Symptomen van kanker

Uit verschillende studies blijkt dat vrouwen laten zich veel vaker (laten) controleren op hun gezondheid dan mannen. Maar veel jongere vrouwen willen de symptomen die zouden kunnen wijzen op kanker niet herkennen omdat ze denken dat kanker een ziekte is die vooral bij ouderen voorkomt.
Helaas ten onrechte. Wat zijn symptomen van kanker?

Symptomen van kanker

Een aantal symptomen waaraan extra aandacht geschonken zou moeten worden.

Gewichtsverlies

Wanneer er een behoorlijk gewichtsverlies ontstaat zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is, dan is een bezoek aan de huisarts aan te raden. Dit kan door kanker veroorzaakt worden of door een aandoening aan je schildklier. Vraag aan je dokter om je schildklier te controleren of een CT-scan te nemen om zeker te zijn.

Opgeblazen gevoel

Veel vrouwen hebben vaak een opgeblazen gevoel. Wanneer dat rondom de menstruatie is of na het eten van een copieuze maaltijd, dan is er niets aan de hand. Echter, het kan wijzen op eierstokkanker zeker wanneer dit gepaard gaat met: buikpijn of pijnen in het bekken, snel een voldaan gevoel hebben, zelfs wanneer je niet veel hebt gegeten en blaasproblemen, dan kan dat een aanwijzing voor kanker zijn.

Tepels

Veranderingen aan de tepels zijn symptomen waarop goed gelet moet worden. Wanneer de tepels zich ineens naar binnen keren, is dat geen goed teken. Neem dan contact op met je huisarts.

Tussentijdse bloedingen

Vrouwen die midden in de menopauze zitten hebben vaak last van onregelmatige menstruatie en vaak worden dan tussentijdse bloedingen genegeerd. Bloedingen na de menopauze zijn ook een reden om contact op te nemen met je huisarts.

Veranderingen aan de huid

Het is van groot belang om je moedervlekken te blijven controleren. Veranderen ze van vorm, van formaat of van kleur, ga naar je huisarts. Op het moment dat er wat bloed uit een moedervlek komt, ga dan naar je huisarts.

Bloed

Wanneer je na de ontlasting bemerkt dat er bloed in je urine zit, dan moet je er niet direct vanuit gaan dat de aambeien de oorzaak zijn. Ga even langs de huisarts om kanker uit te sluiten.

Indigestie

Wanneer men langer dan een periode van 1 tot 2 weken last heeft van indigestie, dan is het raadzaam om even langs de huisarts te gaan. Het kan een zeer vroeg teken van kanker aan de slokdarm, maag of keel zijn.

Mond

Witte vlekjes in de mond of op de tong zijn, vooral bij rokers, een symptoom waar naar gekeken moet worden. Dit kan wijzen op een aandoening die zich kan ontwikkelen tot mondkanker.

Lymfeklieren

Controleer regelmatig onder de oksels en in de nek op knobbeltjes of zwellingen. Wanneer je na een maand deze knobbeltjes of zwellingen nog steeds voelt dan is het raadzaam om een bezoek aan de dokter te plegen.

Aanhoudende hoest

Bij een verkoudheid krijgen we er voor een hoest gratis bij, maar dit is niet altijd zo maar. Hoesten kan ook een neveneffect zijn bepaalde medicatie. Houdt de hoest meer dan vier weken aan, negeer dit dan niet.

De gouden regel is, bij twijfel altijd je huisarts raadplegen!

Bronnen: KWF en Nationaal Fonds tegen Kanker