Waarom heb je magnesium nodig?

Magnesium is een essentieel mineraal voor je lichaam. Al onze organen hebben het nodig en we kunnen niet zonder. Maar waarom hebben we magnesium nodig en wat gebeurt er als je een tekort aan magnesium hebt?

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en is van belang voor het goed functioneren (het strekken en samentrekken) van onze spieren, zoals de hartspier. Magnesium is nodig voor een goede werking van een groot aantal enzymen in de lichaamscellen en heeft een belangrijke rol in het metabolisme oftewel enzymreacties.

Waar draagt magnesium allemaal aan bij?

Magnesium is dus noodzakelijk voor allerlei processen in ons lichaam. Zo zorgt magnesium onder andere voor:

  • De ontspanning van je spieren, zenuwen en bloedvaten.
  • Het vrijmaken van energie uit voeding.
  • De vorming van gezonde tanden en botten.
  • Verhoogde weerstand tegen spanning en stress.
  • Versterking van het geheugen en concentratievermogen.
  • De bevordering van de gezondheid van je hart en bloedvaten.
  • Stevigheid van het skelet.
  • De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren.

Ons lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken, dus moet het uit onze voeding komen. Een tekort aan magnesium heeft verschillende invloeden op het lichaam juist omdat het zoveel processen in ons lichaam bevordert.

En wanneer je langdurig een tekort aan magnesium hebt dan kun je zowel lichamelijk klachten krijgen als psychisch. Naast onrust, hoofdpijn en migraine hebben de klachten met name betrekking tot stress, je spieren, je energie en weerstand.

De risico’s van een tekort aan magnesium

Magnesiumtekort en trombose

Het lijkt misschien onschuldig maar een tekort aan magnesium kan grote gezondheidsproblemen veroorzaken. Zo zou een tekort aan magnesium o.a. trombose veroorzaken (bloedstolsels). En wanneer zo’n bloedstolsel in je ader blijft zitten en daardoor de bloedtoevoer naar het hart of de hersenen belemmert dan bestaat de mogelijkheid op een hartaanval of beroerte. Een tekort aan magnesium kan een verhoogd cholesterol in de hand werken, maar daarnaast kan een tekort er ook voor zorgen dat je bloedvaten verharden. Samen met een onjuiste opname van calcium (waarbij magnesium samen met vitamine k2 en het pro- hormoon vitamine D3 een grote rol speelt) kan zich gemakkelijk plaque gaan vormen aan je vaatwanden.

Magnesiumtekort en stress

Wanneer je een magnesiumtekort hebt dan ben je gevoeliger voor stress. Echter stress zorgt ervoor dat je lichaam meer magnesium verbruikt waardoor de magnesiumvoorraad slinkt. Het tekort aan magnesium wordt alleen maar groter en leidt dus tot meer stress. En op dat moment ben je in een vicieuze cirkel belandt.

Magnesiumtekort en spieren

Waar calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren, zorgt magnesium ervoor dat je spieren ontspannen. Maar als je lichaam te weinig magnesium krijgt, ontspannen je spieren onvoldoende. Je hebt dan namelijk meer calcium dan magnesium in je lichaam. Het gevolg kan zijn dat je stijve spieren en/of spierkrampen krijgt.

Magnesiumtekort en oververmoeidheid

Wanneer je een magnesiumtekort hebt, dan is er automatisch ook minder magnesium beschikbaar voor het vrijmaken van energie uit de voeding. Hierdoor neemt je energie af. Als je minder energie hebt, heb je minder zin om dingen te ondernemen. Daarnaast heeft een magnesiumtekort indirect invloed op je weerstand. Te weinig magnesium kan je daarnaast meer gevoelig maken voor stress. Te veel stress leidt weer tot een verminderde weerstand.

Hoeveel magnesium heb je nodig?

Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) 250-350 milligram voor vrouwen en 300-350 mg voor mannen. Vrouwen die zwanger zijn of vrouwen die borstvoeding geven, die hebben meer nodig en daarvoor is het advies 480 mg.

De Gezondheidsraad stelt dat een magnesiumtekort niet vaak voorkomt, omdat het mineraal in veel levensmiddelen zit, zoals groene groenten, granen en noten.

Welke producten zijn rijk aan magnesium?

Het gehalte aan magnesium verschilt per voedingsmiddel. Maar de volgende voedingsmiddelen zijn rijk zijn aan magnesium:

  • Groene bladgroenten.
  • Tarweproducten.
  • Sojaproducten.
  • Noten en pinda’s.
  • Bonen.
  • Granen en zaden en zonnebloempitten.
  • Roggebrood.
  • Bananen.
  • Frambozen.
  • Avocado.
  • Schelpdieren.
  • Kokos.

 

Bronnen: Voedingscentrum.nl en magnesiumtekort.info en articles.mercola.com

2 reacties

  1. Anoniem 30 juni 2016 at 08:27

    Hoeveel magnesium zit b.v in bananen

    Beantwoorden

  2. Tandor 30 juni 2016 at 10:47

    Banaan bevat per 100 gram, 27 mg magnesium

    Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test