Geen milt coronavirus

Reageren
0
0

Mijn milt is op 6 jarige leeftijd verwijderd ivm sferocytose en ben daardoor vatbaarder voor infecties en virussen. Wanneer ik een infectie of virus heb zijn ze altijd in extreme vorm en duurt het langer voor ik beter ben dan iemand met milt. Wat kan ik doen om niet besmet te raken met het coronavirus en wat is het verloop voor iemand zonder milt?

Gemarkeerd als spam
Geschreven door Januspiep
Gevraagd op 28 februari 2020 16 29
5445 bekeken
0
Om te voorkomen besmet te raken met (corona) virus, houd altijd afstand van mensen, niet onnodig aan groepen deelnemen, blijf mondkapje gebruiken(al gebruik niemand dit meer) en vraag je huisarts voor Vitamine D3, wat helpt je weerstand op peil te houden. Soms een bloedtest doen , te zien of waarde van Vitamine D3 op goede waarde zit.
(Milt loos persoon at 4 oktober 2021 15 08)
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

De algemene voorzorgsmaatregelen zijn van toepassing. Die informatie is te vinden op de site van het RIVM of op de site van de regionale GGD.
Over het verloop is nog weinig te zeggen. Er is nog niet alles bekend hierover.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 28 februari 2020 16 41
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Bedankt John. Helaas staat er geen info over op de site van RIVM. Ik heb vandaag 0800 -1351 gebeld en via hen gehoord dat de vraag door gezet zou worden. Omdat ze die vraag nog niet hadden gekregen. Het antwoord wordt dan op Rijksoverheid.nl/coronavirus geplaatst. Dit kan 24 uur duren. De GGD is vandaag gesloten.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Januspiep
Beantwoord door 29 februari 2020 14 03
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Van omroepwest.nl:

Mijn milt, een belangrijk orgaan voor je weerstand, is verwijderd. Moet ik dan meteen in quarantaine?
GGD: 'Iemand die geen milt meer heeft, is over het algemeen gevoeliger voor een bacteriële infectie en dit gaat om een virus. Dus waarschijnlijk zal dit niet zo heel veel uitmaken. Je hoeft niet thuis te blijven als je geen milt meer hebt.'

Gemarkeer als spam
Geschreven door ScuderiaNL
Beantwoord door 7 maart 2020 8 08
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ben ook erg benieuwd naar het antwoord.
Ik heb zelf ook geen mild meer door I.T.P en daarbij astma..... en werkzaam in de zorg.
Ik vraag me af of het verantwoord is voor mij om te werken.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 12 maart 2020 14 18
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Wacht niet op een antwoord dat misschien niet komt maar neem contact op met je huisarts of het RIVM op nummer: 0800 -1351

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 12 maart 2020 17 46
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Goede vraag!! Ik heb ook mijn milt verloren vanwege een motoraccident. Gelijk in Quarantaine lijkt mij de beste optie. :-) Ik zal alvast naar het werk bellen. ;-)

Gemarkeer als spam
Geschreven door Walther
Beantwoord door 13 maart 2020 0 42
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Hey, ik heb precies het zelfde,
Geen milt meer door itp en werkzaam in de zorg.
Je leest nergens een duidelijk antwoord.. weet je inmiddels al wat meer?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 13 maart 2020 12 15
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Geen risico dit gaat om een virale infectie en wij zijn vatbaar voor een bacteriële infectie. Dus geen paniek.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 13 maart 2020 13 53
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Beste anoniem,

Ik heb zelf ook geen milt sinds 2011.
Maar er staat toch echt dat wij moeten oppassen voor influenza Diverse soorten hiervan ( dit is ook een griep virus)

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 13 maart 2020 16 51
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Inmiddels 2 weken verder en ik krijg nergens een duidelijk antwoord het RIVM 0800-1351 doet het af met diabetes etc.
GGD:dus waarschijnlijk zal dit niet veel uitmaken.
Al dit soort antwoorden dekken voor mij de lading niet.
Maar als ik even logisch nadenk je milt is onderdeel van je immuunsysteem. Je immuunsysteem zorgt ervoor dat het bacterieen en virussen bestrijdt en opruimt en dat het antilichamen aanmaakt tegen een nieuw virus(Corona). Als je geen milt meer hebt, heb je dus een verzwakt immuunsysteem, want je mist een gedeelte van je immuunsysteem. Ik kan mij dan voorstellen dat antilichamen minder snel aangemaakt worden als je een gedeelte van je imuunsysteem mist. En daardoor tot een verhoogde risicogroep hoort.
Anyway, ik ben geen dokter.
Ik blijf thuis.
Beter voorkomen dan genezen!

