Gewrichtsklachten

GewrichtsklachtenWat zijn gewrichtsklachten?

Als u last heeft van pijnlijke of stijve gewrichten, dan noemen we dat gewrichtsklachten. Deze ontstaan vaak door overbelasting. Ook artrose of een ontsteking kunnen een oorzaak zijn. Het bot, het kraakbeen of het gewrichtskapsel raken dan geïrriteerd. Daardoor kunnen sommige bewegingen pijnlijk zijn, of kunt u bewegingen tijdelijk helemaal niet maken. Gewrichtspijn kan ook uitstralen. Dat wil zeggen dat de pijn aan een gewricht ook pijn kan veroorzaken in de omliggende spieren. Artrose is een aandoening die niet meer overgaat. De meeste andere gewrichtsklachten verdwijnen op den duur vanzelf.

Wat is de oorzaak van gewrichtsklachten?

Gewrichtsklachten kunnen ontstaan door:

• • te zware belasting;
  • • herhaaldelijk dezelfde beweging uitvoeren;
  • • overgewicht;
  • • artrose;
  • • ontstekingen als gevolg van overbelasting;
  • • bacteriële ontstekingen;
  • • reumatoïde artritis.

Wat zijn de symptomen van gewrichtsklachten?

Als u last heeft van uw gewrichten, dan heeft u vaak de volgende klachten:

• • pijn;
  • • stijve gewrichten;
  • • zwelling en roodheid (dit wijst op een ontsteking).

Wat kunt u doen op gewrichtsklachten te verhelpen?

Als uw gewrichten pijnlijk zijn en dik of rood, dan moet u contact opnemen met uw huisarts. Deze klachten wijzen namelijk op een ontsteking. In alle andere gevallen zijn er een aantal dingen die u zelf kunt doen om de klachten te verminderen.

• • Beweeg, zo voorkomt u stijfheid (denk hierbij aan wandelen of zwemmen);
  • • Verergeren de klachten door te bewegen? Neem wat extra rust en bouw het bewegen langzaam op.
  • • Als overgewicht de oorzaak is, probeer dit dan te verminderen. Daarbij is gezond eten en gezond bewegen het belangrijkste.
  • • Als u erg veel last heeft van de pijnlijke gewrichten dan kunt u een pijnstiller slikken.

Wanner moet u contact opnemen met uw huisarts?

Neem contact op met uw huisarts als een gewricht gezwollen is, warm aanvoelt en de huid rood ziet. Dit wijst op een ontsteking. Ook als de klachten niet verdwijnen of als u zich zorgen maakt, kunt u een afspraak maken met uw huisarts. Deze kan u zo nodig doorverwijzen naar een fysiotherapeut of sportarts.