Er zijn veel verschillende SOA’s maar ook veel verschillende symptomen die sterk uiteen lopen. En bij sommige SOA’s merk je misschien niet eens dat je besmet bent.

Wat is een SOA
Een SOA is een Seksueel Overdraagbare Aandoening. En per jaar lopen in Nederland ruim 100.000 mensen een SOA op, en wanneer een SOA niet op tijd behandeld wordt dan kan dit soms ernstige gevolgen hebben. Aangezien SOA’s besmettelijk zijn is het van groot belang om de symptomen te herkennen.

Specifieke SOA symptomen:
De meeste typische symptomen doen zich voor in de buurt van de geslachtsdelen en zijn bij vrouwen en mannen gelijk.
• Pijn of branderig gevoel bij het plassen of vrijen
• Afscheiding uit de vagina die gekleurd (witte of groengele afscheiding) is en onfris ruikt
• Jeuk in de schaamstreek of aan de anus
• Pijn bij de ontlasting
• Blaasjes, zweertjes, wratjes aan de geslachtsdelen, anus of de mond
• Bloedverlies tijdens het vrijen bij vrouwen
• Pijn in de teelballen bij mannen

Niet specifieke SOA symptomen:
Naast de typische SOA symptomen zoals hier boven beschreven zijn er ook klachten die van een SOA kunnen komen maar die net zo goed een andere achtergrond kunnen hebben:
• Koorts
• Moeheid
• Diarree
• Pijn in de onderbuik of in de liesstreek
• Huiduitslag
• Veranderend menstruatiepatroon

Wanneer je één of meerdere van deze symptomen herkend en je hebt onveilige seks gehad maak dan een afspraak bij je huisarts. Die kan je verder helpen en zekerheid geven.

Maar ondanks een check op deze symptomen dan kan het toch nog zo zijn dat je niet merkt dat je besmet bent. Sommige SOA’s hebben namelijk geen duidelijke symptomen. Zoals bij Chlamydia, de meest voorkomende SOA in Nederland, deze SOA geeft vaak geen of weinig klachten. Er kunnen misschien milde symptomen zoals lichte afscheiding, ontsteking of lichte irritatie optreden. Chlamydia is erg goed te behandelen, maar een onbehandelde Chlamydia kan tot gevolg hebben bij mannen:
• Ontstekingen in de bijbal
• Ontstekingen in de prostaat
• Tijdelijk minder vruchtbaar

Bij vrouwen kunnen de gevolgen zijn:
• Ontstekingen in de eileiders
• Ontsteking in het bekkengebied
• Chronische buikpijn
• Verminderde vruchtbaarheid

Maar ook bij Hepatitis B zijn de symptomen vaak lastig te bemerken. Veelal zijn er helemaal geen klachten en soms hebben mensen last van onder andere moeheid of misselijkheid. Wanneer Hepatitis B echter niet behandeld wordt dan kan dit ernstige gevolgen hebben. Er kan namelijk een blijvende schade aan de lever ontstaan of er kan leverkanker optreden.

De laatste jaren heeft men gelukkig veel kennis opgedaan over de gevolgen van Hepatitis B en momenteel geneest 85% van alle volwassenen. De overige 15% houdt last van chronische klachten.

Dus wanneer je vermoedt dat je een SOA hebt, maak dan een afspraak bij je huisarts. Je kunt ook terecht bij een SOA kliniek bij jou in de buurt of bij de GGD. Hier ben je het beste af. Wil je dit allemaal niet dan kan een SOA-zelftest een alternatief zijn. Let er dan wel op dat deze betrouwbaar is. Een aspect hiervan is dat wanneer je een zelftest hebt waarbij je de uitslag thuis af kunt lezen dat deze vaak niet betrouwbaar is. Zoek een zelftest welke opgestuurd moet worden naar een laboratorium.

Bronnen: Soaids.nl en Korrelatie