Gemarkeer als spam
Geschreven door Januspiep
Beantwoord door 13 maart 2020 23 56
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik heb zelf ook geen milt. Een bacteriële infectie is voor ons het grootste gevaar. Dit betreft een virus. We lopen hetzelfde risico als iedereen om het virus op te lopen. Als daar echter een bacteriële infectie boven op komt, is dat extra gevaarlijk voor ons.

Gemarkeer als spam
Geschreven door P
Beantwoord door 14 maart 2020 8 26
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik ben nu 55 en heb sinds mijn 15e geen milt meer. Om de 5 jaar krijg ik een Pneumovax inenting tegen longontsteking.
z
Wat doet pneumokokkenvaccin en waarbij gebruik ik het?
Pneumokokkenvaccin bevat onderdelen van pneumokok-bacteriën. Het beschermt tegen een infectie met deze bacteriën en daardoor ook tegen bepaalde vormen van hersenvliesontsteking en longontsteking.

Het wordt gegeven als vaccinatie aan mensen bij wie een dergelijke infectie zeer ernstig kan verlopen.

Het is ook een van de vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Gerard
Beantwoord door 14 maart 2020 19 48
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Bij mij is milt verwijderd ivm sferocytose toen ik 10 jaar was.
Let sindsdien goed op de hygiëne en krijg om de 5 jaar pneumokokkenvaccin en elk jaar griepprik. Ga expres nooit naar malarialanden op vakantie. Heb gelezen altijd een antibioticakit in huis te moeten hebben. Dit heb ik niet, gezien de houdbaarheidsdatum. Als je door een dier wordt gebeten of gekrabd moet je hier wel direct actie op ondernemen.
Tot slot: iedereen in mijn omgeving weet dat ik geen milt heb en zij dit direct moeten melden aan hulpdiensten als ik dat niet zelf zou kunnen doen.

Gemarkeer als spam
Geschreven door GG
Beantwoord door 16 maart 2020 9 22
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Nee..... de antwoorden zijn wisselend....
Lastig
Het is wel zo dat ik regelmatig bacteriële infectie in de longen heb. En daardoor vorig jaar nog 4 dagen intraveneus antibiotica nodig gehad om op te knappen..... ( met zuurstof)
ik denk dat het beter is het niet op te zoeken zolang er niet meer duidelijkheid is.
Het is idd een virus maar mocht er dan ook nog een bacteriële infectie bijkomen denk ik dat het erg lastig word,
Groetjes bianca

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 16 maart 2020 22 48
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Mijn milt is op 7 jarige leeftijd verwijderd i.v.m sferocytose, mijn zoon met 5 jaar. Ik had ook al op de site van RIVM gekeken. Vandaag, 17 maart, nog steeds niets..

Gemarkeer als spam
Geschreven door Midani64
Beantwoord door 17 maart 2020 20 28
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Wat zeggen jullie huisartsen?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 18 maart 2020 12 03
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Wat zegt jouw huisarts?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 18 maart 2020 12 04
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Heb zelf ook geen milt meer sinds mijn 4de jaar. Kwam er bij toeval achter dat ik vaccinaties nodig heb om de kokken varianten buiten de deur te houden. De informatie voorziening is in mijn geval altijd slecht geweest. Dat lijkt nu niet anders. De term “waarschijnlijk” die de GGD gebruikt in: dus waarschijnlijk zal dit niet veel uitmaken, geeft aan dat ze het eigenlijk niet weten. het geeft mij eerder onrust dan een duidelijk ja of nee. Ik heb gelukkig een fijne werkgever die mij de mogelijkheid bied om in deze periode thuis te werken.
Sterkte alle miltlozen!

Gemarkeer als spam
Geschreven door Richard
Beantwoord door 18 maart 2020 12 22
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik ook al 35+ jaren zonder milt. Wat ik nu lees is dat de miltloze medemens vatbaarder is voor gekapselde bacteriën. Ok, dat wist ik wel. Virussen; "Daar reageert onze "populatie" niet anders op als diegenen die nog wel een milt hebben". Ok kan.

Maar waarom moet ik dan elk jaar een griepspuit halen? Da's ook een virus!
Wie kan hier meer duidelijkheid in scheppen?

Alvast bedankt voor de verklaring.
Eric

Gemarkeer als spam
Geschreven door Labjas
Beantwoord door 19 maart 2020 20 40
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

De griepspuit zorgt ervoor dat je afweersysteem een boost krijgt en je minder vatbaar bent voor de griep.
Onderschat de griep niet. Jaarlijks overlijden er ca 3000 mensen in Nederland aan de griep.

