Schaamluizen

Soa schaamluisWat is schaamluis?

Schaamluizen (platjes) zijn geelwit gekleurde insecten. Ze zijn plat van vorm en kunnen twee tot drie millimeter groot worden. De schaamluizen bevinden zich in de schaamstreek en soms op de behaarde huid van de buik of borst. De luizen kunnen niet springen, maar bijvoorbeeld wel tijdens het vrijen op het lichaam van de partner kruipen. Schaamluizen kunnen in principe geen kwaad, maar het is wel een vervelende kwaal.

Symptomen van schaamluizen

Als u schaamluizen heeft dan kunt u deze vaak met het blote oog zien zitten. Daarnaast kunt u een of meerdere van de volgende symptomen ervaren:

• jeuk;
  • geïrriteerde, rode huid;
  • wondjes;
  • ontstekingen van de huid;
  • grijsblauwe plekken op de huid;
  • roodbruine plekken op de huid of in het ondergoed (dit is de ontlasting van de luizen).

De behandeling

U kunt schaamluizen zelf behandelen met een anti-luizenmiddel. Dit kunt u verkrijgen bij de drogist of apotheek. U brengt het aan op al het aangedane haar. Na twaalf uur zijn de luizen dood en kunt u ze met een luizenkam uit het haar kammen. Daarnaast dient u de volgende maatregelen te nemen:

• Was al uw kleding en beddengoed en dat van uw partner op minimaal 60 graden. Zo worden alle luizen en neten (eitjes) gedood.
  • Breng uw partner(s) op de hoogte, zodat hij of zij ook de behandeling met het anti-luizenmiddel kan starten. Het kan zijn dat uw partner geen klachten heeft, toch is het raadzaam om wel een anti-luizenmiddel te gebruiken.
  • Om van schaamluizen af te komen kunt u ook het schaamhaar afscheren.

Wanneer moet u contact opnemen met uw huisarts?

Neem contact op met uw huisarts als u schaamluizen heeft en:

• de luizen niet verdwijnen of weer terugkomen;
  • u denkt dat u ook andere soa’s zou kunnen hebben.