Zo gezond zijn kiwi's

Iedereen weet dat kiwi’s rijk zijn aan vitamine C. Ze worden niet voor niets vitaminebommetjes genoemd. Maar hebben kiwi’s naast deze vitamine C nog andere voedingsstoffen die goed voor ons zijn?

Hoe gezond zijn kiwi’s?

Het verhoogt je weerstand

Kiwi’s zijn rijk aan vitamine C en een kiwi van 100 gram bevat ruim 1,5 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor: de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van je weerstand. Groene kiwi’s bevatten zelfs meer vitamine C dan een sinaasappel of wel drie citroenen.

Het verlaagt de bloeddruk

Kiwi’s mogen dan klein zijn, ze hebben wel veel voedingsstoffen. Ze zijn rijk aan luteïne, een krachtige antioxidant, die verantwoordelijk is voor de bloeddrukverlagende werking, aldus de Noorse onderzoekster Mette Svendsen van Oslo University Hospital. Daarnaast bevatten kiwi’s veel kalium. Kalium is de zogenaamde tegenhanger van natrium wat de eigenschap heeft om de bloeddruk te verhogen. Hierdoor zouden kiwi’s bij kunnen dragen aan de instandhouding van een juiste bloeddruk. Kalium is niet het enige bloeddrukverlagende mineraal in kiwi, want er zit ook magnesium in. Magnesium kan de aderen verwijden, waardoor de bloeddruk ook naar beneden kan gaan.

Goed voor je bloedsuikerspiegel

Kiwi’s kunnen volgens de Nieuw-Zeelanders mogelijk bijdragen aan een gezonde en stabiele bloedsuikerspiegel. Een schommelende bloedsuikerspiegel is niet gezond. Met een stabiele bloedsuikerspiegel heb je ook minder snel trek in iets lekkers, waardoor je makkelijker op gewicht kunt blijven of kunt afvallen.

Helpt je aan een goede nachtrust

De werkzame stof serotonine heeft een kalmerend effect op onze hersenen en helpen hiermee tegen stress. Kiwi’s zijn dus een soort van natuurlijk antistress middel en zouden hierdoor ook kunnen bijdragen aan een goede nachtrust.

Verbetert de spijsvertering

Een kiwi zorgt voor een betere vertering en zou ook het volle gevoel, wat je soms na het avondeten hebt, doen verdwijnen. Dat zou komen omdat kiwi’s een uniek bestanddeel bevatten wat helpt bij het verteren van proteïnes die gevonden worden in rood vlees, zuivel en vis.

Volgens de bevindingen van een onderzoeksteam van de Massey University in Nieuw Zeeland volstaat 1 kiwi om mensen met een minder goede spijsvertering te helpen na het eten van een zware maaltijd met veel zuivel. De verbeterde vertering van proteïnes in de maag na het eten van een kiwi verhoogt de snelheid van vertering van proteïnes in de dunne darm.

De snellere en completere vertering van de proteïnes ontstaat doordat er in kiwi’s een uniek natuurlijk enzym zit, te weten actinidine. Daardoor kunnen alleen kiwi’s, zelfs bij afwezigheid van andere verteringsenzymen, verschillende eiwitten verteren. Het gaat vooral om degene in yoghurt, kaas, tonijn en rauwe eieren. Een kiwi eten na een proteïnerijke maaltijd zou daarom de ideale oplossing kunnen zijn voor mensen met verteringsproblemen.

Bevordert de stoelgang

Volgens een aantal rapporten zou het eten van kiwi’s een laxerende werking hebben. Waarmee een kiwi een voedingssupplement zou kunnen zijn voor mensen die last hebben van constipatie. Volgens de uitslagen van deze rapporten zou de consumptie van kiwi’s leidden tot een groter volume en zachtere ontlasting, net als een frequentere stoelgang. Waarschijnlijk spelen een aantal factoren in de volledige vrucht een rol, maar de aard van de ontlasting suggereert dat vezels van belang zijn.

Versterkt hart- en bloedvaten

Volgens Spaanse epidemiologen zorgt het regelmatig eten kiwi’s er voor dat de kans op hart- en vaatziekten daalt. Een voedingspatroon met kiwi’s verhoogt de concentratie HDL in het bloed en vermindert de kans op het ontstaan van bloedstolsels. Het effect is al merkbaar bij het eten van één kiwi per week.

De frequente consumptie van kiwi’s blijkt volgens hen ook de concentratie van fibrinogeen te verminderen. En ook dat is positief. Fibrinogeen is een stollingsfactor. Hoge concentraties verhogen de kans op het ontstaan van bloedstolsels. Die kunnen op hun beurt infarcten, beroertes en trombose doen ontstaan.

Belangrijk voor het functioneren van spieren

Kiwi’s zijn rijk aan magnesium en magnesium is van belang bij het functioneren van spieren, overdracht van zenuwprikkels en stevigheid van het skelet. Onze westerse voeding is doorgaans niet erg rijk aan magnesium. Maar een kiwi kan dus uitkomst bieden.

De schil van een kiwi is ook gezond

Wanneer je naar de schil van een kiwi kijkt is het opeten ervan niet het eerste wat in je opkomt. Maar ook dit deel van de kiwi is eetbaar. Sterker nog, de schil is het meest voedingsrijke deel van de kiwi. Vooral de toegeschreven vezels van een kiwi zijn in de schil aanwezig.

De harige structuur van een kiwischil nodigt niet echt uit om op te eten maar wanneer je de schil wast en ontdoet van de haren is het prima te doen. Je kunt er ook voor kiezen om de kiwi met schil en al in je smoothie te doen.

 

Bronnen: tuinkrant.com, ergogenics.org en voedingscentrum.nl

6 reacties

  1. Anoniem 11 juli 2016 at 11:57

    Na het eten van groene kiwi’s krijg ik veel jeuk

    Beantwoorden

  2. Tandor 11 juli 2016 at 12:03

    Het kan een allergische reactie op kiwi zijn, maar doorgaans wordt het veroorzaakt door het binnenkrijgen van de haartjes die op de schil van de kiwi zitten.

    Beantwoorden

  3. Anoniem 1 september 2018 at 11:50

    Recentelijk vernomen van een deskundige verpleegkundige in het ziekenhuis dat er overeenkomsten zijn tussen latex allergie en het eten van kiwi’s? Graag uw reactie

    Beantwoorden

    • John 3 september 2018 at 02:26

      Ik kan er geen relatie tussen vinden

      Beantwoorden

  4. Anoniem 18 september 2018 at 08:25

    Als ik op een kussen slaap waar latex in verwerkt is krijg ik last van een allergie maar nooit van kiwi’s waarvan ik er dagelijks een van eet !

    Beantwoorden

  5. Anoniem 10 november 2018 at 17:45

    Alie, van gold kiwi krijg je een betere stoelgang

    Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test