Maagklachten

maagklachtenWat zijn maagklachten?

Misselijkheid, een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur, maagpijn: de maag kan veel klachten veroorzaken. En de oorzaak ervan is niet altijd duidelijk. Onder andere voeding, medicijnen, spanningen en ontstekingen kunnen maagklachten veroorzaken. Hoewel het erg vervelend is, verdwijnen de klachten meestal vanzelf, zonder gebruik van medicatie.

De oorzaken van maagklachten

Maagklachten kunnen worden veroorzaakt door:

• te veel, te snel of te vet eten;
  • het drinken van koolzuurhoudende dranken;
  • sterk gekruid eten;
  • pepermunt, ui, citrusvruchten, koffie, alcohol;
  • stress;
  • medicijnen;
  • verhoogde druk in de buik;
  • buikgriep.

De meest voorkomende maagklachten

We hebben de meest voorkomende maagklachten en de behandeling daarvan, op een rij gezet.

Misselijkheid en een opgeblazen gevoel

Misselijkheid of een opgeblazen gevoel wordt meestal veroorzaakt door te veel of te snel eten en drinken. Ook een virusinfectie kan deze klachten veroorzaken. Misselijkheid kan ook een bijwerking zijn van een bepaald medicijn en optreden bij brandend maagzuur of maagpijn. U kunt misselijkheid en een opgeblazen gevoel voorkomen door:

• rustig te eten en drinken;
  • niet te vet eten en niet te veel;
  • zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken te drinken;
  • advies te vragen aan uw apotheker als bepaalde medicijnen de klachten veroorzaken.

Brandend maagzuur

Iedereen heeft wel eens brandend maagzuur. Als er maaginhoud in de slokdarm naar boven komt, geeft dat een brandend gevoel achter het borstbeen. Soms voelt en proeft u het ook in de keel. De maaginhoud komt alleen naar boven als de sluitspier tussen de slokdarm en de maag (tijdelijk) niet goed functioneert.

Dat kan bijvoorbeeld komen door het dragen van strak zittende kleding, te veel eten, overgewicht of zwangerschap. De druk in de buik kan dan hoger zijn dan normaal, waardoor de sluitspier niet meer volledig sluit. Zo kan de maaginhoud in de slokdarm terecht komen.

Ook sommige medicijnen, roken, koffie en alcohol kunnen brandend maagzuur veroorzaken doordat ze de sluitspier aantasten. Een breuk in het middenrif kan de werking van de sluitspier ook verslechteren, doordat een deel van de maag dan boven het middenrif uitkomt. De slokdarm is niet beschermd tegen het maagzuur, waardoor u van veelvuldig brandend maagzuur, keelpijn kunt krijgen.

De hoofdoorzaak van brandend maagzuur is een te hoge druk in de buik. Het is dus belangrijk dat u die druk verlaagt. Dit kunt u doen door:

• ruim zittende kleding te dragen;
  • kleine porties te eten en niet te veel in een keer te drinken;
  • minder vet te eten;
  • alcohol en koffie alleen met mate te drinken;
  • te stoppen met roken.

Maagpijn

De oorzaak van maagpijn is meestal een ontsteking van het maagslijmvlies. De pijn ontstaat als de zure maaginhoud in contact komt met de ontsteking. Iets eten helpt vaak al om de pijn te verminderen. Soms is het nodig om medicatie te slikken.

Het is belangrijk dat de ontsteking wordt behandeld. Een ontsteking van het maagslijmvlies kan namelijk overgaan in een maagzweer. Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om maagpijn te verminderen:

• drink geen koolzuurhoudende dranken, koffie of alcohol;
  • eet geen citrusvruchten;
  • stop met roken.

Neem bij terugkerende maagpijn contact op met uw huisarts. Hij kan kijken wat de meest geschikte manier is, om de maagpijn en de eventuele ontsteking van het maagslijmvlies te behandelen.

Wat kunt u nog meer doen tegen maagklachten

• Probeer stress en spanningen zoveel mogelijk te voorkomen.
  • Heeft u overgewicht, probeer dan af te vallen.
  • Heeft u last van verstoppingen? Probeer dan vezelrijk voedsel te eten of vraag advies aan uw huisarts. Verstoppingen kunnen de druk in de buik verhogen.
  • Ook veelvuldig hoesten kan de druk in de buik verhogen. Neem ook bij langaanhoudend hoesten contact op met de huisarts.

Wanneer moet u contact opnemen met de huisarts?

Neem contact op met uw huisarts als de klachten niet minder worden of juist verergeren. Ook voor advies over het verhelpen van maagklachten kunt u bij uw huisarts terecht. Zo nodig kan de huisarts maagzuurremmers voorschrijven of een ontsteking aan het maagslijmvlies behandelen.