OogontstekingWat is een oogontsteking

Een oogontsteking kan ontstaan door een virus of bacterie, of door een allergische reactie. Vaak ziet uw oog dan rood en doet het pijn. Het gaat meestal om een ontsteking van het bindvlies. De ontsteking gaat in het algemeen vanzelf over, binnen één week. Als de oog of ogen ontstoken zijn als gevolg van een allergische reactie, dan kan de ontsteking aanhouden zolang u met de stof in aanraking komt waarvoor u allergisch bent. Als u opeens slecht ziet of veel pijn heeft, dan moet u direct contact op met uw huisarts.

De oorzaken van een oogontsteking

Zoals gezegd wordt een oogontsteking meestal veroorzaakt door een virus of bacterie, of door een allergische reactie. Het laatste kan bijvoorbeeld voorkomen bij een overgevoeligheid voor een bepaald soort (oog)make-up of hooikoorts. Daarnaast kan het niet hygiënisch omgaan met contactlenzen of deze te lang inhouden ook voor een ontsteking zorgen.

Symptomen van een oogontsteking

Als u last heeft van een oogontsteking dan ervaart u één of meerdere van deze symptomen:

Wat u zelf kunt doen

Als uw ogen ontstoken zijn, dan kunt u zelf een aantal dingen doen, namelijk:

Wanneer moet u contact opnemen met uw huisarts?

Neem contact op met uw huisarts als u opeens slecht ziet, veel pijn heeft, het oogwit helemaal rood is of als de ontsteking na drie dagen niet minder wordt. Als u denkt dat de ontsteking een gevolg is van een allergische reactie, dan kunt u bij de huisarts om een allergietest vragen.

Verder moet u altijd contact opnemen met uw huisarts als er iets in uw oog zit wat u er niet uit krijgt. Een vuiltje kan schade aanbrengen aan het oog of een ontsteking veroorzaken.