Bij een drukkend gevoel op de borst of steken in de hartstreek maken de meeste mensen zich direct zorgen. Ze denken dan vaak dat ze iets aan hun hart hebben. Maar pijn op de borst betekent niet altijd dat je een hartaanval hebt. Gelukkig heeft pijn op de borst heel vaak een onschuldige oorzaak.

Wat is pijn op de borst?
Pijn in of op de borst zit op de ribbenkast of tussen de ribben, achter het borstbeen of onderaan het borstbeen. De pijn zit aan één of beide kanten of in het midden. Soms straalt de pijn uit, bijvoorbeeld naar de hals, kaak, arm, rug of de schouders.
De pijn kan plotseling ontstaan of al langer sluimeren en kan samengaan met bijvoorbeeld misselijkheid, zweten, koorts, onrust, benauwdheid of een snelle ademhaling.

Oorzaken van pijn op de borst

Stress, hevige emoties of paniek
Stress of hevige emoties kan soms pijn op de borst geven. Het kan een teken van het lichaam zijn, dat je rustiger aan moet doen.
Ook paniek kan pijnklachten geven, zeker als de paniek tot hyperventilatie leidt. Er is sprake van hyperventilatie wanneer iemand door het verkeerd of teveel ademhalen een tekort aan koolstofdioxide in het bloed krijgt. Dit kan allerlei klachten geven. Een paniekaanval gaat vaak vanzelf over. Pijn op de borst kan ook voorkomen bij een depressie.

Brandend maagzuur
Hierbij wordt de pijn veroorzaakt doordat maagzuur in de slokdarm terecht komt. En dat heeft een bijtende werking. De pijnklachten voel je dan meestal hoog in de bovenbuik. De pijn kan ook uitstralen naar de borst en de rug en voel je dan vaak na enkele uren nadat je gegeten hebt. En dan vooral wanneer je plat gaat liggen of wanneer je vooroverbuigt.

Slokdarmspasme
Slokdarmspasme is het plotseling verkrampen van de spieren in de slokdarmwand. Meestal treden deze spasmen op in het onderste gedeelte van de slokdarm. De verkrampingen gebeuren vaak aanvalsgewijs. De slokdarm kan tijdens deze verkrampingen extreem nauw zijn, en voedsel komt dan niet of nauwelijks door de vernauwing heen. De spasmen komen meestal ’s nachts voor of bij zware lichamelijke inspanning en geeft een scherpe pijn, vlak onder het borstbeen.

Syndroom van Tietze
Het syndroom van Tietze wordt veroorzaakt door irritatie van het kraakbeen en de spieren die de ribben met het borstbeen verbinden. Het is een vorm van ontstekingsreuma. De pijn wordt erger als er meer druk op de borst komt zoals bij hoesten. Het syndroom van Tietze is een onschuldige aandoening en kan met pijnstillers worden behandeld. Het is wel zo dat vrouwen vaker Tietze hebben dan mannen.

Pijn van de tussenribspieren
Pijn op de borst kan ook veroorzaakt worden door spierpijn. Spierpijn is in een overbelasting van een spier. De tussenribspieren kunnen door een rare beweging of inspanning overbelast raken en omdat het lichaam daar niet aan gewend is, voelt iemand een pijnsteek. Spierpijn of overbelasting verdwijnt normaal gesproken door enkele dagen rust te nemen.

Pleuritis
Pleuritis (ook wel pleuris genoemd) is een andere naam voor een ontsteking van de pleura, ofwel longvlies of borstvlies. Deze ontsteking kan het gevolg van griep of een infectie aan de luchtwegen zijn. Bij pleuritis heb je last van een aanhoudende en scherpe pijn op de borst, waarbij ademhalen de pijn kan verergeren. Ook bewegen, niezen en hoesten kan voor extra pijn zorgen. Over het algemeen kan een pleuritis goed behandeld worden met pijnstillers.

Longaandoeningen
Een longaandoening kan een oorzaak zijn van steken op de borst. Een longaandoening geeft een erg naar gevoel dat uit kan stralen naar de borst. Je kunt hierbij denken aan een longontsteking, een longemfyseem, een klaplong, maar ook astma en COPD. Deze kunnen pijnlijke steken op de borst veroorzaken. Ook longkanker kan een oorzaak zijn van pijnlijke steken op de borst.

Huidaandoening
Gordelroos is een huidaandoening die heel soms de oorzaak kan zijn van steken op de borst. Bij 3 op de 1000 mensen komt dit jaarlijks voor. Het is een brandende pijn die niet erger wordt bij inspanning of ademhalen. Ook verschijnen er blaasjes op de huid. De veroorzaker van dit alles is het herpesvirus varicella-zoster (het waterpokkenvirus), dat een ontsteking van de huidzenuw veroorzaakt, die zich ook op de borst kan uiten.

Gordelroos komt voornamelijk bij oudere mensen voor en beperkt zich doorgaans tot een kant van het lichaam. Het is een vorm van huiduitslag die normaal gesproken vanzelf weer verdwijnt.

Hartaandoening
Als je hartspier te weinig zuurstof krijgt, kan er ook pijn op de borst ontstaan; angina pectoris (hartkramp). Bij beweging, emoties of stress neemt de pijn toe. Meestal wordt de kramp veroorzaakt door een vernauwing in de kransslagaders. Als pijn op de borst het gevolg is van hartklachten, straalt de pijn vaak uit naar de armen of hals en kaak.

Ook hartklepaandoeningen of hartritmestoornissen veroorzaken klachten op de borst. Datzelfde geldt voor pericarditie, dat is een ontsteking van het hartzakje. De bekendste hartaandoening met pijn op de borst is een hartinfarct.

Wanneer naar de huisarts?
Wanneer je twijfelt of je pijnklachten met je hart te maken hebben, neem dan contact op met je huisarts of behandelend arts. Houden de klachten ook in rust langer dan 5 minuten aan, bel dan direct 112.

Bronnen: Albert Schweitzer Ziekenhuis en stekenopdeborst.nl

1. Anoniem 27 maart 2016 at 16:32

Kramp in je hartspier

2. Anoniem 29 juli 2017 at 18:19

hoofd heel erg pijjn

• John 29 juli 2017 at 18:57

ga naar de huisarts

3. Anoniem 16 mei 2018 at 14:13

Ik heb regelmatig ‘s avonds in bed last van slokdarm spasme. Ik voel dat aankomen en heb nu als remedie: Een slok Whisky als je het voelt aankomen….Het werkt direct, en binnen enkele seconden is de pijn weg….prettige bijkomstigheid…Het zorgt ook voor een goede nachtrust.

4. Anoniem 26 juni 2018 at 19:30

Kleine puntjes bloed met overgeven en pijn op borst midden.

5. Anoniem 26 juni 2018 at 19:31

Pijn in kies. Bloed puntjes met overgeven

• John 27 juni 2018 at 00:42

Dat kan met overgeven wel eens voor komen. Ook de pijn in het midden van je borst zal door het overgeven zijn