Uit diverse onderzoeken blijkt dat niet zozeer de duur van de slaap, dan wel de kwaliteit van de slaap belangrijk is. Met name gedurende onze jonge jaren. Want hoe ouder we worden, hoe minder de kwaliteit van slapen van invloed is op onze gezondheid, aldus onderzoekers. Gelukkig maar, want op oudere leeftijd neemt de kwaliteit van slapen hoe dan ook af. Maar een goede nachtrust vandaag, kan de kwaliteit van leven nu en in de toekomst positief beïnvloeden!

Goede nachtrust bepalend voor geheugen
Een kwalitatief goede slaap is vooral belangrijk gedurende onze jonge jaren tot aan middelbare leeftijd, blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd is in Perspectives on Psychological Science. Een goede nachtrust gedurende deze jaren kan bepalend zijn voor een goed geheugen op latere leeftijd.

Kwaliteit van slaap minder op latere leeftijd
Goede slaap op jonge leeftijd is vooral belangrijk omdat de kwaliteit van slaap met de jaren afneemt. De onderzoekers van de afdeling Psychology and Neuroscience van Baylor University, die bovengenoemd onderzoek hebben uitgevoerd, geven aan dat we minder slapen als we ouder worden. Ook slapen we minder diep, en dat diepe slapen is nu juist zo belangrijk om ons geheugen in stand te houden.


Diverse onderzoeken naar slaap

Dit is overigens niet het enige onderzoek dat zich richt op de kwaliteit van onze nachtrust. Al jaren wordt het verband tussen slaap en cognitieve functies onderzocht en het is inmiddels duidelijk dat slaap van invloed is op ons vermogen om te leren en te onthouden. Maar een goede nachtrust is ook van invloed op bijvoorbeeld de hormoonhuishouding, het immuunsysteem en het kan stress verminderen.

Dutje kan effecten slechte nachtrust terugdraaien
Een slechte nachtrust is overigens niet meteen reden tot zorgen. Zeker niet nu onderzoekers van de Université Paris Descartes-Sorbonne Paris Cité hebben aangetoond dat een dutje van twee uur de effecten van een slechte nachtrust kan terugdraaien. Een korte slaap overdag kan ons immuunsysteem een boost geven en stress verminderen, zo blijkt uit het onderzoek dat gepubliceerd is in Endocrine Society’s Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Negatieve effecten slaapgebrek op gezondheid
Slaapgebrek heeft diverse negatieve effecten op onze gezondheid. Zo kunnen we door slaapgebrek minder productief worden en kan het leiden tot chronische ziekten zoals diabetes, een hoge bloeddruk, overgewicht en depressie. Ook kan het van invloed zijn op onze rijvaardigheid en het vermogen om grote machines te bedienen.

Dutje kan hormonale impact van slechte nachtrust terugdraaien
Uit het onderzoek van de Université Paris blijkt gelukkig dat een dutje van dertig minuten al de hormonale impact van een slechte nachtrust kan terugdraaien. Volgens de onderzoekers is dit overigens het eerste onderzoek waaruit naar voren komt dat een korte slaap gedurende de dag een positieve invloed heeft op ons immuunsysteem.

Steeds meer tieners kampen met slaaptekort
Het onderzoek van de Université Paris geeft misschien ook hoop voor de tieners onder ons. Zij kampen namelijk in steeds grotere mate met een slaaptekort, zo blijkt uit gegevens van Columbia University’s Mailman School of Public Health. De afgelopen twintig jaar is het aantal uren dat Amerikaanse tieners slapen afgenomen. Onderzoekers hebben hun bevindingen recentelijk gepubliceerd in Pediatrics.

Goede nachtrust voor tieners is acht tot tien uur slapen
Zoals eerder gezegd is een goede nachtrust van belang voor onze gezondheid. Voor tieners geldt dat zij acht tot tien uur per nacht moeten slapen om goed te kunnen functioneren. Slaapgebrek beïnvloedt namelijk het vermogen van tieners om na te denken en te redeneren. Dit is uiteraard van belang om goed te kunnen presteren op school. Ook kan onvoldoende slaap tot stemmingswisselingen leiden en oneffenheden in de huid veroorzaken, zoals puistjes.

Internet en druk om te presteren dragen bij aan probleem
Hoewel het niet duidelijk is waarom tieners steeds minder slapen, geven de onderzoekers wel aan dat het gebruik van internet en social media aan de problemen bijdraagt. Ook de steeds groter wordende druk onder Amerikaanse tieners om toegelaten te worden tot hogescholen en universiteiten draagt daaraan bij.

Gevolgen slaaptekort op korte en lange termijn
Slaaptekort kan dan ook grote gevolgen hebben wanneer het zich voordoet tijdens de vormende jaren van adolescenten. Zo kan het de prestaties op school en tijdens sporten beïnvloeden. Buiten dat slaaptekort van invloed is op de gezondheid en het functioneren van tieners tijdens hun tienerjaren, kan het ook een negatief effect hebben op latere leeftijd, concluderen de onderzoekers.

Voldoende en kwalitatief goede slaap van belang
Dat laatste kwam ook al naar voren uit het eerder genoemde onderzoek van de afdeling Psychology and Neuroscience van Baylor University naar de kwaliteit van slaap en de invloed daarvan op ons geheugen. Kortom, voldoende slapen en kwalitatief goed slapen is van groot belang voor onze gezondheid, nu en in de toekomst.

1 reactie

  1. Anoniem 22 april 2015 at 12:18

    volens onderzoek zoals slaapregister ,waar ik vragenlijsten vooor heb ingevuld,moet mijn slaaptekort als ernstig worden beschouwd.Het verhaal over het dutje in de middag in jullie info bemoedigt me:ik heb er ook goede ervaringen mee,maar…dat betekent dat ik pas daarna echt nog presteren kan.In de morgen is na een slechte nacht=meer dan 2 keer wakker worden met daarbij lang woelen,waarbij pijn tgv artrose de boventoon krijgt-ben ik de eerste van de morgen eigenlijk niets waard,En soms: stap ik ook niet in mijn auto

    Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test