Jaarlijks lopen ruim 1 miljoen mensen een tekenbeet op. Huisartsen zien zo’n 93.000 mensen met een tekenbeet waarvan ongeveer 22.000 mensen last kregen van de eerste verschijnselen van de ziekte van Lyme. Een klein beestje maar met kans op groot gevaar.

Oorzaak van ziekte van Lyme
De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de borreliabacterie. Daarom noemen we het ook lymeborreliose. Lymeborreliose kun je alleen via de beet van een besmette teek oplopen. In West-Europa is dat bijna altijd de schapenteek Ixodes ricinus. De teek wordt besmet als hij bloed zuigt bij kleine (knaag)dieren of vogels die de bacterie bij zich kunnen dragen. Wanneer een teek later bloed van mensen zuigt, kan de bacterie op de mens overgedragen worden.

Besmetting vindt meestal plaats nadat de geïnfecteerde teek vierentwintig uur op het lichaam vast heeft gezeten. Na een paar dagen komen de bacteriën in de lymfe- en bloedbaan terecht en dan kunnen ze zich door het lichaam verdelen. Als je in de zomermaanden in een bos wandelt of kampeert in Nederland, dan loop je de grootste risico’s om te worden gebeten door een teek die geïnfecteerd is. Vooral wanneer je de huid niet bedekt hebt, heb je meer kans op een beet van een teek.

Kans op ziekte van Lyme
Ongeveer 20% van de teken draagt deze bacterie bij zich. Maar gelukkig leidt niet iedere beet van een besmette teek tot de ziekte van Lyme. De kans op verschijnselen van de ziekte van Lyme bij een willekeurige tekenbeet is ongeveer 3%. Bij een tekenbeet wordt de bacterie niet direct overgedragen echter hoe langer een teek vast zit des te groter deze kans wordt. Wanneer je de teek binnen 24 uur verwijdert dan is de kans klein, maar na 24 uur begint deze kans sterk toe te nemen.

Symptomen Ziekte van Lyme
Vaak wordt de ziekte van Lyme in 3 stadia ingedeeld, en ieder stadium heeft zijn eigen symptomen. Echter de ziekte kan van persoon tot persoon heel verschillend verlopen.

Stadium 1: Rode ring
Na een tekenbeet ontstaat een rood vlekje, net zoals bij de meeste insectenbeten. Wanneer er geen besmetting met de borreliabacterie heeft plaatsgevonden, dan wordt het vlekje niet groter dan 1 tot 2 centimeter en verdwijnt het binnen twee weken. Echter wanneer er wel besmetting is, dan wordt de plek langzaam groter en breidt deze zich ringvormig uit. Deze afwijking breidt zich in de loop van dagen tot weken verder uit tot een (5-40 cm in diameter) min of meer ronde of ovale rode plek, vaak met centrale verbleking. De uitslag is niet verheven, behalve soms aan de randen, is meestal pijnloos en jeukt over het algemeen niet. De kleur van de uitslag kan variëren van licht rood tot diep paars. De uitslag kan op elke plaats van de huid optreden maar er zijn een aantal voorkeurslokalisaties zoals een been, lies, oksel, romp en hoofdhuid. Niet iedereen die besmet raakt met de Borreliabacterie door een tekenbeet krijgt een dergelijke huiduitslag. Dit is slechts in minder dan 50% van de besmettingen het geval.

Stadium 2: Vroege gedissemineerde infectie
Een paar weken tot maanden na de tekenbeet verspreidt de bacterie zich door het lichaam, wat tot een gedissemineerde infectie leidt. In tegenstelling tot wat eerder gedacht werd, zijn er sterke aanwijzingen dat de bacterie al binnen enkele etmalen kan dissemineren en o.a. het centrale zenuwstelsel kan infiltreren. Ontstekingen in het zenuwstelsel merk je aan dubbelzien, verlamming aan een kant van het gezicht, heftige pijn in arm, been of romp, krachtverlies, verlammingen en een doof gevoel in de benen, moeite met plassen, of de plas juist niet kunnen ophouden. Gewrichtsontstekingen geven pijn en zwellingen in bijvoorbeeld knieën, schouders, heupen of enkels.

Stadium 3: Chronische Lyme
Men spreekt over het algemeen van Chronische Lyme bij een ziekteduur van meer dan een jaar, maar een duidelijke grens tussen het 2de en 3de stadium is er niet. Het meest opvallende verschijnsel van de dit stadium is de paarse kleur van de huid, vooral op armen en benen. De huid is op die paarsrode plekken gezwollen en warm. De paarse kleur gaat niet meer weg. Chronische Lymeziekte is een nare ziekte, die allerlei neurologische verschijnselen kan geven, zoals uitval of prikkelingen van zenuwen. De ziekte kan iemands kwaliteit van leven ernstig aantasten. Verder kunnen er problemen zijn met gewrichten of zenuwstelsel. Bijvoorbeeld gewrichtspijn, vermoeidheid, duizeligheid, zomaar omvallen, geheugenverlies, moeite met praten of schrijven, verdwalen of slaapproblemen. Hierbij kunnen de klachten in wisselende mate aanwezig zijn. Zelfs symptoomvrije periodes van weken tot jaren kunnen voorkomen, waarna de klachten weer kunnen terugkomen of verergeren. De ziekte kan iemands kwaliteit van leven ernstig aantasten.

Behandeling ziekte van Lyme
Een snelle diagnose van een tekenbeet betekent in de meeste gevallen een vlotte genezing. Je krijgt dan antibiotica. De behandeling van chronische Lyme is echter lastiger, omdat de borreliabacterie na verloop van tijd minder goed door het immuunsysteem kan worden opgespoord. Chronische Lyme is dan vaak niet te genezen met antibiotica alleen. Voor chronische Lyme wordt eerst het immuunsysteem versterkt en de allergieën aangepakt. Stap 2 is supplementen met antibiotische en immuun versterkende werking en de derde stap in deze behandeling vindt plaats door middel van biofotonetherapie.. Deze innovatieve methode uit Duitsland reguleert en activeert het immuunsysteem in de reactie tegen de Borrelia bacterie en bevordert de celregeneratie.

Bronnen: RIVM.nl, tekenbeetziekten.nl, mchaaglanden.nl en ziekte-van-lyme.nl

1. Anoniem 19 maart 2016 at 09:14

maar hoe gaat die circol weg

2. Tandor 19 maart 2016 at 10:39

Die cirkel gaat doorgaans vanzelf weg.

3. Anoniem 8 september 2017 at 12:13

Huisarts wil geen lab formulier verstrekken voor bloedonderzoek!!

Heb binnen 24 uur de teek verwijderd, maar was beschadigd.
    Hierdoor hoogstwaarschijnlijk zijn stoffen gedumpt.
    Binnen 72 uur antibiotica genomen (1 pil), deze is WEL verstrekt door de huisarts.
    Nu na 8 weken wil ik toch weten wat de status is. Maak me ongerust.
    Wat nu. Hoe kan ik zekerheid krijgen en kan ik mijn huisarts dwingen om een lab formulier af te geven?

• John 8 september 2017 at 15:37

Heb je nog symptomen gehad die erop zouden kunnen wijzen dat een lyme infectie zou hebben plaatsgevonden? Niet iedere teek is besmet met de bacterie die lyme veroorzaakt…
      Dwingen kun je je huisarts nergens toe. Als je er samen niet uitkomt, kun je een klacht indienen of een andere huisarts zoeken.