Wanneer is een preventieve bodyscan een goed idee?

De kans dat je vroeg of laat in je leven met een aandoening te maken krijgt is natuurlijk groot. Hoe ouder je wordt, des te groter is die kans. Als er erfelijke factoren meespelen dan kun je al vroeg in je leven het risico lopen op een aandoening. Bepaalde aandoeningen zijn erfelijk, zoals diabetes, hartproblemen en hoge bloeddruk. Als je wilt weten of je volledig gezond bent kun je een bodyscan laten uitvoeren. Tijdens dit onderzoek wordt een MRI scan gedaan en je kunt kiezen voor aanvullende onderzoeken aan het hart en andere organen. Ook een bloedonderzoek maakt deel uit van het onderzoek. Het gaat hier dus om preventief onderzoek, dat je ook kunt laten doen als je geen klachten hebt.

Wat als er iets mis is?

Natuurlijk bestaat altijd het risico dat er iets gevonden wordt. Dit kan om een onschuldige, maar ook ernstige aandoening gaan. Het grote voordeel is dat je dan wel vaak in een vroeg stadium weet dat er iets aan de hand is. De kans op herstel is daarmee aanzienlijk groter. Als je al klachten hebt, bijvoorbeeld rugklachten, dan kan er via de bodyscan worden onderzocht of er sprake is van een hernia. Voor de behandeling van een hernia zijn vandaag de dag moderne technieken beschikbaar, zoals de PTED operatie. Of je voor een dergelijke ingreep in aanmerking komt wordt uiteraard vooraf beoordeeld door een arts.

De kosten van een bodyscan

Als je een bodyscan overweegt moet je er wel rekening mee houden dat de kosten daarvan niet worden vergoed door je zorgverzekering. Een scan kost al snel rond de 2.000 euro. Natuurlijk kan een dergelijk onderzoek zeer waardevol zijn. Zeker als je een verhoogd risico hebt op bepaalde aandoeningen. Bedenk dat soms ook op andere manieren onderzoek kan worden gedaan. Zo kan door middel van een bloedonderzoek worden gecontroleerd of je een bepaald gen draagt dat een verhoogd risico geeft op bepaalde vormen van kanker.

Wees voorbereid op een negatieve uitslag

Bedenk altijd dat een preventief onderzoek door middel van MRI en bloedonderzoek nooit een grap is. De kans dat er iets uit komt dat je misschien liever niet had willen weten, is altijd aanwezig. Ook als je je volledig gezond voelt, kun je toch iets onder de leden hebben. Van aandoeningen merk je in een vroeg stadium vaak nog niets. Bij veel ziekten en aandoeningen manifesteren klachten en symptomen zich pas als de ziekte of aandoening al in een verder gevorderd stadium zit. Door de oorzaak in een vroeg stadium, vaak voor zich de klachten en symptomen manifesteren te detecteren en aan te tonen, wordt de kans op een succesvolle behandeling groter. Preventieve bodyscans zijn over het algemeen alleen beschikbaar voor personen van 18 jaar en ouder.

– Partnercontent –