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 19 maart 2020 21 19
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

mja... dat geldt natuurlijk niet enkel voor mensen zonder milt, en is zodanig geen antwoord op mijn vraag. Iemand anders een idee? Beetje wazig toch? Je laten inenten voor...?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Labjas
Beantwoord door 20 maart 2020 18 08
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Een antwoord kan natuurlijk ook zijn: "Ik weet het niet."

Gemarkeer als spam
Geschreven door Labjas
Beantwoord door 20 maart 2020 18 10
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

De griepvaccinatie heeft in principe niets te maken met wel of niet hebben van de milt. Wat ik begrepen heb van het RIVM is het hebben van wel of niet milt, niet van invloed v.w.b. het coronavirus. M.a.w. deze groep reageert inderdaad niet anders dan de rest van de bevolking.
Echter is het zo, dat in Nederland risicogroepen zijn vastgesteld die dus in aanmerking komen voor de griepvaccinatie. Alle mensen met een chronische aandoening vallen daar dus onder. Eigenlijk een extra maatregel voor kwetsbare mensen. Daarbij aannemende dat de afweersystemen van mensen met chronische aandoeningen minder sterk kunnen zijn. Bovendien is het dan zo, dat er meer en gevaarlijkere complicaties zouden kunnen optreden bij mensen met chronische aandoeningen.

Je moet de corona uitbraak ook los zien van de griep. Zoals ik al schreef is de griepvaccinatie bedoeld om je afweersysteem een boost te geven en je van antistoffen te voorzien voor verschillende griepen die al zijn geweest. Zo wordt je afweersysteem verbeterd en ben je minder vatbaar voor de griep. Ik schreef al: onderschat de griep niet...

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 20 maart 2020 18 34
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik heb ook geen milt maar op een Duitse site kon ik iets anders lezen:https://healthcare-in-europe.com/de/news/coronavirus-infos-fuer-junge-erwachsene-mit-krebs.html

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 22 maart 2020 18 45
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Maar dat gaat dan wel uitsluitend over mensen met kanker. Niet iedereen zonder milt heeft kanker pof kanker gehad.

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 22 maart 2020 18 49
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Je hebt gelijk. Er is nog weinig bekend over dit virus. Het RIVM doet zijn best, maar zeker weten doen ze sommige zaken niet. Het is nog vechten tegen iets onbekends.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Rick
Beantwoord door 25 maart 2020 22 20
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Niet mee eens!
Waarom bij verwijderen van een milt gelijk in aanmerking komen voor de griep? Niet alleen kwetsbare ouderen en chronische zieken. Je valt onder een risico groep als je geen milt hebt.
Waarom standaard en preventief starten antibioticum met koorts. Inderdaad milt zuivert bacteriën, maar waarom bij zowel virus of vastgestelde bacteriën bij pneumonie starten kuur?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 25 maart 2020 22 32
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Het niet hebben van een milt valt onder chronische aandoeningen. Niemand verplicht je om een griepprik te nemen als je dat niet wilt. Het is een extra voorzorgsmaatregel.
Lastig om het iedereen naar de zin te doen. Maar als er niets gedaan wordt en er overlijden mensen , dan is Leiden in last. We zouden blij moeten zijn dat we een gezondheidssysteem hebben dat dergelijke voorzorgsmaatregelen neemt om erger te voorkomen.

Maar je zou de discussie met het RIVM kunnen voeren. Maar dan wel niet nu. Ze zijn nu met echte problemen bezig

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 25 maart 2020 22 43
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

"Ze zijn nu met echte problemen bezig". Dat is wat ongelukkig uitgedrukt John. Ik heb zelf sinds mijn 16'de geen milt meer, werk in de zorg en ben door mijn huisarts in quarantaine gezet omdat ik tot een risicogroep behoor. Enerzijds lees je op het internet dat mensen zonder milt in het corona tijdperk niet meer gevaar lopen omdat het om een virus gaat, anderzijds wordt een griepvaccin jaarlijks sterk aangeraden (lees verplicht). Dit brengt onzekerheid en/of angsten met zich mee en dat is ook een "echt probleem", maar misschien niet zo ingrijpend dat het RIVM er zich nu meteen mee moet bezighouden...

