Je kunt last krijgen van ontwenningsverschijnselen als je stopt met roken. Welke ontwenningsverschijnselen zijn er? Heeft iedereen hier last van? En hoe kun je er mee omgaan?

Van welke ontwenningsverschijnselen kan je last krijgen wanneer je stopt met roken?

Het stoppen met roken houdt voor veel mensen in dat ze te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen. Dit geldt zeker niet voor iedereen. De ontwenningsverschijnselen kunnen per persoon sterk verschillen. Mogelijke ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met roken zijn:

  • Slapeloosheid of andere slaapproblemen
  • Verhoogde eetlust
  • Hoofdpijn
  • Concentratieproblemen
  • Spanning en onrust
  • Prikkelbaarheid, chagrijnig zijn
  • Benauwdheid
  • Hoestbuien
  • Somberheid
  • Misselijk zijn
  • Verlaagde hartfrequentie
  • Trillen
  • Obstipatie
  • Keelpijn
  • Angst
  • Verlangen naar sigaret
  • Wisselingen in lichaamstemperatuur
  • Verlaagde weerstand

Waarom krijg je last van ontwenningsverschijnselen?

In een sigaret zit nicotine. Dit is een erg verslavende stof. Nicotine zorgt ervoor dat je jezelf tijdelijk prettig voelt. De stof heeft een belonende werking. Door regelmatig te roken ontstaat er een gewoonte en past je lichaam zich na een tijdje aan. Het lichaam heeft nicotine nodig om normaal te werken. Zonder nicotine voelt een roker zich minder prettig en kunnen er allerlei ontwenningsverschijnselen ontstaan. Wanneer je stopt met roken, worden de afkickverschijnselen tijdelijk heel sterk.

Hoe lang heb je last van ontwenningsverschijnselen?

Na drie weken merken de meeste mensen niet veel meer van de lichamelijke afkickverschijnselen. De meeste stoppers hebben op dag twee of dag drie het meeste last van de ontwenningsverschijnselen. Daarna neemt het vaak per dag af. Na een week is vaak de meeste last voorbij.

Hoe ga je om met ontwenningsverschijnselen?

Verwacht je (veel) last te krijgen van afkickverschijnselen? Dan zijn er verschillende manieren om er mee om te gaan:

Je kunt ervoor kiezen om het net zo lang te verdragen totdat de ontwenningsverschijnselen zijn verdwenen. Sommige stoppers lukt het op deze manier, maar uit onderzoek blijkt dat dit erg lastig kan zijn. Overweeg daarnaast om gebruik te maken van een hulpmiddel die ontwenningsverschijnselen vermindert/onderdrukt, zoals nicotinevervangers of medicijnen. Bespreek verder de ontwenningsverschijnselen in een coachingstraject. Door begeleiding en ondersteuning wordt het stoppen met roken vaker volgehouden en wordt er minder snel toegegeven aan de ontwenningsverschijnselen.

Wat het beste voor jou werkt, is afhankelijk van de situatie. Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou helpen met informatie over hulpmiddelen, stopmethodes en de mogelijkheden voor een volledige vergoeding door de zorgverzekeraar. Meld je nu aan voor een vrijblijvend en kosteloos informatiegesprek.

Overweeg jij om te stoppen met roken? Maar weet je niet hoe je dit succesvol aan moet pakken? Zie jij door de bomen het bos niet meer? Wat is een goede voorbereiding? Welke vergoeding is via de zorgverzekeraar mogelijk? Welk hulpmiddel is effectief, welke stopmethode heeft de beste resultaten? En… wat past het best bij jou? Maak dan een vrijblijvende afspraak en Stichting Stop Bewust helpt je met het beantwoorden van al deze vragen.

Ik maak graag een vrijblijvende afspraak
In samenwerking met onze partner