De winter is een tijd waarin een groot aantal mensen last hebben van een winterdip. We gaan ’s ochtends in het donker van huis en komen in het donker thuis. Doordat het zo vroeg in de avond al donker is wordt het gehele avondritme in de war geschopt. Heel veel zin om in het donker te gaan sporten is er vaak niet, dus dan wordt het toch vaak een beetje “bankhangen”.

Hoe kun je die winterdip voorkomen?

In de ochtend

Een goed begin is het halve werk. Sommige mensen zweren bij een kop koffie op de nuchtere maag. Nu zorgt koffie er inderdaad voor dat het lichaam meteen in actie schiet, maar waar iedereen eigenlijk mee zou moeten beginnen is een glas citroensap. Citroensap verwijdert de giftige stoffen uit ons lichaam, reinigt de lever en geeft het immuunsysteem een boost. Daarnaast bevat citroensap kalium en dat stimuleert de hersenen en zenuwen.

Door direct in de ochtend te stretchen worden de spieren op een hele vriendelijke wijze losgemaakt, verhoogd de bloeddoorstroming in het lichaam en krijgen we meer energie. Vooral de hersenen zijn hier erg blij met een verhoogde bloedtoevoer.

Tussen de middag

Soms kan het natuurlijk onaangenaam koud zijn in de winter, maar tijdens de lunchpauze een luchtje scheppen geeft een sterk verkwikkend gevoel. Daarnaast zorgt het ervoor dat de hersenen weer fris zijn en je met gemak de middag aan kunt.

In de avond

Na een lange dag werken, dan wil je het liefst op de bank ploffen en er niet meer vanaf komen. Om dan nog de keuken in te gaan om een gezonde maaltijd te bereiden dat is wel het laatste waar je zin in hebt. Maar zowel het bereiden van een lekkere maaltijd kan ontspannend werken als het samen eten. Na een gezonde maaltijd voel je je veel energieker, dan wanneer je even snel een vette hap hebt gegeten.

 

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test