Wat is de rol van voeding bij Reuma

De kans is groot dat je iemand kent met reuma of artrose. Of je hebt zelf reuma. Bijna 2 miljoen mensen hebben namelijk een bepaalde vorm van reuma. Een gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, en zeker voor mensen met een reumatische aandoening.

Wat is reuma?

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 chronische aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. Bijna 2 miljoen mensen leven dagelijks met pijn, stijfheid en vermoeidheid als gevolg van hun ziekte. De meeste vormen van reuma zijn behandelbaar maar niet te genezen. Veel mensen denken dat alleen oude mensen reuma kunnen krijgen. Dat is niet zo: 61% van de mensen met reuma is jonger dan 65 jaar. Ook kinderen kunnen reuma krijgen.

Categorieën reuma

Reuma is onderverdeeld in drie categorieën:

  1. Ontstekingsreuma
    Hieronder vallen aandoeningen waarbij ontstekingsreacties in het lichaam onder andere gewrichten beschadigen. Ongeveer 420.000 mensen hebben een vorm van ontstekingsreuma
  2. Artrose
    Hierbij verslechtert het kraakbeen in de gewrichten. Ongeveer 1,1 miljoen mensen hebben artrose in een of meerdere gewrichten
  3. Wekedelen-reuma
    Hieronder vallen aandoeningen aan onder andere spieren, banden, pezen en het kapsel om gewrichten. Zo’n 240.000 mensen hebben een vorm van wekedelen-reuma.

Sommige mensen hebben meerdere vormen van reuma.

Klachten bij reuma

De meeste mensen met reuma hebben last van pijn en stijfheid in gewrichten of spieren en vermoeidheid. Daardoor is bewegen vaak moeilijk en dat kan beperkingen geven in het dagelijks leven. Reuma is grillig. Klachten kunnen een tijdje weg zijn en ineens weer de kop opsteken.

Reuma en voeding

Er is al veel onderzoek gedaan naar de link tussen voeding en reumatoïde artritis. Zo werd de invloed van bepaalde diëten, zoals vegetarisme en vasten, onder de loep genomen. Het effect van bepaalde vetten, antioxidanten, vitaminen en mineralen onder de vorm van supplementen werden ook al onderzocht. Hieruit vloeien wisselende resultaten voort. Ondanks de groeiende wetenschappelijke interesse in de rol van voeding bij reumatoïde artritis, kan op basis van de recentste onderzoeksresultaten geen specifiek dieet worden aanbevolen. Echter, uit al deze onderzoeksresultaten blijkt wel dat een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon bij reumatoïde artritis van belang is en dat er nadruk gelegd kan worden op bepaalde voedingsmiddelen.

Kies voor goede vetten

Het lichaam heeft vetten nodig maar niet alle vetten zijn even gezond. Veel bewerkte producten zoals koekjes, crackers en gebak bevatten transvetten. Het is beter om deze te vermijden. Omega 3-vetzuren zijn goede vetten en die kun je vinden in vette vis zoals zalm, haring, sardines en makreel. Er zijn beperkte aanwijzingen dat visvetzuren een licht ontstekingsremmend effect hebben, alhoewel in hoge doseringen. Toch is het belangrijk om 2 keer per week (vette) vis te eten. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen per dag 450 mg visvetzuren. Dat staat gelijk aan het 2 keer per week eten van vis, waarvan minimaal een keer vette vis. Of je kunt visoliecapsules gebruiken.

Groenten, groenten en nog eens groenten

Groenten en fruit zijn een perfecte bron van vezels, vitaminen en mineralen. Het is voor de zuur-basen balans heel belangrijk dat je genoeg groenten eet. Naast dat groenten basisch werken, bevatten ze ook heel veel vitaminen en mineralen, die de werking van je organen ondersteunen. Ook zijn vooral de groene groenten rijk aan het mineraal magnesium. Magnesium speelt een rol in wel 200 processen in het lichaam. De aanbeveling voor groenten is 300g per dag. Probeer het eten ervan te verspreiden over de hele dag. Eet bijvoorbeeld 100g bij de broodmaaltijd en 200g bij de warme maaltijd.

Gebruik kurkuma in de keuken

Reumapatiënten zouden baat kunnen hebben bij kurkuma omdat het de gewrichtspijn op een natuurlijke manier zou verminderen. De werkzame stoffen van kurkuma worden het beste opgenomen als ze samen met olie en zwarte peper worden ingenomen. Gebruik kurkuma dus royaal bij het koken.

Zorg voor voldoende vitamine D

Vitamine D is niet alleen belangrijk om osteoporose te voorkomen. Het vermoeden bestaat tegenwoordig dat vitamine D een gunstige werking heeft bij ontstekingsreuma. De effectiviteit hiervan is echter nog onvoldoende bewezen. Vraag aan je huisarts of specialist of je misschien een vitamine-D preparaat nodig hebt.

Voeding die je beter kunt vermijden

Er zijn ook voedingsmiddelen die een reumapatiënt beter kan vermijden. In de natuurgeneeskunde is men er van overtuigd dat reuma wordt verergerd door zuurvormende voedingsmiddelen. Dit zijn vaak geen ‘zure’ voedingsmiddelen maar voedingsmiddelen die pas na vertering als zuurrest achterblijft in ons lichaam. Deze zuurresten kunnen alleen worden uitgescheiden en worden vaak opgeslagen in ons vetweefsel. Ook ‘zwerven’ ze vaak rond in ons lichaam en kunnen op bepaalde voorkeursplaatsen, ontstekingsreacties veroorzaken. In het algemeen zeggen ze dat alles wat gebakken, gefrituurd of bewerkt is, zuurvormend is.

Vermijd verder onder andere rood vlees, paddenstoelen, bladgroente zoals: snijbiet, andijvie, spinazie, en koolsoorten zoals bloemkool. Drink alcohol met mate. Bij overmatig alcoholgebruik kunnen de klachten als gevolg van een reumatische ziekte namelijk verergeren. Daarnaast is het advies om te stoppen met roken.

 

Bronnen: Reumafonds.nl, reumaverschijnselen.nl en raliga.be

2 reacties

  1. Anoniem 26 september 2016 at 16:58

    Heel nuttige informatie

    Beantwoorden

  2. Anoniem 12 november 2016 at 13:56

    Wat een tegenstrijdigheid: eerst “groente, groente en nog eens groente” en “vooral groene groente” en vervolgens “Vermijd verder onder andere … bladgroente zoals: snijbiet, andijvie, spinazie, en koolsoorten”. Wie daar chocola van kan maken?

    Henk Koster

    Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test