0
0
Gemarkeerd als spam
Geschreven door John (moderator)
Gevraagd op 17 september 2017 21 13
298 bekeken

Beste lezers,

Onlangs is, na jaren van onderzoek, bij mij ontdekt dat ik melatonine overschot heb. Ik heb normaliter een slaapbehoefte van 14 uur per nacht en 4 uur overdag. Sinds de uitslag slaap ik zonder gordijnen: wat een verschil! 9 uur slaap is nu meer dan voldoende.

Toen ik wat meer te weten wilde komen hierover bleek dat er nihil aan informatie te vinden is op het internet. Voornamelijk info over melatonine tekort en melatonine tabletjes kwam omhoog, maar daar heb ik natuurlijk niks aan!

Ik vraag mij af of er nog meer tips & tricks zijn (behalve zonder gordijnen slapen)? En of er ook dingen zijn die de melatonine productie remmen? Kan bepaalde voeding helpen? Dingen die ik beter kan laten? De dagen worden straks weer korter.. dus dat zou betekenen dat ik weer meer ga slapen: en daar heb ik echt geen zin in!

Ik hoor heel graag van jullie

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 18 september 2017 1 02
Privé antwoord

De pijnappelklier in de hersenen is verantwoordelijk voor de aanmaak van melatonine. Er zou een scan gemaakt kunnen worden om te kijken waarom de pijnappelklier hyperactief is.
Lichttherapie, zou overigens kunnen helpen. Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd…voeding zal daar geen invloed op hebben.

Gemarkeer als spam
Geschreven door unknown
Beantwoord door 21 september 2017 10 05
Privé antwoord
Melatonine hoort overdag laag en ‘s nachts hoog te zijn. Slapen in het donker is toch wel beter voor je hormonen. Vaak is het met hormonen en neurotransmitters zo dat als het ene stofje te hoog is het andere te laag is. Ik denk dat hierbij cortisol betrokken is. Dat kan als je uitgeput bent. Het beste is om te zorgen voor evenwichtige voeding met zo min mogelijk suiker en met voldoende eiwitten. Ook bepaalde supplementen zouden kunnen helpen, zoals magnesium, vitamine B C en D en omega 3. Overdag zorgen voor voldoende daglicht, liefst ‘s ochtends vroeg al. Daglichtlampen in huis (soort spaarlampen) kunnen helpen of lichttherapie. Je zou ook advies kunnen vragen op natuurgeneeskundig gebied.

Plaats een antwoord

Attach YouTube/Vimeo clip putting the URL in brackets: [https://youtu.be/Zkdf3kaso]
Upload een bijlage.
Allowed file types: zip.doc.docx,pdf,xls,xlsx,jpg,jpeg,png,gif
Max file size: 1.0 MB