Veel mensen hebben last van spijsverteringsproblemen zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, krampen en / of diarree. In Nederland hebben ongeveer 1 op de 7 mensen een probleem met de spijvertering. Dus het is de hoogste tijd om onze darmen te omarmen voor een goede spijsvertering.

Hoe werkt onze spijvertering?
De spijsvertering is een bijzonder ingewikkeld proces en staat letterlijk voor het verteren van spijzen. Dus het afbreken van voedsel tot voedingsstoffen zodat ons lichaam deze kan opnemen en gebruiken. Deze voedingsstoffen worden omgezet in energie en bouwstoffen om te groeien en om beschadigde cellen te repareren of vervangen.

Het spijsverteringskanaal bestaat uit een lang kanaal die van de mond tot aan je anus loopt met diverse organen links en rechts zoals je darmen, lever, alvleesklier en gal die ook nauw betrokken zijn bij de spijsvertering. De nuttige voedingsstoffen worden in de bloedbaan opgenomen en de onverteerbare voedsel resten verlaten ons lichaam na een periode van 24 tot 48 uur.

Gevolgen van een slecht werkende spijsvertering
Een slecht werkende spijsvertering kan zorgen voor een breed scala aan problemen en symptomen.

Slechte adem
Wanneer er door obstipatie je ontlasting te lang in je darmen aanwezig is kan het gaan gisten waardoor er extra gasvorming kan ontstaan. Dit gas kan via de longen worden uitgeademd wat een slechte adem kan veroorzaken.

Boeren
Boeren kan een gevolg zijn van brandend maagzuur of van een maagzweer.

Winderigheid
Winderigheid komt voor als klacht bij obstipatie, PDS (prikkelbaar Darm Syndroom), lactose intolerantie en andere darmaandoeningen.

Diarree
Chronische diarree kan een gevolg zijn van voedselintolerantie, chronische darmontsteking of door aandoeningen aan de gal, lever of alvleesklier.

Hoe zorg je voor een goede spijsvertering?

1 Eet vezelrijke voeding
Uit onderzoek van de Gezondheidsraad is gebleken dat 80% van de Nederlanders te weinig vezels eet. En vezels zijn belangrijk voor een goede werking van de darmen. Ze verlagen de bloedsuikerspiegel na een maaltijd en zorgen voor een gemakkelijk transport van de voedselbrij door het maagdarmkanaal. Daarnaast zwellen vezels op door het vocht waardoor de ontlasting zachter wordt en dus gemakkelijker ons lichaam kan verlaten, waardoor er minder kans is op obstipatie.

2 Drink voldoende
Wanneer je onvoldoende drinkt dan kan de ontlasting hard en droog worden waardoor je last kunt krijgen van obstipatie of aambeien. Drink daarom dagelijks 1 ½ tot 2 liter water.

3 Beweeg voldoende
Lichaamsbeweging stimuleert de beweging van de darmen en is daarmee noodzakelijk voor een goede darmwerking en een betere spijsvertering. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen heeft de norm vastgesteld op het dagelijks bewegen van minimaal 30 minuten.

4 Niet roken
Roken zorgt voor een reeks aan negatieve dingen. Het heeft een negatieve invloed op het slijmvlies in ons spijsverteringskanaal en vergroot de kans op dikke darmkanker, slokdarmkanker en keelkanker. En roken heeft effect op de sluitspier tussen de slokdarm en de maag. Door de nicotine verslapt deze sluitspier waardoor je last kan hebben van oprispingen en brandend maagzuur.

5 Gezond gewicht
Zowel overgewicht als ondergewicht kan spijsverteringsklachten veroorzaken. Het speelt een rol bij het ontstaan van galstenen, vervetting van de lever en brandend maagzuur.

Spijsverteringsklachten kunnen niet altijd worden voorkomen. Erfelijkheid kan ook een rol spelen. Maar met bovenstaande tips heb je wel invloed uitoefenen op de conditie van je spijsverteringskanaal.

Bronnen: Maag Lever Darm Stichting en Spijsverteringsinfo

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test