hebt, is er dus ook minder magnesium beschikbaar voor het vrijmaken van energie uit je voeding. Een gevolg hiervan is dat je lichamelijke energie zal afnemen. Daarnaast heeft een tekort aan magnesium indirect ook invloed op je weerstand. Te weinig magnesium kan je namelijk gevoeliger maken voor stress. En als je veel stress hebt, dan kan dit weer leiden tot een verminderde weerstand en hierdoor ben je weer eerder vatbaar voor virussen, bacteriën, schimmels en parasieten.

Oorzaken van een magnesium tekort
De World Health Organisation (WHO) geeft aan dat meer dan 20% van de bevolking in West- Europa niet genoeg magnesium binnen krijgt. Er zijn verschillende oorzaken voor een tekort aan magnesium in het lichaam aan te wijzen. De belangrijkste oorzaak is echter een slecht eetpatroon. Een dieet met weinig variatie en dat met name bestaat uit vlees en  uit witmeel-producten, zorgt voor een gebrekkige inname van het mineraal magnesium.  Daarnaast is gebleken dat ook stress een magnesiumtekort kan veroorzaken, net als het verrichten van zwaar lichamelijk arbeid.

In welke producten zit veel magnesium?
Een magnesium tekort is gelukkig makkelijk op te lossen door het volgen van een gezond en gevarieerd dieet. Magnesium kun je vinden in allerlei noten zoals amandelen maar ook in zaden zoals pompoen-, sesam-, zonnebloem-, lijnzaad-, pijnboomzaden. Groene groenten en dat vooral spinazie en broccoli, bonen, fruit met in de hoofdrol bananen en ananas zijn ook rijk aan magnesium. Net als zeegroenten (zeewier, kelp), zeezout, groene kruiden zoals basilicum en dille en in, jawel, cacao! Daarnaast zijn er supplementen die je kunt innemen om het eventuele tekort aan te vullen.

Bronnen: vitamine-info.nl, naturafoundation.nl en magnesiumtekort.com

4 reacties

  1. Anoniem 28 november 2015 at 11:44

    super

    Beantwoorden

  2. Anoniem 24 januari 2016 at 12:51

    helpt ook tegen kramp

    Beantwoorden

  3. Anoniem 5 december 2016 at 09:39

    Is een magnesium tekort duidelijk te constateren d.m.v. een bloedtest??

    Vriendelijke groet,

    Ria

    Beantwoorden

    • Tandor 5 december 2016 at 10:03

      Een magnesiumtekort is inderdaad met een bloedonderzoek vast te stellen

      Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test