De symptomen van zaadbalkanker

Zaadbalkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij jonge mannen. Hoe eerder de diagnose gesteld wordt, des te groter het succes van een behandeling is. Dus wat zijn de symptomen van zaadbalkanker?

Wat is zaadbalkanker?

Zaadbalkanker is kanker van de zaadbal. Een zaadbal wordt ook teelbal of testis genoemd. Bij zaadbalkanker ontstaat er dus kanker in de cellen die het zaad aanmaken: de kiemcellen. Gelukkig komt deze aandoening niet zo heel vaak voor. Echter, wanneer het voorkomt dan is dat vaak bij jonge mannen. Mannen tussen de 15 en 40 jaar. Opvallend is wel dat het aantal mensen met zaadbalkanker toeneemt.

De zaadballen en bijballen bevinden zich in de balzak. De zaadballen zijn betrokken bij de productie van spermacellen en mannelijke hormonen. Sperma wordt opgeslagen in de bijbal. Samen met de prostaat en de penis vormen de zaad- en bijballen de mannelijke geslachtsorganen.

Soorten zaadbalkanker

Er bestaand verschillende soorten zaadbalkanker:

• Seminoom
    Deze vorm ontstaat in het binnenste deel van de zaadbal, daar waar de zaadcellen gemaakt worden. Ongeveer 50% van alle zaadbaltumoren is een seminoom.
  • Non-seminoom
    Deze vorm ontstaat in andere kiemcellen dan seminomen. Hieronder vallen onder andere het embryonaalcarcinoom, teratoom, dooierzaktumor, choriocarcinoom.
  • Combinatie
    Hierbij zijn zowel seminomen als niet seminomen betrokken.

Oorzaak van zaadbalkanker

De oorzaak voor het ontstaan van zaadbalkanker is niet helemaal duidelijk. Wel zijn er enkele risicofactoren bekend die de kans op zaadbalkanker vergroten. Risicofactoren voor het ontwikkelen van zaadbalkanker zijn:

• Niet ingedaalde zaadballen tijdens de babytijd.
  • Onvruchtbaarheid.
  • Als er al eerder zaadbalkanker geconstateerd is.
  • Erfelijkheid, denk hierbij aan een familielid met zaadbalkanker.
  • Een verschrompelde zaadbal door een slechte bloedvoorziening. Ook wel testisatrofie genoemd.

Zaadbalkanker wordt niet veroorzaakt door zelfbevrediging (masturbatie). Ook is zaadbalkanker geen geslachtsziekte. Net als andere soorten kanker is zaadbalkanker niet besmettelijk.

Symptomen van zaadbalkanker

De meeste mannen bij wie zaadbalkanker wordt ontdekt, hebben zelf al gemerkt dat er een verandering in de zaadbal zit. De meest voorkomende symptomen van zaadbalkanker zijn:

• Een vergroting van de zaadbal.
  • De zaadbal voelt hard aan.
  • Zwelling van de balzak.
  • Het normale gevoel in de zaadbal kan verdwijnen. De bal voelt dan aan als een steen.
  • Soms een scherpe pijn in de zaadbal.

Er kunnen ook andere klachten ontstaan door uitzaaiing van de tumor.

• Opgezette lymfeklieren.
  • Pijn in de rug.
  • Pijn in de buik.
  • Zwelling van de borstklier of van het gebied rond de tepel.
  • Vermoeidheid zonder duidelijk aanwijsbare reden.
  • Kortademigheid en bloed ophoesten, als gevolg van uitzaaiingen naar de longen.
  • Gewichtsverlies zonder aanwijsbare reden.

Als je last hebt van de bovenstaande symptomen, dan is het belangrijk dat je op korte termijn contact opneemt met een arts.

Diagnose van zaadbalkanker

Wanneer de huisarts vermoedt dat het zaadbalkanker is, dan zal deze voor een doorverwijzing zorgen. De uroloog zal dan vervolgens een aantal onderzoeken verrichten:

• Het doen van een bloedonderzoek.
  • Het maken van een echografie van de balzak.
  • Weefselonderzoek van de zaadbal.
  • CT-scan.

Aan de hand van de resultaten stelt de uroloog een diagnose. Bij de diagnose zaadbalkanker is het ook belangrijk dat vastgesteld wordt in welk stadium de kanker zich bevindt en of deze al is uitgezaaid.

Behandeling van zaadbalkanker

Hoe eerder de diagnose gesteld wordt, des te groter het succes van een behandeling is. Daarom is het verstandig om regelmatig een zelfonderzoek te doen. Het zelfonderzoek kan het best direct na een warm bad of een warme douche gedaan worden. Het zelfonderzoek bestaat uit de volgende handelingen:

• Rol de zaadballen één voor één voorzichtig tussen duim en wijsvinger.
  • Let op verhardingen, zwellingen of andere veranderingen.

Afhankelijk van het stadium van de zaadbalkanker en de uitkomst van de onderzoeken zal de volgende behandeling plaatsvinden:

• Non-seminomen zonder uitzaaiingen
    Hierbij vindt er geen directe behandeling plaats. Iemand wordt door de uroloog goed in de gaten gehouden door middel van regelmatige controles.
  • Seminomen zonder uitzaaiingen
    Hierbij wordt als nabehandeling soms gekozen voor bestraling. Radiotherapie wordt soms gegeven om te voorkomen dat de kanker terugkomt na een operatie of om kankercellen te doden die zich hebben uitgezaaid naar de lymfeklieren aan de achterkant van de buik.
  • Uitzaaiingen
    Chemotherapie wordt voorgesteld als uitzaaiingen zijn geconstateerd. Na de chemotherapie moet soms restweefsel van uitzaaiingen via een operatie verwijderd worden.

Prognose van zaadbalkanker

Wanneer zaadbalkanker op tijd wordt ontdekt, is de kans op genezing meer dan 99%. Wel ervaart een deel van de zaadbalkankerpatiënten na de genezing nog gevolgen van de behandeling. Dit kunnen zijn:

• Vermoeidheid.
  • Hartklachten.
  • Onvruchtbaarheid.
  • Hoge bloeddruk.
  • Hoog cholesterol.
  • Hart- en vaatziekten.
  • Depressiviteit.
  • Laag libido.

Het verwijderen van één zaadbal leidt bijna nooit tot de vermindering van de behoefte aan seks. Het leidt ook niet tot erectiestoornissen. Ook is er meestal geen blijvende invloed op de vruchtbaarheid. Om zowel uiterlijk als het gevoel van de balzak voor een groot deel te herstellen kan er gekozen worden om een prothese aan te laten brengen. Wel is het vaak beter om hiermee te wachten tot er meer duidelijkheid is over verder behandeling.

Bronnen: zaadbalkanker.nl, mcl.nl en urologie.slingeland.nl