De gevolgen van een vitamine D-tekort

Het blijkt dat meer dan 40% van alle vrouwen boven de 50 jaar een vitamine D-tekort heeft. Wat zijn de gevolgen hiervan, en waaraan kan je merken dat ook jij een tekort hebt?

Wat doet vitamine D?

Vitamine D is een belangrijke vitamine die een essentiële rol speelt in een aantal belangrijke processen in ons lichaam. Vitamine D is één van de weinige vitamines die ons lichaam zelf aan kan maken. Het wordt aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Wat doet vitamine D precies?

Botstofwisseling

Vitamine D is nodig om calcium en fosfor uit de voeding te halen, en is daarom belangrijk voor stevige botten en tanden. Uit onderzoek blijkt dat vitamine D in combinatie met calcium, botverlies kan beperken en dat het een positieve invloed heeft op de botdichtheid. Hierdoor kan vitamine D, samen met calcium, het risico op botbreuken verminderen.

Spierfunctie

Vitamine D is ook van belang voor een goede spierfunctie. Dat zijn niet alleen de spieren in bijvoorbeeld onze armen en benen, maar ook in de hartspier. Spierzwakte en spierkrampen kunnen één van de eerste symptomen van een vitamine D-tekort zijn. Voldoende vitamine D in het lichaam is ook verantwoordelijk voor het hebben van een beter evenwichtsgevoel. Hierdoor wordt automatisch ook het risico op valpartijen en eventuele botbreuken kleiner.

Weerstand

Er bestaat steeds sterker bewijs dat vitamine D ook een rol speelt in ons immuunsysteem. De omzetting naar de actieve vorm van vitamine D in de witte bloedcellen, zorgt voor een zogenaamde cellulaire immuniteit. Dit proces wordt in werking gezet door het aanzetten van de productie van een bepaald eiwit, dat bacteriën onschadelijk kan maken. Hierdoor kan voorkomen worden dat men ziek wordt. Echter, veel meer onderzoek is nodig om de exacte rol van vitamine D met betrekking tot onze weerstand te kunnen bepalen.

Hersenfunctie

Uit een Engels onderzoek blijkt dat een vitamine D-tekort, een sterk verhoogde kans op achteruitgang van het denkvermogen geeft. Maar er is meer, een ander onderzoek laat zien dat mensen met lage gehaltes aan vitamine D een grotere kans hebben op een depressie. De reden hiervoor zou liggen in het feit dat een vitamine D-tekort het serotoninegehalte kan verlagen. Een serotoninetekort wordt in verband gebracht met het ontstaan van verschillende vormen van depressie.

Celdeling

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling. Door deze functie zou vitamine D een preventief effect hebben op colonkanker. Daarnaast zou vitamine D ook een positieve rol spelen bij onder ander prostaat- en borstkanker.

Herken de symptomen van een vitamine D-tekort

De symptomen bij een vitamine D-tekort zijn bij iedereen anders. Maar de meest voorkomende symptomen zijn:

  • Chronische vermoeidheid en een tekort aan energie.
  • Zwakkere botten.
  • Spierpijn of krampen ook bij geen overbelasting.
  • Gewrichtspijn.
  • Hyperventilatie.
  • Overgevoelig of bloedend tandvlees.
  • Overgewicht.
  • Regelmatig verkouden zijn.
  • Hartproblemen bij zeer langdurig vitamine D-tekort.

Risicogroepen voor vitamine D-tekort
Volgens de Gezondheidsraad zouden risicogroepen dagelijks voedingssupplementen moeten innemen met 10 mcg vitamine D. Dit is tevens de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Risicogroepen zijn onder andere:

  • Kinderen tot 4 jaar.
  • Mensen met een donkere huid.
  • Zwangere vrouwen.
  • Vrouwen die borstvoeding.
  • Wanneer je osteoporose hebt.
  • Wanneer je obesitas hebt.
  • Mensen die weinig met de zon in contact komen, of vaak bedekkende kleding dragen.
  • Vrouwen van 50 jaar en ouder.
  • Mannen en vrouwen ouder dan 70 of wonende in een verzorgings- of verpleegtehuis.

In Amerika zijn er onderzoekers die zelfs stellen dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 25 mcg vitamine D zou moeten zijn.

Bronnen van vitamine D

Vette vis, zoals zalm en makreel, is een belangrijke leverancier van vitamine D. In mindere mate zijn vlees en eieren ook bronnen van vitamine D. Daarnaast voegen Nederlandse producenten vitamine D toe aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (met uitzondering van olie). In roomboter zit van nature vitamine D in, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarine en halvarine. Ook aan kunstmatige babyvoeding wordt vitamine D toegevoegd, maar ook aan zuivelproducten voor kleine kinderen. Dan moet je denken aan producten zoals kwark- en yoghurtproducten, peutermelk, etc.
Voedingssupplementen

Vitamine D-supplementen kun je in iedere drogisterij of apotheek kopen. Het is verkrijgbaar in druppels, pillen, capsules of in een multivitaminen preparaat. Wanneer je zeker wilt weten of dat je een vitamine D-tekort hebt, ga dan naar je huisarts. Deze kan door middel van een bloedtest achterhalen of dat je daadwerkelijk een tekort hebt.

