Vleesboom goedaardig of kwaadaardig gezwel

Wat niet veel mensen weten is dat zo’n 40% van alle vrouwen een vleesboom heeft. In de meeste gevallen kan dit geen kwaad, in sommige gevallen kan hij op de organen drukken of heb je overmatig bloedverlies. Maar is een vleesboom een goedaardig of een kwaadaardig gezwel?

Wat is een vleesboom?

Een vleesboom, ook wel een myoom genoemd, zijn goedaardige knobbels in de spierwand van de baarmoeder en bestaan vooral uit spierweefsel. Een vreemde naam eigenlijk, vleesbomen, want deze bolletjes, lijken in de verste verte niet op bomen. Hoe een vleesboom precies ontstaat, is niet bekend, maar we weten wel dat hij groeit onder invloed van de hormonen oestrogeen en progesteron. De grootte van een vleesboom kan sterk variëren. Hij kan een paar millimeter groot zijn maar hij kan ook een paar kilo wegen.

De meeste vleesbomen groeien langzaam, geven vaak geen klachten en blijven daardoor vaak onopgemerkt. Wanneer er geen klachten zijn, dan is behandeling niet nodig. Maar wanneer je klachten als pijn en hevig bloedverlies krijgt dan is behandeling nodig. Er zijn dan verschillende behandelingen mogelijk, variërend van medicijnen tot een operatieve ingreep.

Wie kunnen een vleesboom krijgen?

De kans dat je een vleesboom met je meedraagt is best groot. 20 tot 30% van de westerse vrouwen en ongeveer 50 tot 60% van de negroïde vrouwen heeft een vleesboom. Een verklaring waarom negroïde vrouwen een grotere kans hebben ontbreekt. Rond de vijftig jaar heeft zelfs zo’n 70% van alle vrouwen vleesbomen. Zij ontstaan vaker bij vrouwen die (nog), geen kinderen hebben gehad. Ze worden beïnvloed door de hormonen oestrogeen en progesteron, in de vruchtbare fase van het leven. Daarom komen vleesbomen niet voor vóór de eerste menstruatie en worden ze na de laatste menstruatie kleiner en verdwijnen uiteindelijk. Tijdens de zwangerschap kunnen ze soms groeien door hormoonveranderingen; na de zwangerschap worden ze weer kleiner.

Welke klachten geeft een vleesboom?

Een vleesboom geeft vaak geen of weinig klachten. De klachten die je kunt hebben zijn afhankelijk van het aantal vleesbomen, hun grootte en hun plaats in de baarmoeder. Maar de plaats waar de vleesboom zit, heeft meer invloed op de klachten dan dat het formaat van de vleesboom doet. Zo kunnen vleesbomen in de baarmoederholte, zelfs als ze klein zijn, menstruatieklachten veroorzaken. De meest voorkomende klachten zijn overmatig bloedverlies en menstruatiepijn. De menstruaties blijven in principe regelmatig. Het vele bloedverlies zou bloedarmoede kunnen geven met als gevolg dat iemand moe of kortademig wordt. Andere, meer zeldzame klachten van vleesbomen zijn een drukkend gevoel in de buik, pijn laag in de rug, klachten met plassen en klachten van pijn en/of bloedverlies bij het vrijen.

Heel soms kan het voorkomen dat een vleesboom door te weinig bloedtoevoer verschrompelt, met mogelijk hevige buikpijn als gevolg.

Hoe kom je van een vleesboom af?

Wanneer een vleesboom erge klachten geeft dan kunnen deze soms bestreden worden met medicijnen. Met medicijnen kunnen de symptomen worden verlicht of worden verkleind, maar dit is wel tijdelijk. Geen enkel geneesmiddel kan een vleesboom blijvend doen slinken. In andere gevallen zal een vleesboom operatief verwijderd moeten worden. Dat laatste gebeurt via een buisje door de buikwand of vagina. In zeldzame gevallen moet ook de baarmoeder worden weggehaald.

Maar het is ook zo dat de meeste vleesbomen na de overgang vanzelf verschrompelen doordat je lichaam dan minder oestrogenen aanmaakt.

Vleesboom goedaardig of kwaadaardig gezwel?

Soms worden de termen vleesboom, gezwel en tumor in een adem genoemd worden. Echter, de term tumor is eigenlijk een onjuiste benaming. Een vleesboom is goedaardig en het gaat hier dus niet om kanker. De kans dat vleesbomen kwaadaardig worden is klein, namelijk 1 op de 10.000.

Goedaardige gezwellen groeien in tegenstelling tot kwaadaardige gezwellen niet door in omringende weefsels en vormt ook geen uitzaaiingen. Als een vleesboom zich in een kwaadaardig gezwel ontaard, merk je dit vaak aan de symptomen. De vleesboom groeit dan extreem snel en er treden diverse klachten op. Denk aan gewichtsverlies, extreme moeheid, onverklaarbare pijn. Bij dit soort symptomen is het van belang zo snel mogelijk contact op te nemen met uw huisarts.

Omdat het niet om kanker gaat, zullen vrouwen met vleesbomen die geen klachten ervaren doorgaans niet behandeld worden. Meestal worden vleesbomen bij toeval ontdekt, zoals bijvoorbeeld tijdens een gynaecologisch onderzoek.

Bronnen: baarmoederpoli.nl, atriummc.nl en nvog.nl

1. Anoniem 5 juli 2016 at 20:02

Schildklier

2. Anoniem 6 juli 2016 at 22:14

Snel werkende schildklieren

3. Anoniem 14 september 2018 at 08:55

Mijn moeder is helaas één van de onfortuinlijke mensen als ik het zo lees. Zij heeft vleesbomen met kankercellen.