Mensen die willen afvallen, zien vaak door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt wel een mening te hebben, en die komen niet altijd overeen.

Hier een aantal fabels over eten en diëten:

Eet vooral lightproducten
Niet alle light producten zijn per definitie beter. Sommige light producten kun je prima eten in een ‘slank’ eetpatroon maar meer dan dat is het niet. De valkuil bij light producten, zoals bijvoorbeeld chips, is dat men denkt dat deze dan onbeperkt gegeten kunnen worden. Maar deze zijn maar 10% minder vet dan reguliere chips.
Daarnaast zijn in light producten de suikers vaak vervangen door een andere zoetstof, welke soms slechter is dan suikers omdat ons lichaam deze suikers niet herkent als zodanig en ze daardoor eerder als vet opslaat.

Brood, aardappelen, pasta en rijst maken je alleen maar dik
Brood, aardappelen, pasta en rijst bestaan uit koolhydraten en er zijn veel mensen die beweren dat koolhydraten verantwoordelijk zijn voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel waardoor mensen meer zouden gaan eten. Er is tot op de dag van vandaag geen wetenschappelijk bewijs hiervoor. En in koolhydraten zitten minder calorieën dan in vet en bevatten meer vezels waardoor je langer en sneller een “vol” gevoel hebt.

Koolhydraten en vetten mag je niet samen eten
Er is maar één manier om af te vallen en dat is dat je meer calorieën verbrand worden dan dat er ingenomen worden. Men gaat er vanuit dat de werking van dit dieet berust op het feit dat er een vermindering is in het aantal calorieën dat er geconsumeerd wordt en dat er bewuster met eten wordt omgegaan.

Na 20:00 uur mag je niets meer eten
Er wordt wel eens geroepen dat alles wat je na 20:00 uur eet dat dit slecht verbrand en dus omgezet wordt in vet. Als dit het geval was dan zouden alle inwoners van mediterrane landen, zoals Italië en Spanje, wel heel erg dik moeten zijn aangezien het daar de gewoonte is om tussen 20:00 uur en 21:00 uur te eten. Het gaat er meer om wat er na 20:00 uur gegeten wordt. Wanneer je over de hele dag (dus in 24uur) net zoveel energie inneemt als je verbruikt dan kom je niet aan.

Vermijd vetten
Er bestaan twee soorten vetten en de onverzadigde vetten zijn de vetten die we nodig hebben. Ook wanneer je wilt afvallen. Onverzadigde vetten kan het lichaam zelf niet aanmaken en zorgen er voor dat het cholesterolgehalte in het bloed daalt waardoor de kans op hart- en vaatziektes daalt. Er worden veel onverzadigde vetten gevonden in vette vis, avocado’s en noten. Geen pinda’s; deze bevatten veel verzadigde vetten.

Wanneer je af wilt vallen, neem het serieus. Honger jezelf niet uit want dat is niet goed voor je en heeft geen lange termijn effect. Het is extra belangrijk dat je tijdens het afvallen gezond eet. En de combinatie met sporten is natuurlijk helemaal goed, dit zorgt voor meer vetverbranding.

Bronnen: etendebaas.nl, voedingscentrum

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test