Gezond etenHoe kunt u gezond eten?

Gezond eten is natuurlijk belangrijk. Het zorgt ervoor dat u zich fit voelt en verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Naast gezonde voeding is voldoende bewegen ook van belang. Uiteraard past roken niet in een gezonde levensstijl.

Maar wat is gezond eten nu precies? We hebben een aantal zaken voor u op een rij gezet.

Maaltijden en tussendoortjes

Als eerste is het belangrijk om niet de hele dag door te eten. Dit voorkomt overgewicht. Ook is het beter voor uw gebit. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Sla dit dus niet over. Überhaupt is het niet verstandig om een maaltijd over te slaan. Eet drie maaltijden per dag en daarnaast een aantal tussendoortjes (maximaal vier).

Variatie

U heeft dagelijks vitamines, mineralen, eiwitten, vetten koolhydraten en voedingsvezels nodig. Daarnaast natuurlijk ook voldoende vocht. Als u gevarieerd eet krijgt u van alle voedingsstoffen precies genoeg binnen.

Vezelrijk

Vezelrijk voedsel is belangrijk voor de spijsvertering. Ze bevatten voedingsvezels, koolhydraten en diverse vitamines. Brood, rijst, pasta en peulvruchten zijn allemaal vezelrijk en moeten dus dagelijks gegeten worden als u gezond wilt eten. Vezelrijke producten zorgen ook dat u een vol gevoel in de maag heeft.

Groente en fruit

Iedereen weet dat groente en fruit belangrijk zijn. Maar wist u dat voldoende groente en fruit eten, de kans op sommige vormen van kanker verkleint? Ook het risico op hart- en vaatziekten wordt kleiner. Eet daarom twee stuks fruit per dag en twee ons groente.

Vetten en zout

Vet is niet altijd slecht. Ons lichaam heeft juist ook vetten nodig. Maar te veel vetten eten brengt een risico met zich mee. Let daarom op hoeveel vetten u binnen krijgt, en wat voor soort vetten dit zijn. Onverzadigde vetten zijn namelijk beter dan verzadigde vetten. De laatste verhogen de kans op hart- en vaatziekten.

Ons lichaam heeft naast vetten ook zout nodig. Maar ook dit alleen met mate. Bijna alle voedingsmiddelen bevatten van nature al zout. Het is dus niet nodig om zelf nog extra zout toe te voegen.

Drinken

Ons lichaam bestaat voor ongeveer de helft uit water. Om ons vochtgehalte op peil te houden moeten we zo’n anderhalf tot twee liter drinken op een dag. Voldoende drinken stimuleert ook de darmhuishouding.

Het is belangrijk om niet te veel alcohol te drinken. Alcohol onttrekt juist vocht uit het lichaam. Daarnaast kan het verslavend zijn. Voor vrouwen wordt een maximum van één glas alcohol per dag aangehouden, voor mannen zijn dat er twee. Verder is het van belang dat u niet meer dag vijf dagen per week drinkt.

Wanneer moet u contact opnemen met uw huisarts?

Neem contact op met uw huisarts als het u niet lukt om gezond te eten. De huisarts kan u hierbij helpen en u eventueel doorverwijzen naar een diëtist.

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test