De signalen van een blindedarmontsteking

Iedereen kan een blindedarmontsteking krijgen. In de meeste gevallen komen de symptomen nogal plotseling op. Welke signalen geeft het lichaam, wanneer je waarschijnlijk een blindedarmontsteking hebt?

De blinde darm

De blinde darm bevindt zich op de plek waar de dunne darm overgaat in de dikke darm; rechtsonder in de buik. Hij is klein, ongeveer net zo groot als een vinger. Via de dunne darm komen overtollige vloeistoffen in de dikke darm én in de blinde darm terecht. De overtollige vloeistoffen kunnen gemakkelijk in en uit de blinde darm vloeien. Voorheen werd gedacht dat de blinde darm geen functie had, echter men gaat er nu vanuit dat de blinde darm een belangrijke rol speelt in het afweersysteem. Het dankt zijn naam aan het feit dat de blinde darm blind eindigt. Aan de blinde darm zit een wormvorming aanhangsel (appendix). Dit is het deel dat meestal ontsteekt bij een blindedarmontsteking.

Wat is een blindedarmontsteking?

Een blindedarmontsteking of appendicitis is een ontsteking van de appendix. Bij een blindedarmontsteking is dus vaak niet de blinde darm, maar het wormvormig aanhangsel ontstoken. Vanwege het formaat van de blinde darm, lang en dun, kan hij zich gemakkelijk bewegen. Hierdoor kan de ligging veranderen. Vaak ontstaat een blindedarmontsteking heel plotseling (acuut) en wordt daarom vaak acute blindedarmontsteking genoemd.

Oorzaak van blindedarmontsteking

De exacte oorzaak van een blindedarmontsteking is (nog) niet bekend. Men gaat er vanuit dat een afsluiting van de blinde darm een ontsteking zou kunnen veroorzaken. Een stukje harde ontlasting kan de blinde darm blinde darm afsluiten. Hierdoor kunnen de overtollige vloeistoffen niet meer in en uit vloeien, waardoor een ontsteking kan ontstaan.

Symptomen blindedarmontsteking

Vaak begint een blindedarmontsteking met een hevige pijn op, rond of net boven de navel. Uiteindelijk zakt de pijn naar de rechtsonder in de buik. Aangezien de appendix bewegelijk is, is de ligging niet bij iedereen gelijk. Hierdoor kunnen de pijnklachten ook op een iets andere plaats voorkomen. De pijn is helemaal goed te voelen, wanneer de plek wordt aangeraakt, losgelaten en bij het lachen en hoesten. Ook wanneer er over hobbels wordt gereden, dan is het extra pijnlijk.

Het kan zijn dat iemand voorafgaand aan de pijn klachten had zoals: een verminderde eetlust, misselijkheid of overgeven. Ook hebben de meeste mensen koorts en een gevoel van algehele malaise.

Een blindedarmontsteking kan soms zeer heftig verlopen en aanleiding geven tot buikvliesontsteking. In dat geval kan de pijn in de gehele buik voelbaar zijn.

Diagnose van blindedarmontsteking

Een arts zal een diagnose stellen op basis van een aantal onderzoeken:

• Lichamelijk onderzoek van de buik
    In de meeste gevallen behoort hier ook een inwendig onderzoek bij, wat via de anus verloopt. Bij een vrouw kan ook een inwendig gynaecologisch onderzoek plaatsvinden.
  • Laboratorium onderzoek
    Aanvullend worden vaak het bloed en de urine in het laboratorium onderzocht.
  • Echografisch onderzoek
    Soms wordt er een echo van de blinde darm gemaakt. Er kan namelijk aanleiding zijn om ook andere organen te bekijken. Soms kan een echo worden aangevuld met een CT-scan, wanneer de blinde darm met de echo niet duidelijk in beeld kon worden gebracht.
  • Kijkoperatie
    Indien bovenstaande onderzoeken onvoldoende duidelijkheid geven, kan een kijkoperatie nodig zijn om een juiste diagnose te stellen.

Bij vrouwen is het soms lastig om een diagnose te stellen, omdat de klachten lijken op de klachten die ook horen bij een ontsteking van de eierstokken. Ook op een echo is niet altijd duidelijk te zien of het gaat om een blindedarmontsteking of om een ontsteking van de eierstokken.

Behandeling van een blindedarmontsteking

Een ontstoken blinde darm wordt bijna altijd operatief verwijderd. Dat kan door middel van een kijkoperatie of door een open operatie.

Bij een kijkoperatie worden er 3 kleine sneetjes in de buikwand gemaakt. Via deze sneetjes zal de chirurg de blinde darm verwijderen. Doordat er bij een kijkoperatie een kleine wond ontstaat, verloopt het herstel sneller dan bij een open operatie.

Wanneer er voor een open operatie wordt gekozen, dan wordt de blinde darm via een snee van tussen de 5 en 10 cm verwijderd.

Mogelijke complicaties

Wanneer een blindedarmontsteking niet op tijd behandeld wordt, dan bestaat de mogelijkheid dat de blindedarm openbarst. Hierdoor kan de geïnfecteerde inhoud van de appendix in de bui terechtkomen. Het gevolg kan een buikvliesontsteking (peritonitis) zijn. Dit is een ernstige aandoening, waarbij een hevige pijn door de hele buik voelbaar is. Het is over het algemeen goed te behandelen met een antibioticakuur die via het infuus toegediend wordt.

Wanneer naar je huisarts?

Twijfel je na het lezen van dit artikel of je naar de huisarts moet? Doorloop dan eens onze vragenlijst en ontvang na afloop direct een betrouwbaar advies.

Bepaal binnen 1 minuut of u naar de huisarts moet

Voor meer nieuws kijk op:  huisarts.nl/nieuws/

Bronnen: Maag Lever Darm Stichting, Maxima Medisch CentrumeErasmus Medisch Centrum

1. mijn blindedarm is in mijn darm gegroeid , en ze laten het zo zitten , mijn vraag , waarom halen ze die niet er uit als die nu eens gaat ontsteken , je hoort vaak dat de blinde darm gesprongen is ,vind het maar allemaal eng,

2. Ik heb veel pijn rechtsonder,ben misselijk, doet pijn bij lachen en in de auto, doet pijn bij indrukken en loslaten. En toch doen ze niks. Wat is het dan?