Gemarkeer als spam
Geschreven door Johan
Beantwoord door 29 maart 2020 18 21
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Met "echt probleem" had ik het over de noodzaak van vaccineren / griepprik en het samenstellen van de lijsten met risicogroepen en de discussie hierover. Dat is in mijn ogen nu geen echt probleem. De griepprik is niet verplicht. Je hebt de mogelijkheid om je gratis te laten vaccineren als je tot een risicogroep behoort. Alles bedoeld om ervoor te zorgen dat eventuele risico's en complicaties die ook een gewone griep met zich meebrengt beperkt kunnen worden. Mensen met chronische aandoeningen zijn daar wel gevoeliger voor. Zonder milt loop je niet meer risico's dan bij een gewone griep.Dat wil echter niet zeggen dat ze er niet zijn. Daarom ook de vaccinaties
Mijn excuus als dat wat grof overkwam. Was echter niet zo bedoeld. Ik ben me ervan bewust dat je tot de risicogroepen behoort.

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 29 maart 2020 18 32
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

In Engeland is de COVID-19 waarschuwing duidelijk ook gericht aan mensen zonder milt.

Official list of people most at risk from severe illness from Corona virus COVID-19, according to Public Health England:

- if you have your spleen removed

https://www.derryjournal.com/health/coronavirus/coronavirus-list-people-most-risk-severe-illness-covid-19-2478091

Gemarkeer als spam
Geschreven door Wjannes
Beantwoord door 31 maart 2020 14 37
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik heb ook geen milt meer.
Je beenmerg neemt veel van de functie over als het gaat de aanmaakt van antistoffen. Zorg dat je goed in balans bent en goede hygiëne
Ik werk als verpleegkundige in het ziekhuis op de ic. Ik voel me daar beter beschermd dan in de winkel.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Lisske
Beantwoord door 2 april 2020 0 45
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Op de site van het RIVM staat vermeld dat mensen met een functionele asplenie onder de risicogroep vallen:
Wat zijn kwetsbare groepen?
Kwetsbare groepen zijn mensen die een hoger risico hebben op ernstig verloop van COVID-19. Dit zijn mensen van 70 jaar en ouder en mensen die op basis van onderliggend lijden in aanmerking komen voor griepvaccinatie. Het gaat om volwassenen (ouder dan 18 jaar) met:

afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen;
chronische hartaandoeningen;
diabetes mellitus;
ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie;
verminderde weerstand tegen infecties:
door medicatie voor auto-immuunziekten,
na orgaantransplantatie,
bij hematologische aandoeningen,
bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is,
bij (functionele) asplenie
bij chemotherapie en/of bestraling bij kankerpatiënten;
een onbehandelde hiv humaan immunodeficientievirus humaan immunodeficientievirus -infectie of een hiv-infectie met een CD4 cluster of differentiation 4 cluster of differentiation 4 -getal lager dan 200/mm3.
Deze mensen kunnen getest worden als het voor de juiste behandeling of verzorging belangrijk is om zeker te weten of ze wel of geen COVID-19 hebben.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Patricia
Beantwoord door 14 april 2020 10 58
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Zijn er al ervaringen van mensen zonder milt die het corona virus hebben opgelopen en wat hun ziekte verschijnselen waren?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Richard
Beantwoord door 23 april 2020 8 27
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik werk als doktersassistente in een huisartsenpraktijk. Ik het begin werd idd gezegd dat Covid 19 viraal is dus dat er geen zorgen waren. Nu zie ik idd dat mensen zonder milt onder de risico groep vallen. Is hier iemand zonder milt die Covid 19 heeft gehad?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Sandra
Beantwoord door 25 april 2020 21 32
0
Ja ik, op een dagje koorts en een snotje na, nergens last van. Ik kreeg wel gelijk weer een ab kuur.
(Henk at 19 juni 2022 14 02)
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

ik denk ideren zonder milt dod door corona nieman antwoord :),ik heb ok geen mild bijna 40 jaar ik zorg erg en panik

Gemarkeer als spam
Geschreven door gulec
Beantwoord door 2 mei 2020 19 59
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Neem dan contact op met je huisarts

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 2 mei 2020 20 12
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Is er een mogelijk risico of bijwerking te verwachten van het covid-19 vaccin voor mensen zonder milt?

Gemarkeer als spam
Geschreven door Brekie
Beantwoord door 28 december 2020 8 02
Antwoord toevoegen
-2
Privé antwoord

Er worden ook geen bijwerkingen verwacht bij het griepvaccin, ik denk dat het vergelijkbaar zal zijn, maar 100% zeker weten doe ik het niet.

