Bewegen

Tuinieren of het opknappen van het huis, is verbonden aan een langer leven, blijkt uit een onderzoek onder mensen van zestig jaar en ouder.

Oudere mensen kunnen moeite hebben om krachtig te sporten, maar het onderzoek geeft aan dat van de bank afkomen een redder in nood kan zijn.

De Zweedse studie onder 4232 mensen suggereert dat het risico op een hartaanval en beroerte verminderde. De bevindingen werden gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine. De onderzoekers van het Karolinska University Hospital in Stockholm, zeggen dat ouderen de neiging hebben om minder in beweging te komen, dan andere leeftijdsgroepen.

Daarom hebben de onderzoekers gekeken naar de activiteiten die tussen niet bewegen en voluit sporten in zitten, zoals het opknappen van een auto, onderhoud aan huis, grasmaaien, bramen plukken en jagen.

‘Langer leven’

De resultaten toonden aan dat mensen die actiever waren op een dagelijkse basis, het laagste risico hadden op een hartaanval, maar degenen die alleen actief waren zonder te sporten, hadden nog steeds een lager risico dan mensen die helemaal niets deden.

Actief zijn verminderde het risico op een hartaanval of beroerte met 27%, en overlijden door welke oorzaak dan ook met 30%, tijdens de 12-jarige studie. Het rapport zegt: “Een algemeen actief dagelijks leven heeft een belangrijke gunstige associatie met cardiovasculaire gezondheid en levensverwachting bij oudere volwassenen, dit leek los te staan van regelmatige lichaamsbeweging.”

In het rapport staat ook dat de bevindingen ‘hoge klinische relevantie’ voor oudere mensen hebben, die een groot deel van hun tijd op de bank doorbrengen of in bed liggen.

De betrokken wetenschappers suggereren dat zitten gedurende een langere tijd de stofwisseling van mensen kan vertragen, of dat een tekort aan beweging hormonen geproduceerd in spierweefsel kan veranderen. Dit zou dan een domino-effect tot gevolg kunnen hebben voor de algehele gezondheid.

‘Sta op’

Dr Tim Chico, ere-adviseur cardioloog in Sheffield Teaching Hospitals, zegt: “Hoewel deze studie alleen mensen van 60 jaar en ouder onderzocht, is het redelijk om te veronderstellen dat hoe actiever iemand is gedurende zijn hele leven, hoe lager het risico op hart- en vaatziekten is. De boodschap die ik uit dit onderzoek haal, is eenvoudig. Als u uw risico op hart- en vaatziekten wilt verminderen, wees dan actiever. Blijf niet lange periodes achtereen zitten, sta op en doe iets wat je leuk vindt waarbij je moet bewegen.”

Christopher Allen, senior hartverpleegkundige bij de British Heart Foundation, zegt: “Fysiek actief zijn is belangrijk voor het behoud van een goede gezondheid van het hart. Maar, zoals dit onderzoek aantoont, daar heb je geen lidmaatschap van een sportschool voor nodig. Zolang de activiteit je warmer doet voelen, het ademen moeilijker maakt en je hart sneller laat kloppen, tellen klussen en tuinieren ook mee bij de 150 minuten van matig intensieve wekelijks aanbevolen activiteit voor een gezonde levensstijl.”

Bron: BBC Health

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test