Verhoogd prolactine (geen tumor hypofyse).

Reageren

Goedendag,

Een vriendin heeft minder kracht in haar handen, last van duizelingen en vermoeidheid.
Na een uitgebreid bloedonderzoek is alles in orde behalve een extreem verhoogde prolactine huishouding.
Een MRI scan is gedaan en er is geen tumor of afwijking in de hypofyse gevonden. Ook de schildklier werkt naar behoren
Zwangerschap is ook uitgesloten.

Weet iemand raad? De doktoren weten het niet.

Gemarkeerd als spam
Geschreven door Elsa
Gevraagd op 21 maart 2022 13 41
203 bekeken
Antwoord toevoegen
Privé antwoord

Een sterk verhoogde (vaak meer dan tienmaal de bovengrens van het referentiegebied) prolactinespiegel wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een macroprolactinoom (prolactinoom groter dan 1 cm in doorsnede). Licht verhoogde prolactinespiegels kunnen het gevolg zijn van een microprolactinoom (kleiner dan 1 cm in doorsnede), maar er kan ook sprake zijn van een heel andere omstandigheid of oorzaak.
Zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding;
Tijdens het gebruik van oestrogenen (vrouwelijk hormoon), zoals in de pil;
Gestoorde functie van lever of nieren (prolactine wordt dan onvoldoende afgebroken);
Primaire hypothyreoïdie; dit is een ziekte van de schildklier waarbij te weinig schildklierhormonen worden gemaakt;
Gebruik van medicijnen die de dopamineproductie verlagen; de belangrijkste zijn:
• Middelen die gebruikt worden bij psychiatrische ziekten zoals psychoses, onrust en depressies (bijvoorbeeld haloperidol, risperidon);
• Middelen die gebruikt worden tegen misselijkheid en braken (bijvoorbeeld metoclopramide, domperidon);
• Sommige (weinig gebruikte) bloeddrukverlagende medicijnen, opiaten en bepaalde maagzuurremmers.
Frequente stimulatie van de tepels of verwonding van de wand van de borstkas.

Bron: ST ®

Gemarkeer als spam
Geschreven door John (moderator)
Beantwoord door 21 maart 2022 17 35