Keelpijn

Wat is keelpijnmedicijnen

Keelpijn is meestal onschuldig en gaat vaak met een week vanzelf over. De oorzaak van keelpijn kan een virus of bacterie zijn, maar ook overbelasting. U kunt keelpijn zelf goed behandelen. Wanneer u ook huiduitslag of langaanhoudende koorts heeft, moet u contact opnemen met uw huisarts.

Als uw kind keelpijn heeft en benauwd is, niet meer kan slikken of een erg zieke indruk maakt, neem dan direct contact op met uw huisarts.

Symptomen van keelpijn

Als u last heeft van keelpijn dan ervaart u vaak de volgende klachten:

• moeite met praten en slikken;
  • geïrriteerde, pijnlijke keel;
  • opgezette klieren in de hals;
  • roodheid achter in de keel;
  • witte plekken of dik (wit) slijm in de keel;
  • soms koorts.

De oorzaak

Keelpijn wordt vaak veroorzaakt door een virus of door een bacterie. Meestal ontstaat keelpijn wanneer u verkouden bent, maar het kan ook bij andere virusinfecties ontstaan. Bijvoorbeeld bij de griep, de ziekte van Pfeiffer of de bof.

Keelpijn als gevolg van een bacteriële infectie komt voor bij streptokokkenfaryngitis(streptokokkenkeel), ontstoken keelamandelen (soms ook bij ontstoken neusamandelen) en in sommige gevallen bij een SOA (gonorroe, chlamydia).

Daarnaast kan keelpijn ontstaan door overbelasting van de stem, of verkeerd gebruik ervan. Ook een rokerige omgeving kan keelklachten veroorzaken. Wanneer uw neus verstopt zit of als u last heeft van een allergie, dan kan het zijn dat u hoofdzakelijk door de mond ademt. Dit kan ook keelpijn veroorzaken.

Wat u zelf tegen keelpijn kunt doen

Keelpijn is in het algemeen onschuldig en gaat vaak na een week vanzelf over. Om de klachten te verminderen kunt u bijvoorbeeld koude dranken drinken. Sommige vruchtensappen en melkproducten kunnen voor extra slijmvorming zorgen. Als u daar last van heeft, kunt u beter een andere koude drank drinken. Sommige mensen hebben baat bij het gorgelen met een zoutoplossing of kamille thee.

Als u koorts heeft kunt u rust nemen. Sowieso is het verstandig om uw stem rust te geven. Dus praat zo min mogelijk, maar wanneer u wel praat, doe dat dan zoals u gewoonlijk doet. Ga bijvoorbeeld niet fluisteren. Als u veel last heeft van keelpijn, dan kunt u een pijnstiller gebruiken.

Wanneer moet u naar de huisarts

Neem in de volgende gevallen contact op met uw huisarts:

• als u langer dan 3 dagen koorts heeft;
  • als u niet meer kunt slikken of drinken;
  • als u huiduitslag heeft in het gezicht of op de romp;
  • als u alleen maar zieker wordt;
  • als de keelpijn na twee weken nog niet over is.

Wanneer uw kind last heeft van keelpijn, neem dan contact op met uw huisarts in de volgende gevallen:

• als uw kind een erg zieke indruk maakt;
  • als uw kind benauwd is;
  • als uw kind speeksel niet meer kan doorslikken.

Om de juiste behandeling te kunnen geven, zal de huisarts eerst op zoek gaan naar de oorzaak van de keelpijn. Als dit een virale infectie is, dan zal hij in ieder geval geen antibiotica voorschrijven. Dit werkt namelijk alleen bij bacteriële infecties.