Vaak een bloedneus, kan dat kwaad?

Ongeveer 60% van de mensen heeft weleens een bloedneus maar ze komen het meest voor bij kinderen onder de 10 jaar en bij volwassenen boven de 50 jaar. Maar wanneer je regelmatig een bloedneus hebt kan dat eigenlijk kwaad?

Iedereen weet wat een bloedneus is: opeens loopt er bloed uit de neus. Dit bloed kan uit één neusgat komen, maar ook uit allebei. Maar wanneer je vaak een bloedneus hebt, kan dat kwaad?

Wat is een bloedneus?

Epistaxis is de medische term voor een bloedneus of neusbloeding. De bloedvaten in de neus lopen over beenweefsel en kraakbeen en zijn maar door een dun slijmvlies bedekt. Hierdoor kunnen ze snel beschadigen. Een bloedneus is bijna altijd onschuldig en heeft nooit iets te maken met een hersenbloeding. Bij kinderen en jonge volwassenen bloedt er meestal een vaatje vóór op het neustussenschot. Bij ouderen bloedt er ook wel eens een bloedvaatje achter/boven in de neus, zodat er vooral bloed achter in de keel loopt (en bijna niets voor uit de neus).

De meeste neusbloedingen (meer dan 75%) ontstaan zonder duidelijke oorzaak; in 25% van de gevallen zijn er één of meerdere oorzaken aan te wijzen.

Waardoor ontstaat een bloedneus?

De oorzaak van een bloedneus is bijna altijd onschuldig. Het slijmvlies dat de binnenkant van de neus bekleedt, is dun en behoorlijk teer. Door het slijmvlies lopen veel bloedvaatjes. Als zo’n bloedvaatje stuk gaat, kan dat een bloedneus veroorzaken.

Een tik op de neus of peuteren in de neus kan een bloedvaatje beschadigen. Sommige mensen krijgen een bloedneus, zonder dat daarvoor een aanleiding lijkt te zijn. Het slijmvlies wordt echter extra kwetsbaar als de lucht erg droog is of als je verkouden bent. ’s Winters, als er veel mensen verkouden zijn, komen neusbloedingen dan ook vaker voor; de verkoudheden veroorzaken eveneens uitdroging en ontsteking van het neusslijmvlies. Ook bloedverdunnende medicijnen kunnen een rol spelen, want die maken dat het bloed minder snel stolt. Een kapot bloedvaatje bloedt dan langer door dan normaal. Oudere mensen hebben wat zwakkere bloedvaatjes door slijtage.

Andere oorzaken van een bloedneus zijn:

• Hoge bloeddruk.
  • Plotselinge mechanische drukdaling op grote hoogten.
  • Symptoom van infectieziektes zoals griep.
  • Gevolg van systemische aandoeningen zoals leukemie of bloedarmoede.

Wat moet je doen bij een bloedneus

Meestal is een neusbloeding niet erg en gaat vanzelf of met behulp van eenvoudige maatregelen over.

• Ga rustig rechtop zitten met het hoofd licht naar voren gebogen en adem rustig door uw mond.
  • Laat een keer goed de neus snuiten.
  • Knijp met duim en wijsvinger de neus ongeveer tien minuten dicht. Knijp daarbij onder het neusbeen tegen het neustussenschot.
  • Laat iemand in een licht voorovergebogen houding zitten.
  • Herhaal het dichtknijpen nog eens tien minuten als de bloedneus niet stopt.
  • Vaak helpt het om een gedraaid propje watten voor in de neus te doen (hierop kan ook xylometazoline worden gedruppeld).
  • Door deze handelingen ontstaat er een bloedstolsel waardoor de bloeding stopt.
  • Laat slachtoffer niet snuiten bij een bloedneus na een ongeval, val of harde klap op het hoofd. Er kan sprake zijn van een hersenletsel of schedelletsel.

Wat moet je niet doen bij een bloedneus

• Ga niet liggen (het bloed loopt dan sneller in je keel; bovendien is de bloeddruk in het hoofd in zittende houding het laagst).
  • Raak niet in paniek, maar probeer kalm en rustig te blijven.
  • Vermijd inspanning en opwinding (Hierdoor zal je bloeddruk namelijk stijgen).

Wanneer naar je huisarts?

Het advies is om contact op te nemen met je huisarts wanneer:

• Als het bloeden doorgaat nadat je twee keer tien minuten de neus dichtgeknepen hebt.
  • Je bloedverdunnende medicijnen gebruikt en regelmatig een neusbloeding hebt.
  • Je regelmatig een neusbloeding hebt en je niet peutert en altijd zachtjes snuit.

Bronnen: KNO.nl, Isala.nl, medicinfo.nl en henw.org

1. Anoniem 5 september 2016 at 14:42

heel vroeger werd op de lagere school door de juf of meester altijd beweert dat je met een geringe bloedneus je hoofd achterover moest houden zodat t bloeden eerder stopt. zijn die zienswijze verandert of heeft hebben de leraren een verkeerde voorlichting gehad?

2. Tandor 5 september 2016 at 18:33

Destijds had men andere ideeën en inzichten over meer dingen
    Tegenwoordig buigt men dus voorover en drukt met de neus dicht tegen het neusbot

3. Anoniem 7 augustus 2018 at 23:38