Oorzaken van een opgeblazen gevoel

Last van een opgeblazen gevoel, ook al heb je niet meteen iets gegeten wat hier de oorzaak van kan zijn? Dat kan, want er zijn naast voeding veel meer oorzaken die voor een opgeblazen gevoel zorgen.

Wat is een opgeblazen gevoel?

Een opgeblazen gevoel, of een opgeblazen buik, is een vervelend gevoel dat vaak na het eten kan ontstaan. Normaal gesproken is er in ons maag-darmkanaal een kleine hoeveelheid gas aanwezig. En dat gas dat raken we kwijt door dagelijks tussen de 10 en de 20 keer per dag een windje te laten. Maar door een aantal oorzaken naast voeding en je darmbacteriën, kan het gebeuren dat er tijdelijk meer gas in je darmstelsel aanwezig is. Het gevolg is een opgeblazen gevoel in je buik en maag en een zwaar gevoel.

Een opgezet gevoel komt vaker voor bij vrouwen die zwanger zijn. In dit geval wordt het gevoel veroorzaakt door een veranderde hormoonhuishouding en door het feit dat je minder ruimte in je buikholte hebt als gevolg van je zwangerschap.

Wat zijn oorzaken van een opgeblazen gevoel?

Darmen zijn een complexe materie en problemen aan de darmen komen dan ook regelmatig voor. Het is dan een veelvoorkomend signaal van je lichaam dat er iets niet helemaal in orde is. Wij hebben een aantal oorzaken op een rij gezet.

1. Multitasken terwijl je eet

Wanneer je tijdens het eten ook even je mailt checkt of een berichtje verstuurt dan zou dat de oorzaak kunnen zijn van het opgeblazen gevoel. Door met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn slik je meer lucht in dan normaal en dat kan zorgen voor het opgeblazen gevoel. Mensen die op kauwgom kauwen kunnen hier ook last van ondervinden. Dus eet bewust, kauw goed, praat niet teveel tijdens het eten. Daarnaast is het advies om ook niet teveel tijdens het eten te drinken.

2. Depressie

Er bestaat een verband tussen een laag serotonineniveau in de darmen en depressie, en dat kan leiden tot een opgeblazen gevoel en constipatie. Maar een opgeblazen gevoel kan ook het effect zijn op bepaalde medicijnen die gebruikt worden om depressie te behandelen.

3. Te weinig drinken

We weten allemaal dat je 1 ½ tot 2 liter per dag moet drinken. Maar wanneer je dat invult met het drinken van koolzuurhoudende dranken dan kan dat zeker zorgen voor een opgeblazen gevoel. Dus drink zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken maar drink thee of water.

4. Maaltijden overslaan

Sla geen maaltijden over, maar eet regelmatig, zodat er constant iets in je darmen zit om te verteren. Want ook een lege darm kan gasvorming veroorzaken. Het advies is om 3 keer per dag een hoofdmaaltijd, en 2 keer per dag iets gezonds te snacken.

5. Veranderingen in je hormonen

Wanneer iemand net is gestart met de pil moet het lichaam daar soms nog even aan wennen. Soms heeft iemand in het begin wat maag- of darmklachten. Dit is vaak geheel onschuldig en gaat vaak na een tijdje over. Daarnaast maken vrouwen tijdens de overgang meer van het hormoon progesteron aan. De darmen worden slapper en er worden minder spijsverteringssappen aangemaakt. Ook houden vrouwen in de overgang meer vocht vast, wat kan leiden tot een opgeblazen gevoel.

6. Een kantoorbaan
Een hele dag zitten kan voor prikkelbare darmen zorgen. Voor een goede darmwerking moet je regelmatig even rechtop staan en even bewegen, anders draait het maag-darmsysteem op een lager pitje. Dus zorg voor voldoende beweging door de dag heen, ook wanneer je een kantoorbaan hebt. Beperk je wandelmomentjes niet enkel tot plaspauzes, maar sta minstens elk uur even op om wat rond te wandelen.

7. Stress

De oorzaak van veel kwaad is vaak stress, en dat is bij een opgeblazen gevoel niet anders. Ooit had die reactie van ons maagdarmstelsel een biologische functie. Als we moeten vluchten van een gevaarlijk beest, wordt ons bloed weggehaald van het verteringsstelsel om naar de grote spieren in je benen en je hart te stromen. Zo kan je snel weglopen, maar vertraagt tegelijkertijd je darmwerking, Maar vandaag de dag komt het niet meer zo vaak voor dat we moeten weglopen voor wilde dieren, maar we krijgen nog wel voortdurend stress-signalen binnen, die zo’n reactie in ons lichaam uitlokken. Met als gevolg een opgeblazen gevoel.

8. Te strakke kleding

Skinny jeans zijn al een lange tijd in de mode maar strakke kleding is niet bevorderend voor de doorbloeding. Corrigerend ondergoed bijvoorbeeld kan er zelfs voor zorgen dat het maagzuur naar boven wordt gestuwd.

 

Bronnen: Mlds.nl en gezondetips.nl

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test