0
0
Gemarkeerd als spam
Geschreven door Anton77
Gevraagd op 12 augustus 2019 13 15
36 bekeken

Mijn vader (73 jaar) is aan het begin van het jaar een week opgenomen geweest vanwege een enorm hoge suikerspiegel (dagwaarde van ruim 38). In combinatie met een ernstige blaasontsteking, nierbekkenontsteking en een ontsteking die ze niet konden vinden. Hij had hier al zo’n 10 dagen mee rondgelopen, tot hij bijna omviel. De koorts/ontstekingen hielden de suiker hoog en v.v. Hij lag in het ziekenhuis aan de insulinepomp en werd elke 2 uur geprikt. Na een dikke week mocht hij naar huis. Eerst dachten ze dat hij moest spuiten, maar op het laatste moment is besloten dat het met medicijnen ook kon. Hij slikte toen 3x gliclazide80 en 2000mg metformine. De huisarts nam het vanaf de thuiskomst over. Dit betekende na 3 maanden pas weer prikken. Toen was zijn hba1c waarde eigenlijk heel keurig m.i., namelijk 43. Hij mocht toen 1 tablet gliclazide minder nemen. Hij moest nog een medische ingreep ondergaan en had nogal pijn, dus wilden ze de medicatie niet te hard verlagen. Paar dagen geleden kreeg hij zijn 2e controle (6 maanden na ziekenhuisopname dus). Nu was de waarde 41. Opnieuw 1 gliclazide tablet eraf en een halve metformine minder. Hij slikt nu dus 1500mg metformine en 1 gliclazide80 bij een waarde van 41. Want dan mag hij in het weekend wat lekkers nemen. Nu doet hij dit al een tijdje. In het begin heeft hij ontzettend streng op zijn voeding/beweging gelet maar ze vonden dat hij prima wat gebak mocht in het weekend. En hij moet aankomen. Wat vind u van de hoeveelheid medicatie? Ik maak me toch wel zorgen, met name om de hoge metformine dosis. Hij valt ook nog steeds af, heeft soms last van verstopping etc. etc.

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 12 augustus 2019 19 18
Privé antwoord

Het afvallen komt door de metformine. Verstopping zou hij niet moeten hebben met de metformine. Doorgaans krijgen mensen daar diarree van. Het as wellicht beter geweest om bij de tweede keer de metformine wat te verlagen ipv de glicazide en dan te kijken hoe hij daarop reageert.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anton77
Beantwoord door 13 augustus 2019 9 19
Privé antwoord

Bedankt voor uw reactie! We hadden het vermoeden al dat het afvallen samenhing met de metformine, ook al is dit pas echt iets van de laatste paar maanden. Gek genoeg moet hij juist aankomen.. daarom vind ik de metformine aan de hoge kant. Zeker omdat de hba1c eerder aan de lage dan de hoge kant is. In onze omgeving hebben diabeten hogere waarden en krijgen zij 'maar' 500mg. Ik hoor van hen dat dit eigenlijk niet goed is voor hem, maar goed, ik ben geen dokter en elk geval zal anders zijn.

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 13 augustus 2019 9 57
Privé antwoord

Ik zou het in ieder geval wel met de arts bespreken. Aankomen met zoveel metformine zie ik nog niet zo snel gebeuren

Plaats een antwoord

Attach YouTube/Vimeo clip putting the URL in brackets: [https://youtu.be/Zkdf3kaso]
Upload een bijlage.
Allowed file types: zip.doc.docx,pdf,xls,xlsx,jpg,jpeg,png,gif
Max file size: 1.0 MB