Migraine meer dan alleen hoofdpijn

Ruim 2,5 miljoen Nederlanders hebben migraine. Migraine is daarmee één van de meest voorkomende hersenziekten. Er heerst alleen wel veel onbegrip over migraine. Want migraine is echt meer dan alleen maar hoofdpijn.

Wat is migraine?
Migraine is een hersenaandoening waarbij hoofdpijnaanvallen gepaard kunnen gaan met misselijkheid, overgevoeligheid voor licht of geluid of uitvalsverschijnselen. Een belangrijk kenmerk van migraine is dat het in aanvallen voorkomt die wanneer je er niets aan doet enkele dagen kunnen duren. Een migraineaanval bestaat uit 4 fasen. Tussen de aanvallen kunnen er kortere of langere perioden liggen.

Waarschuwingsfase (Prodromale fase)
Bij ongeveer 1 op de 5 migrainepatiënten kondigt de aanval zich ruim van tevoren aan. Ondanks het feit dat de signalen bij iedereen verschillend zijn gaat het per individu wel vaak om dezelfde signalen. Soms al een paar dagen voor een aanval, maar vaak ook pas enkele uren of vlak van tevoren. Het is belangrijk dat je deze signalen leert herkennen, want dan kun je tijdig actie ondernemen.
Een paar voortekenen van een migraineaanval zijn:
• Vocht vasthouden, weinig plassen
• Verandering in je gevoelens en gedrag
• Stress of somberheid
• Extreme vermoeidheid, of juist overactiviteit
• Hebben van eetbuien
• Gapen

Aurafase
Ongeveer 30% van de migrainepatiënten krijgt een aura voordat de hoofdpijn begint. Een aura is een voorbijgaand neurologisch verschijnsel dat niet gevaarlijk is. Bij een visueel aura zien mensen lichtflitsen, vlekken of sterretjes of een deel van het beeld valt weg. Dit wordt dan gezichtsvelduitval genoemd. Zo’n aura kan tussen de 10 en de 60 minuten duren. Meestal beginnen de verschijnselen van een aura klein en worden ze groter naarmate de tijd, in minuten, verstrijkt. Door deze uitbreiding in minuten onderscheidt de migraine aura zich van epilepsie, dit breidt zich in seconden uit, of van een TIA of beroerte die heel plotseling ontstaat.

Naast visuele stoornissen kunnen tijdens een aura ook andere neurologische verstoringen voorkomen. Dan moet je denken aan gevoelsstoornissen, niet meer op woorden kunnen komen of niet meer begrijpen wat er wordt gezegd. Krachtverlies, of zelfs een verlamming aan één kant van het lichaam treedt zelden op. Dit laatste noemen we hemiplegische migraine. Een aura zonder een hoofdpijnaanval bestaat ook. Dit wordt dan een migraine sans migraine genoemd.

Hoofdpijnfase
Dit is de fase van de bonzende hoofdpijn vaak gecombineerd met misselijkheid, braken, diarree en overgevoeligheid voor licht, geluid en geuren. De duur van deze fase varieert sterk, te weten van 4 uur tot wel 3 etmalen.

Herstelfase
In deze laatste fase neemt de hoofdpijn af en vallen patiënten vaak in slaap waarna ze later wakker worden zonder of met slechts lichte hoofdpijn. Veel mensen zijn dan nog een paar dagen snel vermoeid en licht geprikkeld. Het duurt gemiddeld 1 tot 2 dagen voor je helemaal hersteld bent van een migraineaanval.