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 28 december 2020 16 10
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik heb gehoord van mijn internist in het ziekenhuis ergens in het land, (in een dorp waar ik vandaan kom red.),
is dat virussen niet extra gevaarlijk zijn voor ons. Zelf heb ik al vanaf 2016 geen milt meer, en ik heb weleens
behoorlijke griep gehad (virus), maar dat is na een dag of 2 ook weer over geweest. Waar wij wel allemaal voor moet
oppassen is koorts (bacterie). Als wij hoger dan 38,5 graad krijgen, wat bij corona voorkomt, dan is dat wel gevaarlijk
voor ons, dat kan in de meeste gevallen voor ons zelfs dodelijk zijn. Anyway corona is inderdaad een virus, hoef je
helemaal niet bang voor te zijn, want ik kon vertellen dat ik al giga snel opknapte van loodzware griep, en toen was
mijn milt er net maar een half jaar uit hé! Dat is waar we voor moeten oppassen. Koorts (die bacterie dus). Want die
komt meestal bij verschillende soorten virussen opduiken. Maar geen paniek, als ik al van een gigantisch zware griep
ben opgeknapt binnen 2 dagen tijd, hoeven jullie ook niet bang te zijn dat corona wat met ons doet. Het is wel heel
vervelend als je het hebt. Maar we moeten gewoon oppassen voor koorts, want voor mensen met een nog slechtere
weerstand dan ik, en dien mensen zonder zijn er ook, is het dan per direct afgelopen, hoe hard het ook klinkt.
Nou ja, puntje bij paaltje, virussen voor mensen met milt zijn veel gevaarlijker, dus ook corona, dan zonder milt.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Wesly
Beantwoord door 5 januari 2021 21 43
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik heb al meer dan 40 jaar geen milt meer, nadat ik pfeiffer kreeg en de milt te groot was geworden (?). Maar goed... ik wil ook geen vaccinatie vanwege het gemis van de milt. Mijn huisarts zei,dat het dan wel heel zinvol is gezond te eten en dagelijks minstens 300 gram verse groenten, twee stukken fruit, granen, Brazil- of paranoten, vit. C en D3, zink met quercetine of methionine en eiwitten in te nemen. Uiteraard mondkapje op en afstand houden.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Elsie
Beantwoord door 10 april 2021 20 11
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik heb zelf ook geen milt meer sins 1996
ik ben op 17-04-2021 ingeënt ik heb er de eerste dag lichte klachten de twede dag
was het best wel heftig voor mij nu de 21 ste en voel mij zeer goed twee dagen lip ik leeg zat meer op de WC
ik ben ingeent met astra .... eerste prik

nu gaat het heel goed

m.v.g.

Anne Hollander

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anne Hollander
Beantwoord door 21 april 2021 10 39
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Hi, ik heb ook geen milt meer sinds 1994. Nu ben ik heel ziek geworden van de eerste vaccinatie. Ik ben ook zwanger. Er is geen duidelijkheid waarom ik zo ziek ben geworden. Ik kreeg bijna alle symptomen van COVID, ben getest en had het niet. Wel ziek gemeld op werk en me erg beroerd gevoeld. Voelde me na ongeveer een maand weer beter. Nu net tweede vaccinatie gehad en weer ziek. Tot nu toe minder erg dan na de 1e vaccinatie. Zou erg interessant zijn om te weten of andere mensen zonder milt hier last van hebben gehad, of vrouwen die zwanger zijn? Of combinatie? De vaccinaties zijn altijd waarschijnlijk nog beter dan COVID zelf krijgen, zeker in mijn toestand als zwangere, met de eerste wetenschappelijke gegevens wijzend erop dat zwangere vrouwen 3x zoveel kans hebben op de Intensive Care te belanden. Maar zwaar en lastig is het wel en vooral ook de onduidelijkheid/onzekerheid wat nu het zo beroerd zijn veroorzaakt (geen milt/zwangerschap/iets anders) en wat voor eventuele impact dit kan hebben voor de zwangerschap. Het lijkt erop geen impact tot nu toe op echo's en wetenschappelijk onderzoek, maar echt zeker weet niemand het nog.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 2 oktober 2021 7 38
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Ik heb sinds 1986 geen milt meer, gescheurd tijdens een ongeluk. Ik maak me niet zo veel zorgen over covid-19 omdat dat immers een virus is. Mij is altijd verteld dat gekapselde bacterien zoals pneumokokken en streptokokken een extra gevaar vormen. Ik maak me dan ook grote zorgen over de mondkapjes plicht en de broedhaard van bacterien die zich daarmee ophopen, danwel in mondkapje danwel in de ademwegen. nergens kun je informatie over vinden.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Snah
Beantwoord door 5 november 2021 16 35
Antwoord toevoegen

Plaats een antwoord

Attach YouTube/Vimeo clip putting the URL in brackets: [https://youtu.be/Zkdf3kaso]