Vijf valkuilen om te vermijden bij een Second Opinion
Vijf valkuilen om te vermijden bij een Second Opinion

Als patiënt wilt u soms een tweede advies over uw diagnose of behandeling. Een zogenaamde second opinion zoeken is zeker zinvol. Maar  laat u bij de zoektocht het best professioneel begeleiden. Gaat u op eigen houtje op zoek naar een tweede advies, dan is de kans groot dat u met méér in plaats van minder vragen eindigt.

Dat u als patiënt een Second Opinion zoekt is niet alleen logisch, het is ook zinvol. Een tweede advies bevestigt in de meeste gevallen dat u op het goede spoor zit. Anders leidt het tot een verbetering van uw diagnose of behandeling. Conclusie? In beide gevallen wint u als patiënt: in het eerste scenario krijgt u gemoedsrust, in het tweede scenario krijgt u betere zorg.

Cruciaal is wel dat de Second Opinion correct wordt georganiseerd. Is dat niet het geval, dan zadelt een tweede advies u vooral met extra twijfels op. En dat is net wat u níet wilt.

Maar hoe doet u dat, een Second Opinion correct organiseren? Het is aan te raden om een professionele gids te nemen. Wilt u het op eigen houtje organiseren, dan komt u heel wat valkuilen tegen die u moeilijk of niet kan ontwijken.

Valkuil 1: Relatie met de eigen arts

Nog vóór de zoektocht naar een Second Opinion begint, duikt een eerste obstakel op: hoe vertelt u uw behandelende arts dat u graag een tweede advies wilt? Zal hij of zij dat niet beschouwen als een blijk van wantrouwen?
Als patiënt durft u niet zomaar te zeggen aan uw behandelende arts dat u een tweede advies wil. Gevolg: u zwijgt en bergt het idee van een second opinion op, of u gaat online op zoek naar antwoorden zonder goed te weten welke bronnen wel of niet betrouwbaar zijn.

Wilt u een second opinion, dan neemt Royal Doctors voor u contact met uw behandelende arts. Ons team vraagt uw  dossier op en houdt uw arts gedurende het hele proces de hoogte. Zo blijft hij of zij voortdurend betrokken.

Valkuil 2: Tweede arts kiezen

Durft u het gesprek met uw eigen arts toch aan te gaan, dan kan u uw medisch dossier opvragen om mee te nemen naar een tweede specialist. Maar er dient zich meteen een nieuw obstakel aan: hoe kiest u de juiste specialist voor uw probleem?
Online vindt u wel titels van specialisten, maar die zeggen niets over hun ervaring met uw specifieke probleem. En uw behandelende arts vragen bij wie je moet zijn voor een second opinion doet u liever niet. U wilt tenslotte een onafhankelijk advies.

Royal Doctors heeft een Europees netwerk van 250 artsen die stuk voor stuk top zijn binnen hun specialisme. Meteen nadat we uw dossier ontvangen, gaat één van onze triage-artsen op zoek naar de expert die het best geplaatst is om u te helpen.

Valkuil 3: Verlies van kostbare tijd

Heeft u een specialist kunnen kiezen, dan wilt u zo snel mogelijk een afspraak bij hem of haar vastleggen. Het gaat over uw gezondheid, u wilt dus het liefst zo weinig mogelijk tijd verliezen. U belt en … botst op drempel nummer drie: lange wachttijden.

Een wachttijd van 2 à 3 maanden voor een consultatie is helaas eerder de regel dan de uitzondering. Dat doet u twijfelen: u wilt graag een tweede advies, maar is dat het lange wachten waard? Stelt u uw behandeling zo niet onnodig uit?

De specialist van Royal Doctors geeft zijn of haar second opinion op basis van uw dossier en uw vragen. Al onze 250 artsen hebben we daar speciaal voor opgeleid. Doordat een nieuwe fysieke afspraak niet nodig is, gaat er geen tijd verloren. U krijgt het advies binnen de 10 dagen.

Valkuil 4: Verlies van kostbare tijd, aflevering 2

Eindelijk. U hebt drie drempels overwonnen, nu is het tijd voor de langverwachte Second Opinion. U neemt plaats tegenover de specialist en legt hem of haar uw medisch dossier voor. U wilt uw hele verhaal ook mondeling uit de doeken doen en de arts al uw vragen stellen.

Klein probleem: de arts heeft slechts 15 minuten voor u… In die tijd kan hij of zij onmogelijk én uw volledige dossier doornemen, én uw verhaal beluisteren én al uw vragen beantwoorden. Gevolg: u stapt niet buiten met duidelijkheid, wel met een vervolgafspraak binnen een aantal weken.

De specialist van Royal Doctors bezorgt u en uw behandelende een arts ineens een volledige second opinion, geen voorlopige feedback in afwachting van een grondig advies. Als een extra onderzoek aangewezen lijkt, dan schrijven onze arts dat niet zelf voor. Hij of zij geeft het mee in het verslag voor uw behandelende arts, zodat die dat samen met u verder kan opvolgen.

Valkuil 5: Van second naar third, fourth, fifth… opinion

Bij de tweede afspraak krijgt u dan eindelijk de langverwachte Second Opinion. Maar wat blijkt? De specialist heeft uw dossier te goeder trouw geanalyseerd. De tweede specialist geeft zijn eigen mening. U ontvangt dus geen tweede advies, wel opnieuw en voor de tweede keer een first opinion.

Daar zit u nu met twee adviezen van verschillende artsen. Wie van de twee heeft “gelijk”? Als patiënt kan u dat onmogelijk zelf inschatten. Misschien moet u de vraag aan een dérde specialist stellen. Maar zo stel u uw zorg nóg langer uit. En eindigt u dan straks niet met drie gelijkwaardige adviezen waartussen u niet kan kiezen?

Het advies dat u ontvangt van Royal Doctors is een échte second opinion: een grondige analyse die de oorspronkelijke diagnose of behandeling bevestigt of aanvult, geen tweede mening naast die van uw behandelende arts. Zo vermijden we dat u na een tweede advies nog op zoek moet naar een derde, vierde, vijfde…

 

Second Opinion voor u?

Heeft u twijfels over uw diagnose en/of over de voorgestelde behandeling? Vraag dan nu een Second Opinion aan.