Wat is de oorzaak?
Over de exacte oorzaak is (helaas) nog maar weinig bekend. Wat men wel weet is dat migraine niet psychisch is maar dat het een hersenziekte is waarbij een ontregeling van de hersenstam ervoor zorgt dat iemand een migraineaanval krijgt. Wat de oorzaak van deze ontregeling is, is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Migrainepatiënten zijn wel overgevoelig voor bepaalde prikkels en dat is waarschijnlijk voor een deel erfelijk bepaald. Maar de gevoeligheid van de hersenen kan ook tijdelijk veranderen door bijvoorbeeld hormonale schommelingen als gevolg van de menstruatie, door extreme vermoeidheid of door veranderingen in de atmosfeer zoals een onweersbui of sneeuw. Een verlaagde prikkeldrempel zorgt niet persé voor een migraineaanval, maar het maakt de kans er op wel groter. Mensen die een erfelijke aanleg hebben voor migraine hebben zo’n verlaagde prikkeldrempel. Bij hen zorgen normale prikkels eerder voor een ontregeling van de hersenstam met migraine als gevolg. De hoofdpijn bij een migraineaanval ontstaat door prikkeling van bloedvaten en zenuwen in de hersenvliezen. Deze vliezen zitten direct onder de schedel.

Is migraine te behandelen?
Wanneer je migraine hebt, of denkt te hebben, ga dan langs je huisarts. Tegenwoordig is migraine over het algemeen goed te behandelen door de huisarts. Geneesmiddelen uit de groep van triptanen worden vaak voorgeschreven voor gebruik bij het begin van een aanval om die af te kappen. Welke triptaan het beste werkt, is voor iedere patiënt verschillend en zal afgestemd moeten worden.

Gevolgen van migraine
Bij ongeveer 1/3 van de mensen met migraine leidt een aanval tot ernstige beperkingen in het functioneren. Doordat het een chronische aandoening is en een grote impact op zowel werk als het sociale leven heeft. Mede vanwege het stigma van ‘een hoofdpijntje’ wat vaak de relatie met bijvoorbeeld een werkgever lastig kan maken. Daarom is het belangrijk om ten eerste deskundige hulp te zoeken en een diagnose te laten stellen. Vervolgens moet je de werkgever én je omgeving goed informeren om de omgang met deze aandoening voor zowel jezelf als je omgeving te vergemakkelijken.

Ondanks de pijn en het chronische karakter van de migraine, is het vaak wel mogelijk om de kwaliteit van leven te verbeteren. Voor mensen met migraine is sport of beweging erg belangrijk. De meeste mensen met migraine zijn gebaat bij bepaalde leefregels, waaronder voldoende rust en regelmaat. Ook het vermijden van uitlokkers hoort hier bij. Let wel, deze leefregels zijn er niet om je te beperken, maar om uiteindelijk de kwaliteit van leven te verbeteren.

Bronnen: migrainefonds.nl, hersenstichting.nl en nederlandsehoofdpijnvereniging.nl

1. Anoniem 6 oktober 2016 at 11:24

Even kort een vraag. Ik ben 70+ en heb soms dagen achtereen hevige hoofdpijn. Mijn arts zei dat gezien mijn leeftijd het geen migraine kan zijn. Is migraine aan leeftijd gebonden???

• Tandor 6 oktober 2016 at 11:31

Het is gezien de leeftijd niet erg waarschijnlijk dat het migraine is, maar ook niet onmogelijk.
      Zijn er nog andere onderzoeken gedaan? Zijn er problemen met de bloeddruk? Is er een verwijzing gegeven voor de neuroloog?

2. Anoniem 6 oktober 2016 at 15:34

Ja er zijn problemen met de bloeddruk (hoge bloeddruk). Op aandringen heb ik gisteren een verwijsbrief voor de neuroloog gekregen. Nu afwachten wat hij/zij er van zegt.

• Tandor 6 oktober 2016 at 15:47

Hoge bloeddruk kan een oorzaak zijn.
      Inderdaad maar even afwachten. ..

3. Anoniem 11 november 2016 at 20:57

Jarenlang gedacht (met arts)dat ik (gezien de symptomen)migraine had totdat, bij bloedcontrole, bleek dat mijn schildklier traag werkt. Ik gebruik nu Thyrax en verschijnselen zoals beschreven komen Godzijdank, bijna niet meer voor.