Blaasontsteking bij kinderen

Wat is een blaasontsteking

Bij een blaasontsteking is het slijmvlies van de blaas ontstoken. Een blaasontsteking wordt ook wel urineweginfectie genoemd. Het is niet besmettelijk, maar een blaasontsteking kan wel terugkeren. De oorzaak is vaak een bacterie die in ons eigen lichaam voorkomt, en via de plasbuis in de blaas komt. Daar hechten de bacteriën zich aan de blaaswand die daardoor gaat ontsteken.

blaasontsteking kinderen testDe oorzaak van een blaasontsteking bij kinderen

Zoals gezegd worden de meeste blaasontstekingen veroorzaakt door een bacterie die door de plasbuis de blaas binnendringt. Bij kinderen kan een verstopping echter ook de oorzaak zijn. Als de darm vol zit kan deze op de blaas drukken. Uw kind kan daardoor niet goed uitplassen, waardoor er een blaasontsteking kan ontstaan.

Als jonge kinderen een blaasontsteking krijgen kan dit duiden op een afwijking van de urinewegen. Deze kinderen moeten vaak persen bij het plassen of hebben een ‘slappe’ of ‘onderbroken’ straal.

Meisjes hebben sneller last van een blaasontsteking dan jongens. Dat komt doordat ze een kortere plasbuis hebben. Bacteriën dringen zo makkelijker de blaas binnen.

Symptomen van een blaasontsteking bij kinderen

Kinderen hebben niet altijd klachten als ze een blaasontsteking hebben. Bij jonge kinderen zijn huilen en koorts soms de enige symptomen. Wanneer kinderen wel klachten ervaren dan zijn het vaak de volgende:

• sterk ruikende, stinkende urine;
  • troebele urine of bloed in urine;
  • pijn in de onderbuik;
  • vaak moeten plassen;
  • pijn bij het plassen;
  • persen bij het plassen;
  • ‘slappe’ of ‘onderbroken’ straal;
  • in de broek of in bed plassen.

Wat kunt u zelf doen?

Een blaasontsteking is meestal te voorkomen door uw kind voldoende te laten drinken. Ook als uw kind een blaasontsteking heeft is het van belang dat uw kind goed drinkt. Verder is het belangrijk dat uw kind bij aandrang direct gaat plassen, het rustig op het toilet zit en de tijd krijgt om uit te plassen. Leer uw kind aan dat het bij het afvegen van de anus, het altijd van voor naar achter veegt.

Wanneer moet ik met mijn kind naar de huisarts?

Als u denkt dat uw kind een blaasontsteking heeft, ga dan altijd naar de huisarts. Deze zal u vragen om urine op te vangen zodat er een kweek afgenomen kan worden. Als hieruit blijkt dat uw kind daadwerkelijk een blaasontsteking heeft, dan zal de huisarts antibiotica voorschrijven.

Meestal verdwijnen de klachten na de antibioticakuur. Neem in de volgende gevallen wederom contact op met uw huisarts:

• als uw kind een blaasontsteking heeft en koorts krijgt;
  • als uw kind ziek wordt;
  • als uw kind moet overgeven;
  • als de klachten twee dagen na het starten met de antibioticakuur niet verminderen;
  • als uw kind klachten vrij is geweest en opnieuw een blaasontsteking lijkt te hebben.