Voeten zeggen veel over je gezondheid

Pijnlijke voeten, koude voeten of gezwollen voeten; we hebben er allemaal weleens last van. Maar wist je dat je voeten veel zeggen over je algehele gezondheid?

Natuurlijk hebben onze voeten veel te verduren. We wandelen door de bossen of we steken ze in strakke, modieuze schoenen. Het gevolg kan dan pijnlijke voeten zijn.

Voetproblemen en je gezondheid

Brandende voeten

Een brandend gevoel in de voeten kan bijzonder pijnlijk zijn en je uit je slaap houden. Er kunnen verschillende oorzaken voor brandende voeten zijn. Het komt veel voor onder diabetespatiënten, bij wie het perifere zenuwstelsel is aangetast. Ook kan het gevonden worden bij patiënten met een te traag werkende schildklier en reumatische artritis. Maar het komt ook voor bij mensen, bij wie er een beklemmingen van de voetzenuw is. Daarnaast kan het ook nog eens veroorzaakt worden door een vitamine B-tekort, voetschimmel, chronische nieraandoeningen en slechte bloedcirculatie in de benen en voeten. Dus wanneer je langdurig last blijft houden van brandende voeten, dan is er wellicht iets aan de hand. Ga dan even naar je huisarts.

Koude voeten

Wanneer je regelmatig last hebt van koude voeten, zonder aanwijsbare reden, dan kan dit liggen aan een slechte doorbloeding. Een slechte doorbloeding kan worden veroorzaakt door roken, hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten. Ook kunnen je voeten koud aanvoelen door schade aan de zenuwen veroorzaakt door diabetes. Andere mogelijke oorzaken zijn een traag werkende schildklier of bloedarmoede. Ook het syndroom van Raynaud kan de oorzaak zijn. Tijdens het verkleuren van wit naar blauwpaars en uiteindelijk naar rood, kunnen de tenen heel koud aanvoelen. Ook kan je hormoonhuishouding de oorzaak zijn. Je hormonen spelen namelijk een zeer belangrijke rol bij de bloedcirculatie en zenuwwerking. Maak je je zorgen over je koude voeten, ga dan naar je huisarts.

Jeukende voeten

Jeuk aan de voeten is een veel voorkomend en irritant probleem. Er zijn verschillende oorzaken voor, maar jeukende, schilferende voeten wijzen vaak op voetschimmel. Contacteczeem dat ontstaat als een (allergische) reactie op bepaalde stoffen, kan voor jeukende voeten zorgen net als psoriasis en lichen planus. Lichen planus is een ontsteking van de huid die intens kan jeuken. Soms kunnen jeukklachten aan de voet ontstaan, terwijl er niets te zien is wat de jeuk kan verklaren. Het jeukprobleem ligt dan als het ware in de zenuwen zelf. In verreweg de meeste gevallen is deze ‘neurologische’ jeuk tijdelijk.

Last van pijnlijke voorvoet

Een pijnlijk en branderig gevoel onder de bal van je voet, kan duiden op metatarsalgie en komt veel voor bij mensen die hoge hakken dragen. Het lichaamsgewicht wordt dan gedragen door de voorvoet en ontstaat er een grote druk op de middenvoetsbeentjes. Door de druk, zakken de middenvoetsbeentjes door en ontstaat eelt onder de voorvoet. Het kenmerk van metatarsalgie, is een pijnlijk en branderig gevoel onder de voorvoet. Metatarsalgie kan echter ook voorkomen bij mensen die platte schoenen dragen.

Opgezwollen voeten

Iedereen heeft weleens last van opgezwollen voeten, maar voeten die gezwollen blijven, kunnen een symptoom zijn van een serieuze medische aandoening. Opgezwollen voeten kunnen namelijk aangeven dat je een slechte doorbloeding, traag werkende schildklier, een bloedprop, nierprobleem of een probleem met het lymfestelsel zijn. Ga naar je huisarts als je gezwollen voeten blijft houden.

Wondjes op je voeten die niet genezen

Wanneer je last hebt van wondjes op je voeten die maar niet willen genezen, dan kan dat een teken zijn dat je diabetes hebt. Het gevolg kan zijn dat de bloedcirculatie en een normale wondgenezing worden aangetast. Zelfs een gewone blaar kan dan uitgroeien tot een zorgelijke wond, die ook nog eens gevoelig kan zijn voor een infectie. Daarom is het advies aan diabetici om dagelijks de voeten te controleren op eventuele wondjes. Een trage wondgenezing, kan ook veroorzaakt worden door een slechte doorbloeding als gevolg van andere aandoeningen, zoals perifeer arterieel vaatlijden. Dit is een ziekte waarbij slagaderverkalking optreedt.

Pijn in je hiel

De meest voorkomende oorzaken van een felle pijn onder je hiel zijn waarschijnlijk hielspoor of een peesplaatpontsteking. Onder je voet loopt een brede pees van de voorvoet naar de hiel. Wanneer je voeten te zwaar worden belast door te veel lopen, rennen en sporten, wordt deze pees onder de voet constant uitgerekt. Dit veroorzaakt een grote spanning op de aanhechting van het weefsel aan het hielbot.

Op de plaats waar deze voetzoolpees vastzit aan het hielbeen, kan verkalking ontstaan bij het hielbot. Deze verkalking steekt een stukje uit en dat noemen we het hielspoor.

Wanneer je last hebt van een pijn onder je hiel die zich kan uitbreiden naar je voetzool, dan heb je waarschijnlijk een peesplaatontsteking. Zeker wanneer de pijn vermindert wanneer je een tijdje beweegt. Deze klacht komt vaak voor bij mensen met overgewicht en bij intensieve beoefenaars van (zaal)sporten, waarbij veel kracht komt te staan op het hielbeen. Andere oorzaken van hielpijn kunnen artritis, slecht passende schoenen en een overbelasting van de achillespees zijn.

Bronnen: Gezondheid.be, huidinfo.nl en pedicurezorghoogeloon.nl

1. Anoniem 1 mei 2017 at 20:26

Kalk of schimmel nagel

2. Anoniem 8 mei 2018 at 15:01

Ik heb wondje aan de teen door slechte doorbloeding door isobetadine wordt het veel erger. Wat is de juiste behandeling. Mijn huisarts weet het niet.zalf of cytostatica?

• John 8 mei 2018 at 16:56

Moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Als de huisarts het niet weet, mij hij/zij je doorsturen naar de poli chirurgie of een dermatoloog

3. Anoniem 18 juli 2018 at 13:36

ik heb vaak last van jeuk op mijn voeten