De gevolgen van een vitamine D-tekort

Het blijkt dat meer dan 40% van alle vrouwen boven de 50 jaar een vitamine D-tekort heeft. Wat zijn de gevolgen hiervan, en waaraan kan je merken dat ook jij een tekort hebt?

Wat doet vitamine D?

Vitamine D is een belangrijke vitamine die een essentiële rol speelt in een aantal belangrijke processen in ons lichaam. Vitamine D is één van de weinige vitamines die ons lichaam zelf aan kan maken. Het wordt aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Wat doet vitamine D precies?

Botstofwisseling

Vitamine D is nodig om calcium en fosfor uit de voeding te halen, en is daarom belangrijk voor stevige botten en tanden. Uit onderzoek blijkt dat vitamine D in combinatie met calcium, botverlies kan beperken en dat het een positieve invloed heeft op de botdichtheid. Hierdoor kan vitamine D, samen met calcium, het risico op botbreuken verminderen.

Spierfunctie

Vitamine D is ook van belang voor een goede spierfunctie. Dat zijn niet alleen de spieren in bijvoorbeeld onze armen en benen, maar ook in de hartspier. Spierzwakte en spierkrampen kunnen één van de eerste symptomen van een vitamine D-tekort zijn. Voldoende vitamine D in het lichaam is ook verantwoordelijk voor het hebben van een beter evenwichtsgevoel. Hierdoor wordt automatisch ook het risico op valpartijen en eventuele botbreuken kleiner.

Weerstand

Er bestaat steeds sterker bewijs dat vitamine D ook een rol speelt in ons immuunsysteem. De omzetting naar de actieve vorm van vitamine D in de witte bloedcellen, zorgt voor een zogenaamde cellulaire immuniteit. Dit proces wordt in werking gezet door het aanzetten van de productie van een bepaald eiwit, dat bacteriën onschadelijk kan maken. Hierdoor kan voorkomen worden dat men ziek wordt. Echter, veel meer onderzoek is nodig om de exacte rol van vitamine D met betrekking tot onze weerstand te kunnen bepalen.

Hersenfunctie

Uit een Engels onderzoek blijkt dat een vitamine D-tekort, een sterk verhoogde kans op achteruitgang van het denkvermogen geeft. Maar er is meer, een ander onderzoek laat zien dat mensen met lage gehaltes aan vitamine D een grotere kans hebben op een depressie. De reden hiervoor zou liggen in het feit dat een vitamine D-tekort het serotoninegehalte kan verlagen. Een serotoninetekort wordt in verband gebracht met het ontstaan van verschillende vormen van depressie.

Celdeling

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling. Door deze functie zou vitamine D een preventief effect hebben op colonkanker. Daarnaast zou vitamine D ook een positieve rol spelen bij onder ander prostaat- en borstkanker.

Herken de symptomen van een vitamine D-tekort

De symptomen bij een vitamine D-tekort zijn bij iedereen anders. Maar de meest voorkomende symptomen zijn:

  • Chronische vermoeidheid en een tekort aan energie.
  • Zwakkere botten.
  • Spierpijn of krampen ook bij geen overbelasting.
  • Gewrichtspijn.
  • Hyperventilatie.
  • Overgevoelig of bloedend tandvlees.
  • Overgewicht.
  • Regelmatig verkouden zijn.
  • Hartproblemen bij zeer langdurig vitamine D-tekort.

Risicogroepen voor vitamine D-tekort
Volgens de Gezondheidsraad zouden risicogroepen dagelijks voedingssupplementen moeten innemen met 10 mcg vitamine D. Dit is tevens de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Risicogroepen zijn onder andere:

  • Kinderen tot 4 jaar.
  • Mensen met een donkere huid.
  • Zwangere vrouwen.
  • Vrouwen die borstvoeding.
  • Wanneer je osteoporose hebt.
  • Wanneer je obesitas hebt.
  • Mensen die weinig met de zon in contact komen, of vaak bedekkende kleding dragen.
  • Vrouwen van 50 jaar en ouder.
  • Mannen en vrouwen ouder dan 70 of wonende in een verzorgings- of verpleegtehuis.

In Amerika zijn er onderzoekers die zelfs stellen dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 25 mcg vitamine D zou moeten zijn.

Bronnen van vitamine D

Vette vis, zoals zalm en makreel, is een belangrijke leverancier van vitamine D. In mindere mate zijn vlees en eieren ook bronnen van vitamine D. Daarnaast voegen Nederlandse producenten vitamine D toe aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (met uitzondering van olie). In roomboter zit van nature vitamine D in, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarine en halvarine. Ook aan kunstmatige babyvoeding wordt vitamine D toegevoegd, maar ook aan zuivelproducten voor kleine kinderen. Dan moet je denken aan producten zoals kwark- en yoghurtproducten, peutermelk, etc.
Voedingssupplementen

Vitamine D-supplementen kun je in iedere drogisterij of apotheek kopen. Het is verkrijgbaar in druppels, pillen, capsules of in een multivitaminen preparaat. Wanneer je zeker wilt weten of dat je een vitamine D-tekort hebt, ga dan naar je huisarts. Deze kan door middel van een bloedtest achterhalen of dat je daadwerkelijk een tekort hebt.

 

Bronnen: Nationaalkompas.nl en vitamine-info.nl

1 reactie

  1. Anoniem 6 april 2017 at 23:06

    Vitamine D tekort

    Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test