 

Bronnen: Nationaalkompas.nl en vitamine-info.nl

10 reacties

  1. Anoniem 6 april 2017 at 23:06

    Vitamine D tekort

    Beantwoorden

  2. Anoniem 4 augustus 2018 at 20:05

    HEB EEN VRAAG WEET IEMAND DIT HEB AL LANGER LAST VAN SLECHT ZIEN EN ANGSTKLACHTEN

    Beantwoorden

  3. Anoniem 26 augustus 2018 at 12:27

    Niemand kan je op basis van alleen deze klachten een juiste diagnose geven.Laat staan dat hij jou een mogelijke therapie mag aanraden. Advies:ga eerst naar iemand die de juiste diagnose stelt, hoewel het vaak heel moeilijk is de juiste diagnose te stellen!(dit weet ik uit ervaring).

    Beantwoorden

  4. Anoniem 3 september 2018 at 08:56

    Heb zelf een tijd vitamine d tekort gehad. Heb het nu weer. En heb inderdaad ook last van slecht zien, maar eigenlijk alleen met het rechter oog. Angstklachten heb ik ook gehad en 2x een paniek aanval, maar daar ben ik nu gelukkig al vanaf

    Mijn advies, ga naar je huisarts ga bloedprikken en dan krijg je vanzelf te horen of het inderdaad je VitD is.

    Beantwoorden

  5. Anoniem 21 september 2018 at 13:24

    Wat zijn de richtlijnen van vit d. B12 weet ik wel. En is dat ook verschillend?
    Dat ze zeggen het is OK maar dat het niet goed is.
    Geprikt… Staat. 25 oh vit d totaal..
    75 nmol/L. 50
    Dus zegt me niks…
    Ferretine 117 ug/L. 13.150
    Mijn Ferretine begin augustus zou 123 zijn geweest.maar ik ben gestart met ijzertabletten.

    Beantwoorden

  6. Anoniem 24 oktober 2018 at 10:10

    Heb gisteren te horen gekregen dat mijn waarde 26 was bij vitamine d. Wat bij mij vooral het geval was is het volgende:

    Moe en futloos
    Trager werkende hersenen
    Ook het gevoel dat ik ging flauwvallen nadat ik enorm heet werd in mijn hoofd
    Kreeg ook hoofdpijn
    Tintelingen

    Beantwoorden

  7. Anoniem 25 oktober 2018 at 12:13

    Ik heb ook al lange tijd last van d-tekort. Vorig jaar een kuur gehad met ampullen in een hoge dosis maar zat na de winterkuur nog maar net op 50. Signalen dat ik weer te laag zit zijn dat mijn hart voortdurend overslaat, slaapproblemen, chronische vermoeidheid, pijn in de gewrichten en evenwichtsproblemen waardoor ik vaker val. Hierdoor heb ik al een aantal keren iets gebroken. Heel vervelend dat de oorzaak maar niet gevonden wordt van het chronisch tekort aan vitamine D. Ik eet gezond, kom elke dag buiten maar kennelijk zorgt iets in mijn lichaam ervoor dat ik de D niet goed opneem.

    Beantwoorden

  8. Anoniem 29 oktober 2018 at 19:14

    Na periode met vage klachten die steeds meer toenamen bloed laten prikken bij de huisarts. Vit D tekort, morgen ampullen halen bij de apotheek. Mijn klachten: moe, concentratieproblemen, tintelingen tongpunt, duizelig, angstaanvallen in auto, soms wazig zien, hart slaat over, slaapproblemen, onrustige voeten savonds. Iemand ervaring met angst en vit D tekort? (Ik slik nu een jaar sertraline)

    Beantwoorden

  9. Anoniem 3 november 2018 at 00:21

    Ik heb ook vitamine d tekort,moe en geen energie, concentratieproblemen, zware voeten, benen, slaapproblemen, zere tong, duizelig, depressief gevoel etc ook hoge dosis gekregen. Ik heb gehoord als het niet opneemt, dat ze niet alleen fe vitamine d moeten testen maar ook de vitamene d3 ofzo aan de hand daarvan kunnen ze zien of het een tekort is of een verstoring.

    Beantwoorden

  10. Anoniem 9 november 2018 at 06:50

    Ik heb veel last van wazig zien, evenwichts problemen, kramp in benen,hoofdpijn enz ook m,n vitamine D laten bepalen ,ik kwam uit op 28 en heb nu ampullen gekregen,

    Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test