Menstruatiepijn

buikpijnWat is menstruatiepijn

Voorafgaand aan of tijdens de menstruatie kunt u pijn in de onderbuik ervaren. Soms kan deze pijn zeer hevig zijn en uitstralen naar de onderrug en bovenbenen. Hoewel het geen kwaad kan, kan de pijn zo hevig zijn dat u daar hinder van ondervindt. Bijna de helft van alle vrouwen heeft last van een pijnlijke menstruatie. Niet iedereen ervaart dit echter als een klacht.

Symptomen van menstruatiepijn

Menstruatiepijn treedt voorafgaand of tijdens de menstruatie op en kan enkele uren tot dagen aanhouden. U kunt dan last hebben van buikkrampen of steken in de onderbuik. De pijn kan uitstralen naar de rug en heupen en soms naar de bovenbenen.

Soorten menstruatiepijn

Er zijn twee verschillende soorten menstruatiepijn. Namelijk menstruatiepijn die optreed vanaf de eerste menstruatie (primaire dysmenorroe) en menstruatiepijn die pas later ontstaat, nadat er eerder geen klachten waren (secundaire dysmenorroe). Bij pijnklachten die na enkele jaren van een (zo goed als) pijnvrije menstruatie ontstaan, is het raadzaam naar de huisarts te gaan. Deze kan vaststellen of het om gewone menstruatiepijn gaat of dat nader onderzoek nodig is.

Hoe ontstaat menstruatiepijn?

Na het vrijkomen van een eicel wordt het baarmoederslijmvlies dikker. Zo wordt het voorbereid op de innesteling van een bevruchte eicel. Als deze eicel niet bevrucht wordt, dan wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten. Hierbij komt bloed vrij en dat noemen we de menstruatie.

Tijdens de menstruatie trekken de spieren van de baarmoeder samen. Dit kan een zeurende tot hevige pijn veroorzaken. Niet iedere vrouw heeft hier overigens last van. Waarom de ene vrouw daar meer last van heeft dan de andere, is niet duidelijk. De pijnklachten verdwijnen vaak naar mate u ouder wordt.

Wat kunt u zelf doen?

Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om de pijn te verlichten:

• probeer zoveel mogelijk te ontspannen;
  • leg een warme kruik op uw buik;
  • een warm bad helpt ook tegen krampen en ontspant;
  • laat uw onderrug masseren als de pijn daar naar uitstraalt;
  • slik een pijnstiller, vooral ibuprofen en naproxen helpen goed tijdens de menstruatie (u kunt hier wel maagklachten door krijgen, bent u daar gevoelig voor dan kunt u beter paracetamol slikken).

Wanneer moet u naar de huisarts?

Het is verstandig om naar de huisarts te gaan in de volgende gevallen:

• als u veel hinder ondervindt van de menstruatie;
  • als u naast buikpijn ook last heeft van misselijkheid of overgeven;
  • als u tijdens of rondom de menstruatie extreem moe bent;
  • als u eerder geen tot weinig pijn had tijdens u menstruatie, maar deze nu pijnlijk is.

Als u veel klachten heeft tijdens de menstruatie en deze u belemmeren in uw functioneren, dan kan de huisarts een anticonceptiepil voorschrijven. Vaak helpt dit omdat de meeste vrouwen tijdens het slikken van de pil minder of geen menstruatieklachten ervaren.