tienerWat is acne?

Acne, ook wel jeugdpuistjes genaamd, is een huidaandoening die meestal in de puberteit ontstaat. Op het gezicht, de schouders, rug en borst vormen zich puistjes en mee-eters (comedonen). Ook ontstaan er soms ontstekingen. Acne wordt veroorzaakt doordat talgkliertjes in de huid verstopt of ontstoken raken. De huidaandoening is niet ernstig, maar wel erg vervelend.

De oorzaak van acne

De verandering van hormonen in de puberteit zorgen ervoor dat de talgkliertjes in onze huid meer talg aanmaken. De kliertjes kunnen door het talg en ook door huidschilfers verstopt raken. Daardoor ontstaan de mee-eters of puistjes.

Door het gebruik van bepaalde medicijnen kan acne verergeren. Ook erfelijkheid kan een rol spelen bij het ontstaan van acne. Hoewel bijna iedereen puistjes krijgt in de puberteit, hebben sommige mensen er meer last van dan anderen. De oorzaak daarvan is niet duidelijk.

Wat kunt u zelf doen?

Er zijn een aantal adviezen die u kunt opvolgen als u last heeft van acne:

• Knijp de puistjes niet uit. Daardoor kunnen nieuwe puistjes ontstaan.
  • Krabben aan een puistje of korstje kan littekens veroorzaken, laat de plekjes dus met rust.
  • Open mee-eters kunt u voorzichtig uitdrukken met een comedonenlepeltje. Open mee-eters zijn zwart van kleur. Gesloten mee-eters zijn wit. Comedonenlepeltjes zijn te koop bij de drogist. Reinig de huid voor gebruik.
  • Was de huid met lauw water. Dep de huid daarna droog en laat het verder met rust. Gebruik ook geen make-up.

Wanneer moet u contact opnemen met uw huisarts?

In principe hoeft u voor acne niet naar de huisarts. Als u er erg veel last van heeft en bovenstaande adviezen niet helpen, kunt u advies vragen aan uw huisarts.