De Chinese uitdrukking “ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar” kent iedereen waarschijnlijk wel. Echter, er zijn nog teveel mensen die het ontbijt overslaan. De redenen hiervoor variëren van geen tijd hebben, geen trek hebben of omdat ze wat extra calorieën kwijt willen raken. Maar het overslaan van het ontbijt is helemaal geen goed idee.

Functie van ontbijten

Ons lichaam heeft namelijk de gehele nacht gebruikt om te herstellen van alle stress, sportactiviteiten, voeding en indrukken waar ons lichaam overdag mee belast wordt. Tijdens dat herstellen verbruikt het lichaam voedingsstoffen en water. Het is dan logisch dat wanneer je opstaat je je lichaam helpt, en dat kan door te ontbijten.

Redenen om te ontbijten als een keizer

Geeft je energie

Voedsel is de belangrijkste energiebron voor ons lichaam en het ontbijt geeft je tussen de 10% en 15% van de energie en voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt.

Zorgt voor een goede stofwisseling

Na een nacht van ca. 8 uur van niet eten is je stofwisseling nog normaal, maar wanneer er vervolgens geen voedsel binnenkomt dan zal die stofwisseling vertragen. Wanneer je dan pas tijdens de lunch voor het eerst iets eet, dan worden er meer vetten in je lichaam opgeslagen dan wanneer je een ontbijt hebt gegeten.

Beter kunnen concentreren

Studies hebben aangetoond dat een ontbijt zowel het korte termijn geheugen als de concentratie kan verbeteren. Door deze betere concentratie zijn de prestaties op school en op het werk vaak ook beter.

Voor een goed humeur

Door te ontbijten blijven je bloedsuikerspiegel en insuline niveau op de juiste waarden. Een uitgebalanceerde bloedsuikerspiegel zorgt voor een beter humeur.

Voor een betere stoelgang

’s Nachts staat ook onze spijsvertering op een laag pitje. Wanneer je de ochtend begint met een vezelrijk, ontbijt, dan starten de darmen direct weer op. Dat zorgt voor een betere stoelgang. Vezels zitten vooral in graanproducten zoals volkoren brood en fruit.

Bedenk dus: een goed begin van de dag is het halve werk!

3 reacties

  1. Anoniem 29 maart 2015 at 07:22

    Klopt helemaal voor mijn gevoel, alleen het dineren als een bedelaar gaat bij mij lang niet op. Deze warme maaltijden vind ik geweldig lekker en heb dan ook altijd veel trek. Volgens mij eet ik hiervan teveel. Hoe kan je dit het beste aanpakken ? Groet Marcel.

    Beantwoorden

  2. Anoniem 23 april 2015 at 07:01

    Eet de avondmaaltijd gezond en licht met veel groente, rauwkost , aardappelen of volkorenrijst en mager vlees.
    Weinig vet dan kan de maaltijd nog verteren voordat je naar bed gaat.
    Succes, Monique

    Beantwoorden

  3. Anoniem 9 juli 2015 at 23:48

    This is a neat suyramm. Thanks for sharing!

    Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test