Meer dan we waarschijnlijk beseffen. Ongeveer 40% van de Nederlanders zeggen dat ze door stress te veel gaan eten of te ongezond gaan eten,. Hierdoor ontstaan er fysiologische veranderingen waardoor uw stemming kan verslechteren.
Maar gelukkig zijn er ook voedingsmiddelen met het tegenovergestelde effect. Voeding die u rustiger maakt en die zelf de schade door stress vermindert en u vrolijker maakt.

1. Pure chocolade
Bent u een van die mensen die een fijn gevoel krijgt van het eten van een reep heerlijke chocolade? Dat heeft dat een reden en wel een chemische reden.  Door een neurotransmitter geproduceerd in uw hersenen worden tijdelijk  gevoelens van pijn en depressie geblokkeerd. Sommige duiden chocolade zelfs aan als “de nieuwe anti-angst drug.”

2. Eiwitten
Door het eten van eiwitten , denk aan eieren of een stukje Goudse kaas of heerlijke macadamia noten blijft de bloedsuikerspiegel stabiel en hierdoor verbetert het humeur en uw energie.

3. Bananen
Bananen bevatten dopamine, een natuurlijke “ beloningsstof”  waar we een beter humeur van krijgen. Ze zijn ook rijk aan B-vitamines, zoals vitamine B6, wat ons zenuwstelsel kalmeert en magnesium voor een positieve stemming.

4. Koffie
Het drinken van een kop koffie in de ochtend zorgt ervoor dat we positiever tegen zaken aankijken.

5. kurkuma
Volgens velen is kurkuma verantwoordelijk voor een aantal medicinale werkingen en zou helpen bij depressies.

6. Bessen
Anthocyanen zijn de pigmenten die bessen zoals bosbessen en braambessen hun diepe kleur geven. Deze anti-oxidanten zorgen voor de aanmaak van dopamine, een chemische stof die essentieel is voor coördinatie, geheugen en uw humeur.

7. Omega-3 vetten
Gevonden in bijvoorbeeld zalm of als supplement spelen een rol in uw emotionele welzijn zoals bijvoorbeeld vermindering van angst.

8. Oolong thee
Het nippen aan een kopje Oolong thee kan er voor zorgen dat we ons rustig voelen en dat komt dan weer door een aminozuur wat zorgt voor een algemeen rustgevend, anti-angst-effect.

9. Gefermenteerde levensmiddelen
Dit zijn levensmiddelen die rijk zijn aan nuttige bacteriën die weer een grote invloed hebben op uw darm gezondheid, die op hun beurt gevolgen hebben voor uw humeur. Onze darmen zijn namelijk letterlijk ons tweede brein die is gekoppeld aan ons stemmingsbesturingselement.

10. Kiwi
Een kiwi bevat meer dan 85%van de dagelijkse hoeveelheid aanbevolen vitamine C, en dat is goed nieuws voor uw stress niveau. Want vitamine C helpt daadwerkelijk om de productie van het stress hormoon te verminderen.

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test