Naarmate we ouder worden, wordt ook ons brein ouder en verminderen onze cognitieve functies. Maar je kunt hier iets aan doen. Wij hebben een aantal tips om dit verouderingsproces te vertragen op een rijtje gezet.

Tips voor een gezond brein

Eet je brein gezond

Een tekort aan omega 3 kan leiden tot een slechter geheugen op latere leeftijd. Daarnaast zijn er neuropsychologen die ervan overtuigd zijn, dat door goed op je eten te kauwen de doorbloeding in één van de grote bloedvaten in de hersenen verbetert. Aangezien 70% van de herseninfarcten in dat bloedvat ontstaat, lijkt goed kauwen raadzaam.

Ga wandelen

Door het continue binnen werken raken je hersenen vermoeid van. Ga zo nu en dan ook even naar buiten een stukje wandelen. Wandelen zorgt voor een toenemende activiteit van de hippocampus. De hippocampus speelt een belangrijke rol bij de opslag van informatie in het geheugen.
Daarnaast maak je nieuwe hersencellen aan door te bewegen en stimuleer je de groei van de verbindingen tussen de hersencellen.

Mediteer met regelmaat

Uit een onderzoek van de universiteit van Californië is, bij een testgroep, gebleken dat door regelmatig te mediteren bepaalde delen van ons brein beschermd worden tegen ouderdom. De studie is nog erg klein, maar de onderzoekers zeggen dat de resultaten veelbelovend zijn.

Train je brein

Een nieuwe taal leren, een muziekinstrument bespelen, je geheugen trainen door middel van allerlei spelletjes of puzzels; het is allemaal goed om je hersenen te onderhouden en soepel te maken en te houden. Op deze manier ben je beter bestand tegen aftakeling van de hersenen.

Bescherm je brein

Een hersenschudding is tijdens het sporten (voetbal of boksen), snel opgelopen. Dat brengt schade aan je brein. Bij een onderzoek onder overleden atleten, die in hun leven een hersenschudding hadden opgelopen, bleek 80% aan chronische traumatische enzephalopathie te leiden. Dit is een hersenaandoening die zorgt voor een verminderde werking van de hersenen.

Zorg voor voldoende slaap

Te weinig slaap heeft een grote invloed op ons brein. Hierdoor kan het korte termijn geheugen steekjes laten vallen en draaien de radertjes in onze hersens trager, waardoor denkprocessen veel meer tijd in beslag nemen en je niet helder bent van geest.

Houd stress in bedwang

Stress heeft een negatieve invloed op onze hersenen en dan specifiek het gedeelte waar het geheugen huisvest. Het remt onder meer de aanmaak van nieuwe hersencellen in de hippocampus af. Het stresshormoon cortisol staat bekend als een vijand van de hippocampus en is daarmee ook een vijand van het geheugen en het vermogen van de hersens om nieuwe dingen op te nemen.

 

Bronnen: Hartstichting en Plusmagazine

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test